Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
09 September 2010 - 18:34:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Graag uw deskundige reactie  (gelezen 511 keer)
Pieter-Jan
groentje
*

« Gepost op: 28 Februari 2010 - 19:48:57 »

Ik heb een klein zilverkleurig (Romeins) muntje, diameter 16 mm, gewicht 2,2 g.Voorzijde: hoofd naar r., keerzijde: persoon naar l. met schild in linkerhand en speer in rechterhand. Randschrift moeilijk leesbaar wegens slijtage en gedeeltelijk misslag. Op de voorzijde is o.m. duidelijk leesbaar AVG. De afbeelding op de keerzijde staat m.i. het dichtst bij Denarii van Domitianus.
Eigenaardig is dat zowel op de voorzijde als op de keerzijde grote bruine vlekken voorkomen, als zou het muntje uit verzilverd brons bestaan waarbij plaatselijk (de bruine vlekken) het zilverlaagje is verdwenen. Deze bruine vlekken maken het ook bijzonder moeilijk een mooie scan te maken.
Mijn eerste reactie was en is dat dit een Denarius zou zijn, maar meestal hebben die wel een duidelijk hoger gewicht dan 2,2 g. Wel weet ik dat er tijdens de periode van het Romeins keizerrijk ook verzilverde bronzen munten werden uitgegeven. Ik weet echter niet of dit ook voor Denarii het geval is geweest.
Of is dit muntje soms een hedendaagse namaak zonder enige waarde ?? Wie weet raad ?? Graag uw deskundige reacties.

Dank en vriendelijke groeten,
Pieter-Jan
denis49
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Maart 2010 - 10:27:07 »

Hallo Pieter-Jan,
Ik denk een verzilverde denarius te zien van Septimius Severus.
Op de keerzijde Minerva denk ik.
Randschrift is zeer onduidelijk.
Ziet ge nog meer letters,of een nog grotere foto.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
Pieter-Jan
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Maart 2010 - 13:57:15 »

Hallo Denis,
Knap, bijzonder knap van u. Dank zij uw gouden tip ben ik gaan zoeken in mijn oude SEAR naar een Denarius van Septimius Severus met een typische afbeelding op keerzijde die gelijk is aan de afbeelding op mijn muntje. En met nr. 1669 was het Bingo. Hieronder randschrift voorzijde en keerzijde volgens SEAR.
I.SEPT.SEV.PERT.AVG.IMP.II (-X).  Letters die ik duidelijk herken: ...RT.AVG.IMP. ..
P.M.TR.P.III.COS.II.P.P. Letters die ik duidelijk herken: P.M.TR.P. II.COS.II.P.P.
Ik heb geen twijfel meer wat betreft de identificatie, dank zij uw deskundigheid terzake.

Blijft nog mijn twijfel betreffende de bruinverkleuring op voor- en achterzijde: Verzilverd brons, of vuil op de zilvermunt ??
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Pieter-Jan
Munthunter
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 07 Maart 2010 - 16:31:40 »

Bravo Dennis!

Mooie determinatie!

Gr. Jeroen
denis49
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Maart 2010 - 10:18:54 »

Bedankt Jeroen.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: