Muntenforum Verzamelmarkt.nl
19 April 2014 - 12:57:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Battenberg wereldmuntencatalogus  (gelezen 2596 keer)
Bernard3
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 29 April 2009 - 12:19:59 »

Vandaag bij de bibliotheek voor het enorme bedrag van 1 euro de Battenberg catalogus gekocht (editie 2005).

Deze catalogus is in Nederland en België (volgens mij) veel minder gebruikt dan de Krause, maar waarom?

Enkele verschillen die mij opvielen heb ik even op een rijtje gezet:

- de taal (Engels tegenover Duits), maar dit zal toch niet de belangrijkste reden zijn...

- de prijzen (in euro tegenover US dollar), lijkt me alleen maar pleiten voor de Battenberg, zowel omdat je dan geen rekening hoeft te houden met de koersverschillen (de euro en dollar hebben afgelopen jaar geschommeld tussen bijna 1,60 en 1,30...), als met het feit dat de Duitse markt toch dichter bij de onze ligt.

- de Battenberg vat jaartallen vaak samen, bijv. 1960-1978 -- 2,50 euro, terwijl de Krause deze jaartallen allemaal apart noemt.

- de volledigheid, daar kan ik moeilijk over oordelen, maar dit is het enige punt waardoor de Krause beter kan zijn dan de Battenberg...

Bernard

PS. mede-forumlid Rob Kooij wordt voorin het boek bedankt voor zijn medewerking aan het boek.
zittergie
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 29 April 2009 - 15:03:46 »

Mooie aankoop ...
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juni 2009 - 22:48:09 »

Typisch!!!! Zo kom ik ook zeer goedkoop aan mijn Guenther Schoen Weltmuenzkatalog. Als deze in de "uitverkoop" bij de bibliotheek gaan zijn het uiteraard niet meer de nieuwsten. Maar toch! Zeer behulpzaam bij determinatie, minder bij prijzen. Is ook niet mij doelstelling.
Groet, Jos B.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Juni 2009 - 09:31:18 »

Typisch!!!! Zo kom ik ook zeer goedkoop aan mijn Guenther Schoen Weltmuenzkatalog.
@ Jos,
Je hebt het hier over precies dezelfde wereldmuntencatalogus. Battenberg is de uitgever, Günther Schön is de samensteller.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Juni 2009 - 13:25:36 »

Je hebt het hier over precies dezelfde wereldmuntencatalogus. Battenberg is de uitgever, Günther Schön is de samensteller.

Klopt! Maar neemt niet weg dat je bij de bibliotheek leuke koopjes tegen kunt komen, en dat de prijzen niet meer kloppen is voor de meeste wereldmunten niet van belang (of het nu 25 of 50 cent is Grin ).

Bernard
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Juni 2009 - 15:56:41 »

Als deze in de "uitverkoop" bij de bibliotheek gaan zijn het uiteraard niet meer de nieuwsten. Maar toch! Zeer behulpzaam bij determinatie, minder bij prijzen. Is ook niet mij doelstelling.
Groet, Jos B.

Het  zijn niet meer de nieuwste maar ze zullen ook geen 20 jaar in gebruik blijven dus zo groot is dat probleem voor mij ook niet.

Rene
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Juni 2009 - 22:52:08 »

@ Jos,
Rob Kooy

Verdorie Rob. DOM,DOM,DOM. Moet beter uitkijken  Angry (Guenther Schoen versus Battenberg Catalog) Zit nog niet zo erg lang (aktief) in dit forum gebeuren. Wil dan al eens te snel reageren zonder goed gelezen/vergeleken te hebben. Zal me steeds minder gebeuren Roll Eyes

Blijft een goede optie om een ietwat gedateerde catalog voor 0,50 eurocent te verkrijgen!
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 05 Juni 2009 - 23:00:29 door muntje05 » Gelogd
dutchcoin
Senior lid

coins are cool!!!

« Antwoord #7 Gepost op: 09 September 2009 - 18:52:37 »

Hoi,

ik ben in het bezit van beiden. De Battenberg is gelukkig goedkoper dan de KM#.  Dus voor de meeste verzamelaars is de Battenberg een goede uitkomst. Verschil is, de Amerikanen hanteren hun eigen waarde aan een munt ten opzichte van de Europeanen. De zeldzaamheid .
Mijn idee is dat de Battenberg uitgaat van de waarde a.d.v. de meeste opbrengsten van veilingen in Europa, dus Benelux, Duitsland etc.
Hoe de U.S.A. aan de waarde komt, is mij een vraag, vergelijk eens voor de gein de KM catalogus waarde met de muntalmanak (nederland) komt het overeen, of is het een flink verschil???

ikzelf hanteer graag de  Battenberg, maar ook omdat ik Duitse Rijk verzamel.

Je kunt het vergelijken met de muntalmanak en de Mevius, het enige verschil is dat deze catalogi uit hetzelfde land komt......

Dutchcoin
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: