Muntenforum Verzamelmarkt.nl
23 Oktober 2014 - 03:18:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zilveren Einen Thaler  (gelezen 2944 keer)
Het zoekertje
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 14 Juli 2009 - 19:17:48 »

Gevonden met een metaaldetector op een graslandje.
« Laatste verandering: 15 Juli 2009 - 21:06:53 door Het zoekertje » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Juli 2009 - 19:23:47 »

De munt vermeldt: 12 EINEN THALER, dus 1/12 Thaler.
Bovendien in de rand: CLX EINE FEINE MARCK, dus 160 stuks = een Mark.
De muntplaats kan ik helaas niet ontcijferen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Juli 2009 - 22:59:27 »

Hee zoekertje. best een mooie munt man! Gevonden met een (welke) detector op een graslandje. Was je daar zo maar of met reden? Woon je in de grensstreek (D)? Heb onlangs een Scheide muenze 1851 120 Einen Thaler(Rob, wat betekent dat; 120 ? = een Thaler of zoiets?)in het dorp gevonden met mijn Prizm lV. Was geen zilver.
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 14 Juli 2009 - 23:03:28 door muntje05 » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Juli 2009 - 07:55:15 »

@ Jos,
De door jou gevonden koperen munt heeft dus een nominale waarde van één tiende van de door Zoekertje gevonden zilveren munt, namelijk 1/120 Thaler.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
peterpaul31
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Juli 2009 - 08:05:15 »

Is in ieder geval van Saksen op naam van Frederik Augustus.

grappige vondst!

groeten,
Peter Paul
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Juli 2009 - 08:40:53 »

Hoeveel weegt deze zilveren munt ? zoekertje
als er 160 in een Troyse Mark gaan, kom ik op 1,44 gram puur zilver
het muntje zal dan zo'n 1,7 gram wegen ? bij 850/1000 zilvergehalte.
Het zoekertje
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Juli 2009 - 09:56:37 »

Hee zoekertje. best een mooie munt man! Gevonden met een (welke) detector op een graslandje. Was je daar zo maar of met reden? Woon je in de grensstreek (D)? Heb onlangs een Scheide muenze 1851 120 Einen Thaler(Rob, wat betekent dat; 120 ? = een Thaler of zoiets?)in het dorp gevonden met mijn Prizm lV. Was geen zilver.
Groeten Jos B.

Antwoord op al je vragen Jos, gevonden met de Minlab E-Trac op een flinke diepte op de terugweg naar huis toch nog een mooie munt die de dag weer goed maakte, en woon niet langs de grensstreek, maar gevonden in mijn eigen dorp Bergen NH waar ik op hetzelfde landje ook een mooie zilveren Romein gevonden heb staat ook op de site, en mijn naam is Jos d. B. ook toevallig.
Het zoekertje
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Juli 2009 - 10:02:43 »

Hoeveel weegt deze zilveren munt ? zoekertje
als er 160 in een Troyse Mark gaan, kom ik op 1,44 gram puur zilver
het muntje zal dan zo'n 1,7 gram wegen ? bij 850/1000 zilvergehalte.

Ik had hem vergeten te wegen Andres dus moest het muntje even verlost worden van het munthoudertje en het gewicht is 1,5 gram.
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juli 2009 - 10:22:10 »

mooie vondst zoekertje.
goede foto's , maar wel een beetje veel achtergrond Smiley
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juli 2009 - 22:40:32 »

@ Jos,
De door jou gevonden koperen munt heeft dus een nominale waarde van één tiende van de door Zoekertje gevonden zilveren munt, namelijk 1/120 Thaler.
Rob Kooy
Het is de moeite; bedankt Rob
Groeten Jos B.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Juli 2009 - 22:55:43 »

Groeten Jos B.

Antwoord op al je vragen Jos, gevonden met de Minlab E-Trac op een flinke diepte op de terugweg naar huis toch nog een mooie munt die de dag weer goed maakte, en woon niet langs de grensstreek, maar gevonden in mijn eigen dorp Bergen NH waar ik op hetzelfde landje ook een mooie zilveren Romein gevonden heb staat ook op de site, en mijn naam is Jos d. B. ook toevallig.
Wel zoekertje, Het leven bestaat uit toevalligheden, zegt men wel eens!? Woon zelf in het zuiden de lands in ??waar men een oude beek,-grub noemt men het hier,- weer bovengronds wil laten lopen. Met mijn detector heeft dit wat muntjes uit Duitsland, - 1/4 Stuber 1884 en Wilhelmientje 1934 10 ct. opgeleverd.
Groetyen Jos B.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juli 2009 - 22:28:56 »

De munt die het zoekertje gevonden heeft is een 1/12 thaler van het keurvorstendom (later koninkrijk) Saksen, in naam van keurvorst Friedrich Augustus III (keurvorst 1763-1806, koning als Friedrich August I 1806-1827). Tot 1768 regeerde hij onder regentschap van prins Xaver.
De voorzijde (=onderste afbeelding) moet een kwart draai naar links gedraaid worden. Onderaan het Saksische wapenschild staan de letters EDC van de Dresdense muntmeester Ernst Dietrich Croll.
Deze munt staat in Krause als Saksen 1/12 thaler (doppelgroschen) KM#956.
Gewicht:3,34 gram
zilvergehalte:0.437 zilver (bevat 43,7% zilver)

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Het zoekertje
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 27 Juli 2009 - 11:15:55 »

De munt die het zoekertje gevonden heeft is een 1/12 thaler van het keurvorstendom (later koninkrijk) Saksen, in naam van keurvorst Friedrich Augustus III (keurvorst 1763-1806, koning als Friedrich August I 1806-1827). Tot 1768 regeerde hij onder regentschap van prins Xaver.
De voorzijde (=onderste afbeelding) moet een kwart draai naar links gedraaid worden. Onderaan het Saksische wapenschild staan de letters EDC van de Dresdense muntmeester Ernst Dietrich Croll.
Deze munt staat in Krause als Saksen 1/12 thaler (doppelgroschen) KM#956.
Gewicht:3,34 gram
zilvergehalte:0.437 zilver (bevat 43,7% zilver)

bart

Bedankt Bart voor deze toelichting.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: