Muntenforum Verzamelmarkt.nl
23 Augustus 2014 - 14:22:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verwijzingen naar literatuur afgesplitst van Re: Karolingisch zilver!  (gelezen 2039 keer)
Avgvstvs
Volledig lid

Geslacht: Man

Elke munt vertelt een verhaal...

« Gepost op: 08 September 2005 - 23:01:48 »

Deze thread is een vervolg op Middeleeuwen - Karolingisch Zilver ! (red moderator)

De bovenste lijkt op JMP 27 (1985) EvG 10 e of Prou 998

Literatuur: Van der Chijs (Frankisch en Duitsch-Nederlandse vorsten), pl.: XIII- 10.
JMP 1985 blz. 13 – 49, vergelijk nr.: 9 f.

Hallo Allen,

ik wil graag zelf onderzoeken wat de verschillen zijn van bijgaande 3 denarii.
Op verschillende plaatsen kom ik verwijzingen naar literatuur tegen (zie quote boven).

Staat hiervan al wat op internet?

Wie of wat is JMP? en EvG? en Prou?
Waar vind ik Van der Chijs?

Avgvstvs.

« Laatste verandering: 09 September 2005 - 19:43:23 door aurelianus » Gelogd

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 09 September 2005 - 05:51:39 »

JMP = Jaarboek van Munt- en Penningkunde, jaarlijkse uitgave van het koninklijk Nederlands Genootsachap voor Munt- en Penningkunde. Het betreft hier JMP 72 (1985) blz 13 - 49. Het artikel is geschreven door (de overleden prof. dr.)Enno van Gelder (=EvG)
VdCh of vdCh = P. O. van der Chijs, beroemd Nederlands Nummismaat uit de 18 eeuw, heeft veel gepubliceerd, zijn beroemdste werk is een standaardwerk over middeleeuwse munten, naar ik meen bestaande uit 9 delen en uit nog meer boeken.
Het door mij bedoelde deel heet "Munten der Frankische en Duitsch Nederlandsche vorsten" (1866), ik gebruikte een herdruk van Holleman munten (1973).
Momenteel verzorgt Dries Jannink een 2e (mooiere) herdruk van de "Van der Chijs"
Prou is een verwijzing naar een standaart werk van Proudeau, een boek wat ik alleen ken van verwijzingen naar.... ik heb dit boek niet.
Ik weet niet hoe je aan deze boeken kunt komen, kopen? de universiteitsbibliotheek?? Bij mijn weten staan ze niet op internet.
het koninklijk Nederlands Genootsachap voor Munt- en Penningkunde is / was van plan ale jaarboeken te digitaliseren, hoe het daarmaa staat weet ik niet.
mvg A Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #2 Gepost op: 09 September 2005 - 12:14:15 »

VdCh of vdCh = P. O. van der Chijs, beroemd Nederlands Nummismaat uit de 18 eeuw, heeft veel gepubliceerd, zijn beroemdste werk is een standaardwerk over middeleeuwse munten, naar ik meen bestaande uit 9 delen en uit nog meer boeken.
Het door mij bedoelde deel heet "Munten der Frankische en Duitsch Nederlandsche vorsten" (1866), ik gebruikte een herdruk van Holleman munten (1973).
Momenteel verzorgt Dries Jannink een 2e (mooiere) herdruk van de "Van der Chijs"
 Bij mijn weten staan ze niet op internet.
het koninklijk Nederlands Genootsachap voor Munt- en Penningkunde is / was van plan ale jaarboeken te digitaliseren, hoe het daarmaa staat weet ik niet.
mvg A Smiley

Mark Mannesse en Dries Jannink maken een herdruk, meer info http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=14526.0

Van het digitaliseren van de jaarboeken, dit is op een laag pitje gezet omdat een groot aantal leden van het genootschap niet weet wat een PDF is. Daarnaast wil men wachten tot meer PC's een DVD speler hebben zodat er niet veel CD-ROM's gemaakt moeten worden. Maar wellicht als er meer vragen komen waar de digitale jaarboeken blijven - en als mensen willen helpen - kan dit project weer opgestart worden.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #3 Gepost op: 09 September 2005 - 17:03:33 »

@ Arnout Bruins: Niemand hoeft te weten wat een PDF is en distributie per CD/DVD is redelijk achterhaald. Je kan individuele jaarboeken als pdf met email versturen. Een dubbele klik kan iedereen, lijkt me. Maar misschien zit het probleem wel aan de productiekant Sad

@Aurelianus: even voor de index, heb je een titel van het artikel? Ik heb Proudeau ook niet kunnen vinden, behalve als auteur van een boek over firtificaties tijdens de kruistochten. Toch gek, als het zo veel geciteerd wordt.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #4 Gepost op: 09 September 2005 - 19:17:04 »

@ Arnout Bruins: Niemand hoeft te weten wat een PDF is en distributie per CD/DVD is redelijk achterhaald. Je kan individuele jaarboeken als pdf met email versturen. Een dubbele klik kan iedereen, lijkt me. Maar misschien zit het probleem wel aan de productiekant Sad

@ Peter, natuurlijk hoef je niet te weten wat een PDF is, echter het ledenbestand van het genootschap is aan het vergrijzen. Ik schat dat er zo'n 600 leden zijn, waarvan een groot deel boven de 65. De reactie tijdens de ledenvergadering waar het digitaliseren werd voorgesteld was: prima moeten we doen, maar wat is een PDF?  Vraag is dus of het wel de leden van het genootschap bereikt.
Daarnaast is er budget om te digitaliseren, maar het kan ook vrij simpel zelf gedaan worden. De secretaris kon één jaarboek in een uurtje digitaliseren, het rechtzetten en controleren kost meer tijd. Dus als er een aantal mensen opgetrommeld kan worden ben je in een paar weekenden klaar. Dan online zetten, geen probleem. Of denk ik dan te simpel?

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 10 September 2005 - 04:29:32 »

@ Figleaf
Ik heb mogelijkerwis de foute naam Prou heb ik uit mijn hoofd aangevuld met "deau", mogelijk via de gedachtensprong van "Bou" dat staat voor Boudau van "Monnaies Francaises (provinciales)"(2e dr 1970, Vander Dussen)
Sorry! Het is een verwijzing zonder literatuurvermelding gebruikt door EvG in het jaarboek.
mvg A

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #6 Gepost op: 10 September 2005 - 12:23:41 »

Hebbes! Dank Aurelianus. Het gaat om een tweetal boeken uitgegeven in Parijs (1892).

Prou, M - Les monnaies mérovingiennes
Prou, M - Les monnaies carolingiennes

Moeten in ieder geval de verzameling van de Biblithèque Nationale zitten. Als je die wilt inzien: bewijsje bij je hebben dat je onderzoeker bent, bijvoorbeeld artikel van jouw hand en geduldig overal betalen. KPK zal ook wel een exemplaar hebben.

Peter
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 13:47:02 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: