Muntenforum Verzamelmarkt.nl
22 Oktober 2014 - 00:56:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gulden soumenep  (gelezen 2807 keer)
r.veldema
Senior lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 09 Februari 2010 - 20:03:43 »

Laatst een gulden Utrecht 1794 met klop Soumenep gekocht.
Heb op internet kunnen vinden dat de VOC het kleine sultanaat aangeboden kreeg...maar er niet bijzonder in geÔntreerd in was, vanwege het feit dat er niet veel aan te verdienen was.

...maar wat is dan het verhaal achter de guldens met de klop Soumenep (of soemenep)?
Waarom gaan ze guldens kloppen...als er toch niets te verdienen valt?

Deze is niet de mijne...maar van Schulman.

Groet, Robin.
« Laatste verandering: 12 Februari 2010 - 19:11:54 door r.veldema » Gelogd

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indiŽ (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
andres
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Februari 2010 - 20:12:58 »

Is die klop niet door het sultanaat er zelf opgezet ?
Dat gebeurde toch wel meer met onze export munten in de oost.
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Februari 2010 - 20:33:16 »

Voor zover ik weet is het sultanaat kado gedaan aan de VOC.
Zij waren dus de bewindvoerders en hebben mogelijk (waarschijnlijk?) de klop verordend.

Groet, Robin.

Ps...als eigen initiatief ken ik alleen de Chinese chopmarks.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indiŽ (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

IK MAG NI
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2010 - 13:58:41 »

Na diep graven...blijkt Andrť toch gelijk te hebben!

The second variant of the Madura Star is in the shape of a pointed oval with a flower-like design (S1d). This countermark is mainly applied on Rupee-sized coins, such as silver rupees (maily from Java), Gerneraliteits-guilders, Quarter Pagoda of British India, and Spanish 4 Real.

4 Real 1793 with shield/flower countermark  

BEIC Pagoda 1807 with shield/flower countermark  

This countermark, which is the most common of all, is mainly found on coins from the second half of the 18th century and the early 19th century. According to Netscher and Van der Chijs, Sultan Paku (Pakoe) Nata Ningrit (Ningrat) (1812-1854) installed in 1818/19 a commission for countermarking silver money. This was supposed to suppress the many counterfeit coins in circulation. Subsequently, silver coins were countermarked with a flower. Jan Lingen suggests that this is probably the second variant of the Madura Star as shown above (S1d). According to Lingen, the countermark on the 4 Real displayed above is genuine, while the authenticy of the countermark on the Pagoda is questionable.

After this countermark was imitated, the countermark die was changed for one with the word Sumanep in Arabic. This occurred around 1820. Lingen believes that this is probably the countermark with Sumaneb in an oval (S4a).

Countermarking of coins in Sumanep was stopped around 1825.

« Laatste verandering: 11 Februari 2010 - 14:07:23 door r.veldema » Gelogd

IK MAG NI
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Februari 2010 - 14:11:36 »

Zet die er voor de duidelijkheid nog even bij.

IK MAG NI
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Februari 2010 - 21:05:08 »

Je hebt het gelijk maar tot op de bodem uitgezocht , Robin
interessant verhaal achter die klop,
heb je nu een mooie zeldzame ? gulden.

Die spaanse 4 & 8 realen stukken zijn de meest mishandelde stukken uit de geschiedenis,
alleen in het CaraÔbisch gebied waren er al tientallen in omloop, met klop of doorboord.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Februari 2010 - 22:08:53 »

Een jaar of zes zeven geleden was er bij dit forum een lid met de naam Londoh. Hij was een groot kenner van alles wat met de muntgeschiedenis van Ned. IndiŽ te maken heeft, ook plantagegeld.
Hij zou je waarschijnlijk alls wat je wilde weten over de Soumenep-kloppen kunnen vertellen, en nog veel meer.
Helaas is hij niet meer aan dit forum verbonden, en ook heb ik al jaren geleden alle contact met hem verloren. Het enige wat ik weet dat hij een privť-museum heeft (bezoek allťťn op afspraak) ergens langs de IJssel achter Arnhem, met munten en voorwerpen uit "ons Insulinde".
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Februari 2010 - 19:08:34 »

Haha...Rob..dat is 1 van mijn 'muntenvrienden' ...ga maandag naar hem toe.
(ff kijken in z'n museum en de VOC gulden utrecht ophalen, die van hem gekocht heb)
Ik zal een link van het museum bij 'interessante linken' achterlaten.

Ha Andrť,

Die van Schulman staat nog te koop...maar verder kon ik er op internet geen vinden.
Zelfs de laatste grote veilingen hadden er geen.
(was trouwens een koopje ..voor 80 euro!)

Groet, Robin.
« Laatste verandering: 12 Februari 2010 - 19:15:18 door r.veldema » Gelogd

IK MAG NI
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Februari 2010 - 19:40:06 »

Vandaag bij Ton in z'n museum geweest in Doetinchem.
Hij vertelde me dat de sultan zich flink liet betalen voor het kloppen van goede munten (..zal ook weer niet! Undecided).
En dat van de slechte munten...mooie inlandse kunstvoorwerpen werden gemaakt (na omsmelten).
...zie museum Tukar Menukar...in Doetinchem.

Groet, Robin.

IK MAG NI
Humpy
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #9 Gepost op: 01 Juni 2011 - 03:29:22 »

Begin dit jaar is Londoh van de website londoh.com overleden. Ik weet niet of het hier over dezelfde persoon gaat maar hij heette in elk geval niet Ton.
Hij heeft een VOC duiten catalogus uitgegeven en ook op zijn site was hierover veel te vinden. Hij wist bijzonder veel over N-I en de VOC.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: