romeinse voorwerpen

(1/2) > >>

ernie:
hoi graag had ik meer uitleg over de volgende onderdelen die allen van een romeinse akker afkomen.
nummer 5 en 6 zijn fibulaes maar nu is mijn vraag uit welke periode deze komen.
de volgende 4 zijn me onbekend weet iemand hier meer over?
afbeelding1 is van lood met inde midden een ijzere ring gegoten hij is 5cm hoog en 4 cm breed.
afbeelding 2 is van brons en is 2cm hoog en 1,5 breed
afbeelding 3 is ook van brons en isaan de onderkant gebroken  ,aan de achterkant zitten geen bevestingspunten zoals bij beslag het stuk is4 cm hoog en 3cm breed.
en afbeelding4 is een soord wiel met gekartelde rand en is van brons hij is 4cm in het rond.
weet iemand andwoord op deze voorwepen ?
alvast bedankt.  gr erwin

Michel:
Hallo Ernie,
1 = een loden gewichtje voor een balans als ik me niet vergis.
5 = fibula dateert uit de laatste eeuw voor Christus tot midden de 1ste eeuw na Christus.
6 = fibula uit het tweede deel van de eerste eeuw tot een deel van de 2de eeuw .
Over de rest durf ik me niet uitspreken, ik weet zelfs niet of het wel romeins is.
groetjes
michel ;)

Catuvolcos:
Hallo Ernie,

2= een bronzen siernagel en wel degelijk romeins.
4= en nu wordt het interessant  ;D ;D ;D, dit is niet romeins maar keltisch (eerste eeuw voor Ch). Dit is een keltisch wieltje, een zogenaamde "rouelle".
Typisch voor dit soort wieltje is dat ze tot nu toe enkel in het noord-oostelijk leefgebied van de Eburonen worden gevonden.
Er bestaat nog twijfel of deze wieltjes al dan niet een geldelijke functie hadden. Ze worden wel met andere keltische munten gevonden zoals bijvoorbeeld avaucia-muntjes of regenboogschoteltjes, ook merendeels in religieuze context.
Wat is de afmeting van dit type (4-5 cm?) en de streek waarin dit zeldzame stuk werd gevonden? Prachtvondst sowieso! ;) ;) ;)

Over voorwerp 3 kan ik niks zeggen omdat de afbeelding niet erg duidelijk is. Dit lijkt me eerder een later voorwerp te zijn.

groetjes,

Catuvolcos   ;)

LUA:
Hoi Ernie,

2) is een romeinse bevestigings knop.

Dit voorwerp werd gebruikt om twee onderdelen met elkaar te verbinden.

LUA:
Beste Ernie,

4) Dit heb ik bij een zoekmaat van mij nog al eens tegen gekomen.
Dit zou volgens hem en het ROB een ketlisch ruil/betaal middel zijn.

Groetjes,
LUA

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina