Muntenforum Verzamelmarkt.nl
20 November 2014 - 23:35:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Griekse munt ??  (gelezen 4363 keer)
Pieter-Jan
groentje
*

« Gepost op: 10 Januari 2010 - 10:58:05 »

Brons, diameter 19 mm. Voorzijde: hoofd naar links. Keerzijde: paardenkop naar rechts. Identificatie en waarde aub.
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Januari 2010 - 12:54:11 »

Pieter-Jan,
Je toont maar één kant van de munt. En op de getoonde kant vind ik geen enkele aanwijzing dat dit een Griekse munt zou kunnen zijn. Het zou ook een Keltische munt kunnen zijn. Of een moderne -voor toeristen vervaardigde- imitatie.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pieter-Jan
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Januari 2010 - 17:41:39 »

Beste,
Zou het kunnen dat mijn vermoeden toch juist blijkt. In cataloog 21 (1996) van Jean Elsen vind ik onder nr. 230 een foto-afbeelding volkomen gelijkend aan het muntje in kwestie, voor- en keerzijde.
De tekst daarbij genoteerd luidt als volgt:
230. ZEUGITANE, Carthage, AE bronze, 300-264 av. J.-C, Sardaigne. D/T. de Tanit à g., cour.d’épis de blé. R/T. de cheval à d.. En bas à d., lettre punique. SNG Cop. 174, 4,48 g

Ook de beschrijving beantwoordt zeer goed. Enkel het gewicht heb ik nog niet kunnen verifiëren. Van een munteenheid Zeugitane heb ik echter nog nooit gehoord. Zou daar ook een Nederlandse naam voor bestaan ?? De vraag blijft of het echt is.
Oprechte dank voor uw reactie en vriendelijke groeten, Pieter-Jan
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Januari 2010 - 17:58:49 »

Pieter-Jan,
Zojuist ontving ik van jou via e-mail een plaatje van de andere zijde van de munt. Na deze iets lichter gemaakt te hebben plaats ik deze hieronder.
Dit is dus inderdaad géén Griekse munt. De bij Jean Elsen geveilde munt is een Punische munt uit Carthago. Carthago was een kolonie van de Feniciërs, afkomstig uit het huidige Libanon en in de vóórchristelijke tijd de belangrijkste concurrenten van de Grieken in de Middellandse zeehandel. Helaas beschik ik over te weinig kennis van Punische munten om de al dan niet echtheid van jouw munt te kunnen beoordelen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 06 April 2010 - 16:15:00 »

Lijkt mij ook een gegoten toeristenmuntje met artificieel patina
wat is de herkomst van de munt???
Pieter-Jan
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 06 April 2010 - 17:21:09 »

Hartelijk dank. Hier blijf ik nog met wat twijfel zitten. Ge kunt natuurlijk gelijk hebben, maar de munt is zo fijn dat ik aarzel. In feite zoudt ge de munt wellicht moeten in uw handen kunnen nemen om uitsluitsel te geven.
Waar ik die munt vandaan heb, weet ik echt niet meer, wellicht gekocht samen met enkele Romeinse munten waarin ik meer geïnteresseerd ben.

Mvg.
Pieter-Jan
werktijd
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2012 - 11:10:25 »

ik heb 28 munten zilveren herdenking munten in koffertje Montreal & Moskou munten 1976?
wil deze munten graag verkopen
weet iemand wat het op zou kunnen brengen?
Sherry
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 05 September 2014 - 12:03:36 »

Ik feliciteer u voor al het werk dat je doet en voor al de kennis die je hebt!
Dank ook voor uw aanmoediging -
voyance par mail gratuite                   
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: