Muntenforum Verzamelmarkt.nl
24 Juli 2014 - 02:45:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Numismatica Belgica - Joseph II tot Albert II (1780-2009) door Joselito Eeckhout  (gelezen 2175 keer)
misslagske
full lid

Geslacht: Man

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Gepost op: 14 April 2009 - 13:33:17 »

Yosam
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Mei 2009 - 19:27:05 »

k' Heb hem vandaag toegekregen!  Prima cataloog en zeer mooie, gedetailleerde foto's.  Van de overslagen ect... zijn er veel duidelijke foto's.  Ik heb in de rapte inhoud vergeleken met de excellijst die ik gebruik en behalve de te verwachte verschillen (extreem zeldzame munten) zie ik toch weer meer varianten.  Dat wordt smullen en bijvullen.
Mjn lijst is trouwens (klakkeloos) overgenomen van 1)Morin,  2)Belgische munten onder de loep,  3) OficiŽle munten,.... van 1970 tot 1994 en 4)OfficiŽle munten,.... van 1995 tot 2001.   ( o.a. de Dupriez is op zichzelf al een verzamelobject geworden en niet te krijgen:(

De meeste van ons gebruiken natuurlijk de Morin als basis voor hun verzameling, maar als dit een regelmatige uitgave wordt, wie weet?  Een cataloog van 21 cm op 14,50 cm  is niet onoverkomelijk om bv. naar een veiling of ruilbeurs te nemen.
De munten zijn echter niet genummerd wat als er een regelmatige uitgave is gepland toch mag aangepast worden.

In ieder geval een aanrader voor de verzamelaar die ook in varianten is geinteresseerd.
Groeten,
Yosam

Ps. ik heb het hier enkel over de Belgische munten 1830-2002, niet over de biljetten en munten voor 1830.

koochie
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Mei 2009 - 21:35:14 »

@yosam

't is idd een prima cataloog!
Wat de nummering betreft is dit een beter systeem dan de morin.
Deze kataloog zal volgens mij elk jaar bijgewerkt worden met varianten en met deze manier
zal de verzamelaar niet zijn volledige verzameling moeten opnieuw nummeren zoals een paar jaar geleden bij morin.
Yosam
nieuw lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Mei 2009 - 13:29:41 »

Oeps!
Zie je wel, veel te snel en enthousiast doorbladerd.  De nummering staat er nochtans duidelijk op:)  Dan toch een regelmatige uitgave?
Het hernummer van de verzamelingen wordt weer een hele opgave!
Yosam

misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Mei 2009 - 22:05:43 »

@Yosam

Ik heb ervoor gezorgd dat de nummering nooit meer moet veranderen. Ik heb zelfs al nummers voorzien voor types die gemeld zijn, maar nog niet bevestigd. Dit systeem wordt onder andere in de Franse cataloog van Gadoury en in de wereldmuntencataloog Krause-Mishler gebruikt. Wanneer bevoorbeeld het stuk van 1 cent 1837 (ik zeg maar wat) er ooit tussen moet komen, dan kan dat zonder problemen. Andere nummeringen laten dit niet toe. Het is ook de bedoeling om dit werk in volgende editie uit te breiden. Het is nu voorzien dat wanneer hij de volgende maal verschijnt, die zal starten bij 1740, Maria Theresia. Dat hoofdstuk zal als nummering de letters NBMT meekrijgen.

Als je varianten hebt, die niet in de cataloog staan, en ook niet op de website, dan nodig ik je graag uit om deze te komen melden. Ik ben volop bezig met al mijn vondsten op de site te plaatsen, maar is een gigantisch werk. Mochten er anderen zijn, die hun vondsten komen melden, bestaat de kans dat ik minder werk heb Smiley

Als je de cataloog raadpleegt op de site, dan is het altijd handig ingelogd te zijn op het forum. Dan verschijnen alle foto's in de cataloog, wat voor een niet ingelogd bezoeker niet zo is.

Hoe dan ook, hoop ik wat nieuws getoond te hebben, hoe gevorderd je als verzamelaar ook bent.

Mvg,

Jos

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: