Muntenforum Verzamelmarkt.nl
20 April 2014 - 19:30:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gouden lam ?/ Jeton (A. v. Herwijnen.)  (gelezen 5432 keer)
louis1
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Antwoord #15 Gepost op: 23 September 2005 - 12:33:10 »

dag alex sorrymaar als leek kan ik er niet zoveel dan jullie er uit maken doe wel echt mijn best maar daar is alles meegezegd ben nog neit zolang met deze oude munten bezig dus moet nog zeerveel leren
mvg
louis
coinwate
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 25 September 2005 - 15:54:46 »

@ Goodies,

DE LATON is frans voor "de laiton", uit messing gemaakt. Dat was uitdrukkelijk geschreven door de stempelsnijder dat het NIET uit goud was. En geen valse munt.

Wie weet meer over mijn rekenpenning? In de regio Champagne gevonden, 14de eeuw?

coinwate Shocked Roll Eyes Kiss
« Laatste verandering: 25 September 2005 - 15:56:34 door coinwate » Gelogd
The Digger
full lid

Dit form is het helemaal!

« Antwoord #17 Gepost op: 26 September 2005 - 21:54:06 »

Hallo Coinwate,

Voor jouw rekenpenning geld hetzelfde als voor de andere rekenpenning in deze thread. Bij de 14e eeuwse exemplaren is de vierpas op de keerzijde groter en heeft deze zijde ook geen rondschrift, en ook staat het lam op de voorzijde in een iets andere positie.
Voor het rondschrift zijn er erg veel variaties. De combiantie als die op de penning van Louis staan bijvoorbeeld ook niet in mijn boeken.

Groeten Alex

Op naar een betere samenwerking tussen detectorzoeker en archeoloog!
geus
Senior lid

Dit forum is van ons allemaal !

« Antwoord #18 Gepost op: 27 September 2005 - 12:12:01 »

Hi mensen
Wat betekent DE LATON eigenlijk ? Goodies

Dit kan vertaald worden met "van latten". Op veel vroege Jetons stond , wij zijn van latten. Van latten is een koper bevattende legering.(ook wel messing genoemd)  Coinwate had het al aardig verteld wat hier de reden was. Ik vermoet dat dit door de regerende overheden als voorwaarde op de jetons moest worden aangebracht.
« Laatste verandering: 27 September 2005 - 12:34:16 door geus » Gelogd

Ik verzamel en bestudeer rekenpenningen, jetons en armenpenningen (mereaux)
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #19 Gepost op: 27 September 2005 - 21:23:26 »

laiton is idd het franse woord voor geelkoper. Ik vraag mij af of "de laton SVI NOVMES" ook niet gekozen is omdat het een beetje lijkt op "SIT NOMEN domini benedictum", het officiele motto op vele franse munten. Hou in de gaten dat de meeste mensen in deze tijd analfabeet waren en naar gelijkende letterpatronen hebben gezocht.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
coinwate
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 27 September 2005 - 22:38:02 »

Hi Everybody,

Please excuse if I write this in English, my Dutch (of a nine year old) is not up to the mark.

We read far too often that people could not write or read. That is true for the great majority as the only education was offered by the monks. However, the people that dealt in gold and silver coins (the copper coins being the "money of the people"), they were indeed very smart. We have "tariefen" socalled which were the government issued guidelines for wisselaars/money changers/changeurs, accise ambtenaaren/tax collectors/ receveurs du revenu, kooplieden/merchants/marchands, muntmeesters/mint masters/monnayeurs and particulieren/individuals/individus and it was on their shoulders that the entire money business was resting.

They were very smart; they could read. Initially it was the North Italians from Lombardy (the "Lombards") but also moneywise merchants, skilled engravers etc. from other cities in Italy who introduced Western Europeans to the skills required. They were the inventors of double entry book-keeping, among other things. We know this from accounts from Brugge and the other merchant cities, like Ghent, Antwerpen,London,  Paris, from the fairs at Champagne and so forth.

Altogether a very interesting field of social studies.

coinwate Cheesy Cheesy Cheesy

Because the rekenpenningen were of shiny yellow metal, they had to have a "message" written on them to make sure that they were not mistaken for real money. JE SVIS DE LATON (I am (made) of brass) was one of those.

Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #21 Gepost op: 27 September 2005 - 22:46:47 »

All true, but aren't you forgetting nobility? Many could not read or write and yet they handled gold.

Peter

geus
Senior lid

« Antwoord #22 Gepost op: 27 September 2005 - 23:56:46 »

Hi All
JE SVIS DE LATON (I am (made) of brass)
I'm totally with Coinwate on this one. "Ik ben van latten" stond op vele vroege Jetons en dat is er zeker op geschreven voor het publiek dat er mee rekende en dus kon lezen. Mijn persoonlijke collectie Jetons loopt in de honderden en ik bezit oude Jetons met die tekst. Mvg, Pieter... Cool

coinwate
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 28 September 2005 - 02:34:21 »

Hoi Figleaf,

Yes, the Rich, they had "financial advisers", latterly the Rothschilds who helped finance them, earlier the Fuggers who took the silver mines of Charles V as security. Charles and his son went bankrupt three times, that is to say, they disawowed their debts. What could an individual do if the Emperor said he could not pay. Nothing. That was the end of the Fuggers.

(By the way, Charles probably spoke Latin, Spanish for sure, he was born in Ghent, so he knew Vlaams, German for sure.)

coinwate Cheesy Cheesy Cheesy

P.S. Hier Keizer Karel tijtelbeeld op Evaluaciboucxkin Ghedrukt te Ghent met K. Privilege/by my Joos Lambrecht M.D. achtenveertigh den zeventiensten Julij.
« Laatste verandering: 28 September 2005 - 02:46:30 door coinwate » Gelogd
geus
Senior lid

« Antwoord #24 Gepost op: 28 September 2005 - 12:21:01 »

Hi Peter, Coinwate, rest of the forum

... forgetting nobility? Many could not read or write and yet† they handled gold.
Peter

Hoe zie jij dat Huh
 De keizer, koning, adelen hadden hier toch personeel voor. Een vroege minister van financien (wat zou zijn titel geheten hebben?) en zijn onderlingen, de rekenmeesters van diverse rekenkamers. Zelf zie ik de keizer, koning en andere adelen hun† muntjes of gebrek hieraan niet zelf met de hand tellen en dus niet kijken of het goud geld echt was of van latten (messing), dus ook echt.
Dat moet er volgens mij op gestaan hebben voor de derden, die de rekenpenningenin het algemene muntenverkeer tegen kwamen. Ik denk aan de geldwisselaars, wat een erg belangrijk vak was en waar vele belangrijke 17de eeuwse schilderijen van gemaakt zijn. Die geldwisselaars moesten het onderscheid maken tussengoud en latten en zelfs zij waren waarschijnlijk erg bedreven dat we nog een bevolkingslaag dieper moeten kijken waar de burger/mens bescherd moest worden latten voor goud aan te zien. En wat voor mensen zijn dat geweest??? Dit is de vraag denk ik.... iemand een idee??Of denkt iemand dat er een totaal andere reden is geweest dat op de rekenpenning te zetten?? Ik ben benieuwt wat jullie er van denken.
marvelous tread so far, there is a lot to learn, in this topic here† Smiley

Pieter... Cool

coinwate
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 28 September 2005 - 13:32:04 »

Hoi Pieter,

Yes, this is an interesting thread, very lucrative to bring all such treasures of wisdom to the surface.

One reason why the rekenpenningen said "I am made of brass" is certainly as a maker, to avoid being implicated in an offense of valsemunterij. These jetons/mereaux are often extremely well made and their design may well have been a sideline to coin engravers.

So in order to escape the "ketelstraaf", being boiled in oil alive, they set up a defense by these inscriptions. I should also mention the many jetons with a "non-sense" omschrijft, so that they would not be taken for the "Real Thing".

I don't think the government legislated a requirement to mark them specifically, it just made good common sense to the makers of them.

coinwate Cheesy Grin Angry
« Laatste verandering: 28 September 2005 - 13:39:22 door coinwate » Gelogd
geus
Senior lid

« Antwoord #26 Gepost op: 28 September 2005 - 14:52:45 »

Hi Coinwate
Nice to hear from you.
I'm not sure how much you do know about rechenphennige , Jetons and Mereaux , but there are vaste differences in the pieces.† The "wij zijn van latten" in Dutch, French and latin was mainly found on neurenbergse rechenphennige. Most of the Netherlandische Jetons are made of copper or silver. I do have some of brass and gilded ones. Mereaux are a whole different animal and mainly a product of the church.
I did find a† reference of official direction by the government.
In 1610 and 1616 the Neurenbergse city government made the producers of rechenphennige show the stamps that they intented for production of rechenphennige to a government official(waardijn) before production, to forgo and insure that the rechenphennig did not look like the regular coins.However it does make sense that the "wartaal" (only found on the Neurenbergse rechenphennige) also was intended to make sure that the producer protected his rear, so to speak. Another piece of that is that around 1600 the Neurenbergse producers started putting the word rechenphennige and the initals of the master on the rechenphennig.
Greetings, Pieter... Cool
« Laatste verandering: 28 September 2005 - 16:21:41 door geus » Gelogd

Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #27 Gepost op: 28 September 2005 - 20:02:36 »

Brain candy, fellahs.

First, let me show you were I come from. The pic shows what looks in every respect like an Irish penny, but look at the legend: LUKE:XX:CHAP:XXV:VER. (Shew me a penny. Whose image and superscription hath it? They answered and said, Caesar's.) And he said unto them, Render therefore unto Caesar the things which be Caesar's, and unto God the things which be God's.

This is all about getting accused of money forging and avoid being cooked in oil (a curse from the middle ages: go have your ass cooked). "Your honour! I was just making a religious statement! How could I foresee that these villains would try to spend these pieces as money?" (insert plaintive tone)

On to gold handling. I wasn't thinking of the higher nobility. Read "The three Musketeers again" (fun). Note how often they handle gold coins carelessly and how those on the receiving end with no shame will react by trying to bend the coin with their teeth. Yet, of the foursome, only Aramis could read...

Peter
« Laatste verandering: 28 September 2005 - 20:07:18 door Figleaf » Gelogd

coinwate
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 29 September 2005 - 02:21:06 »

Hoi Figleaf,

Your stories were as good a cue to end this topic, unless someone cares to add more items of wisdom or fun Kiss, yes even fun Kiss is allowed here.

No, my mother did not give me gold coins but before I could write or read, she sent me to various stores, like the baker, the butcher, with money whose value I could only guess.

Many things in life we do trusting the other fellow, in fact, our whole society is based on trust.* So when you received change in the store, do you count it? Now be honest! Same with the Four Musketeers, they did not all need to read and write. The trusted the guy who did.

About your penny, it is well known that the British government hardly minted any small change for decades.Towards the end of the 18th century, merchants came to the rescue with their tokens. They passed for whatever the recipient could pass them along to the next one. Some even were inscribed VALUE ME AS YOU PLEASE. The Irish, they got the worn coins the English  did not want. Small change, forget it. Hence your pseudo-coin. Nice example. Great story to go with it, Peter.

coinwate Cheesy  Wink Smiley

* May it ever be thus. Amen.

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: