Muntenforum Verzamelmarkt.nl
02 Oktober 2014 - 07:23:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: DE WAARDE VAN MIJN MUNTJE A.U.B.  (gelezen 15067 keer)
jan_tomat
Moderator
full lid

Geslacht: Man

wat word ik hier slim

« Gepost op: 01 Augustus 2004 - 14:36:07 »

Hallo,

ĒWat is mijn muntje waardĒ is je vraag?
ĒGeef ons zoveel mogelijk info over de muntĒ, zeggen wij.

Wat bedoelen we er mee?

Eerst en vooral
De nominale waarde van de munt oftewel, welke waarde staat aangegeven op de munt.
In welk jaar is de munt geslagen?
Is het een Franse of een Vlaamse munt of staan de talen er beide op en zoja in welke volgorde? (Frans/Vlaams of Vlaams/Frans)

Een scan of foto van beide zijden is ook zeer handig. Kun je niet scannen of fotograferen geef dan een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de munt.

Met deze gegevens kunnen wij U dan snel helpen met het vaststellen van de eventuele waarde  van de munt.

Hoe doen wij dat?

Simpel, we kijken eerst naar de kwaliteit van de munt (indien er een afbeelding voorhanden is). Daarna kunnen we de waarde ervan vaststellen.

Vaak worden de volgende kwaliteiten gehanteerd:

G = Goed. De munt is enorm gesleten en er is bijna geen detail meer zichtbaar Jaartal en waarde zijn nog maar zeer moeilijk te onderscheiden.
Fr = Fraai. Er is veel slijtage op de munt te zien maar alles nog goed leesbaar.
Zfr = Zeer Fraai. Er is bijna geen slijtage te zien (Vaak alleen op de randen hoger gelegen delen en dit in de vorm van krassen.)
Pr = Prachtig. Er is zeker geen slijtage te zien en met het blote oog ook bijna geen krasje.
FDC/UNC = Fleur de Coin/ Uncirculated. Deze munt is niet in omloop geweest en vertoont daardoor geen slijtage. De enige mogelijke beschadigingen zijn die uit het fabricageproces.
PROOF = Verzamelaarskwaliteit. Deze munten zijn speciaal voor verzamelaars geslagen en worden speciaal behandeld (bijv. worden ze aangepakt met handschoen en opgevangen na slag etc. etc.)  zodat geen beschadiging kan ontstaan.

De prijs die er word opgegeven is een catalogusprijs. Dat wil dus zeggen dat de munten voor die prijs door handelaren verkocht worden. Het overgrote deel van de munten zal nooit voor die prijs door handelaren ingekocht worden.

Door verzamelaars onderling worden de munten zeer ruim onder deze prijs verhandeld (vaak tussen de 30 en 40 % van de catalogusprijs)

Groetjes
de moderator

kijk hier onder een voorbeeld

ik verzamel belgie munten +biljetten nederland en portugal de rest van europa in mindere maten
jan_tomat
Moderator
full lid

wat word ik hier slim

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Augustus 2004 - 14:38:43 »

hallo

ik had  graag de waarde van het volgende muntje geweten.

1 FR 1923 frans.

groetjes
het voorbeeld

ik verzamel belgie munten +biljetten nederland en portugal de rest van europa in mindere maten
jan_tomat
Moderator
full lid

wat word ik hier slim

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Augustus 2004 - 14:39:05 »

hallo

de waarde van deze munt.
  • FR 0.10Ä
  • Z-FR 0.50Ä
  • PR 2.50Ä
groetjes
het voorbeeld
« Laatste verandering: 02 Augustus 2004 - 06:48:19 door jan_tomat » Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: