Muntenforum Verzamelmarkt.nl
03 September 2014 - 05:33:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: leesvoer  (gelezen 2125 keer)
batavier
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 07 Oktober 2004 - 21:31:55 »

Gegroet allemaal,

Ik heb naar ik pas ontdekte reeds enige kletische munten in mijn collectie.
Mijn kennis hieromtrent is nagenoeg 0.
Ik heb me inmiddels getrakteerd op een tweetal boeken nl.:
De la Tour en Scheers S., La Gaule Belgique...
Zijn er nog andere boeken die jullie me kunnen aanbevelen als beginner.

Die zoekt zal vinden.
denis49
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Oktober 2004 - 10:33:54 »

Hallo Batavier,
Naar ik zie hebt u toch twee boeken van de betere over Keltische munten,er zijn er nog meer ja,ik persoonlijk heb De La Tour en ben er zeer tevreden mee,het boek van Mevrouw Scheers naar ik heb vernomen zal nog aanvullender zijn.
Er zullen hier ongetwijfeld nog meer personen iets meer weten te vertellen over andere boeken,afwachten.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Oktober 2004 - 11:10:56 »

L.S.
De boeken van
*R.D. Van Arsdell: "Celtic coinage of Britain" ISBN 0907605 24  9, uitgegeven door Spink, London 1989 en
*Richard Hobbs: "British iron age coins in the Brittish museum" ISBN 0-7141-0876-6, uitgegeven door Trusstees of the Brittish museum press", London 1996 en mogelijk wat zweverig de symboliek op keltische munten het boek van Lancelot Lengyel dat ik als duitse vertaling heb (oospr. titel  "Les secrets des Celtes" (1969) editeur Robert Morel)
"Das geheime Wissen der Kelten", 3. Auflage 1985 ISBN 3-7626-0200-X bij Bauer uitgegeven. Gebruik ik ook regelmatig en met tevredenheid. Met vriendelijke groeten Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aurelianus
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Oktober 2004 - 11:47:41 »

Had ik net nog een redelijke lijst ingevoerd, i.v.m. je naam, was ik langer dan 60 min. bezig en toen ik wilde versturen was alles weg. Juist dat stuk is i.v.m. je naam misschien wel het meest interessant. Dus nog een keer chronologisch een :
* Nico Roymans, Wijnand van der Sanden: "Celtic "Coins from the Netherlands and their Archelogical Context" reprint R.O.B. jaargang 30, 1980.
Voor de achtergrond
* dr.Nico Roymans: "Romeinse frontierpolitiek en de ethogense van de Bataven", inauguratie rede  gehouden op 27 nov. 1998 aan de V.U. Amsterdam.
* Nico Roymans: "Lower Rhine triquetrum coinage and the ethnogenesis of the Batavi"( Germania Inferior- RGA Band 28 - seiten 93 - 145. Copyright 2000), herausgegeven Th. GrŁnewald, Walter de Gruyter.Berlin. New York 2001.
De boeken die ik weinig gebruik voer ik niet meer in.
Verzamel je munten van de Bataven, Batavier? Met vr.gr. hopelijk heb je er iets aan . Smiley

batavier
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 12:09:53 »

Beste Aurelianus,

Hartelijk dank voor uw moeite. Ik ga gauw eens kijken of ik deze boeken kan opduikelen voor tijdens de aankomende lange winteravonden.
Ik verzamel niet specifiek munten van de bataven. De naam heb ik alleen gekozen omdat ik uit die streek kom (betuwe Nederland). Zo heb ik inmiddels wel uit dit gebied een viertal van die AVAUCIA muntjes in mijn collectie. Maar naar ik leerde hebben deze niets met de bataven van doen.

Groeten,
Batavier Cheesy

Die zoekt zal vinden.
aurelianus
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 13:09:56 »

Avaucia munten.
Er zijn een heleboel types, met en zonder tekst, paardjes naar links en rechts, veel variatie in de paarden bŁsten, die de swastica vormen, en verschillende bijtekens. Heel interessant.
De toeschrijving aan de stammen is nogal verschillend F. Saulcy (1858) schrijft ze op basis van het muntopschrift toe aan de Aduatuci. V. Tourneur schreef ze toe aan de Tungeri, op basis van de grote aantallen munten gevonden rond Tongeren, E. Nuber schrijft ze op grond van haar studie(1974),  de vroege Romeinse muntcirculatie rond Keulen. Toe aan de Ubii. De nieuwste toeschrijvingen zijn aan de Ebruonen. Zelf denk ik dat deze munten, die in relatief grote aantallen circuleerden rond de Romeinse legerplaatsen, geslagen zijn in die legerplaatsen dan wel massaal zijn geÔmporteerd, via de Keltische hulptroepen, om te worden gebruikt als quadranses. Mijn theorie is dat door kleingeldgebrek gezocht werd naar oplossingen die niet botsten met de Romeinse wet, dus geenĒ RomeinseĒ munten slaan, omdat dit privilege voorbehouden was aan de senaat. Misschien heb je hier iets aan.  Met vr.gr. Smiley

batavier
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 17:17:36 »

Beste Aurelianus,

W.b. die Avauciamuntjes weet ik erg weinig te vertellen.
Als het je interesseert wil ik wel er wel een paar afbeeldingen van op het forum zetten.
Om meer te weten te komen over deze muntjes werd me gezegd te zoeken in Scheers. Daar ben ik nu mee bezig maar het valt niet mee omdat het nogal beroerd gesteld is met mijn frans.

In ieder geval hartelijk dank

Batavier

Die zoekt zal vinden.
aurelianus
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 20:15:26 »

Beste Batavier, kijk eens in je La Tour pl. XXXVI no.: 8868 en het supplement op La Tour van Simone Scheers pag. 30, voor het type met het paard naar links en een ringetje voor de kop van het paard. Via Pauwels pag 14, no.: 24 verwijzing naar La Tour no.: 8891 voor het type met het paard naar links en een kogeltje voor de kop van het paard. Deze twee typen zie je in de Betuwe en rond Nijmgen het meest. Misschien helpt deze verwijzing. Overigens wordt La Tour het meest als plaatjes zoekboek gebruikt en weinig gelezen. Succes Smiley

Catuvolcos
Beheerder
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Oktober 2004 - 20:30:38 »

Hallo Batavier,

Nog wat info omtrent avaucia-munten:
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=4232

groetjes,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: