Ik heb een klein zilverkleurig (Romeins) muntje, diameter 16 mm, gewicht 2,2 g.Voorzijde: hoofd naar r., keerzijde: persoon naar l. met schild in linkerhand en speer in rechterhand. Randschrift moeilijk leesbaar wegens slijtage en gedeeltelijk misslag. Op de voorzijde is o.m. duidelijk leesbaar AVG. De afbeelding op de keerzijde staat m.i. het dichtst bij Denarii van Domitianus.
Eigenaardig is dat zowel op de voorzijde als op de keerzijde grote bruine vlekken voorkomen, als zou het muntje uit verzilverd brons bestaan waarbij plaatselijk (de bruine vlekken) het zilverlaagje is verdwenen. Deze bruine vlekken maken het ook bijzonder moeilijk een mooie scan te maken.
Mijn eerste reactie was en is dat dit een Denarius zou zijn, maar meestal hebben die wel een duidelijk hoger gewicht dan 2,2 g. Wel weet ik dat er tijdens de periode van het Romeins keizerrijk ook verzilverde bronzen munten werden uitgegeven. Ik weet echter niet of dit ook voor Denarii het geval is geweest.
Of is dit muntje soms een hedendaagse namaak zonder enige waarde ?? Wie weet raad ?? Graag uw deskundige reacties.
Dank en vriendelijke groeten,
Pieter-Jan