Muntenforum Verzamelmarkt.nl
24 Juli 2014 - 02:40:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 5 franc 1938  (gelezen 1977 keer)
flipje56
groentje
*

« Gepost op: 19 Maart 2005 - 00:41:36 »

Ik heb vandaag een partijtje munten gekocht waaronder een 5 franc uit 1938.  Ik heb wel een dikke cat. van Krause maar ik kom er toch niet helemaal uit. Als de leeuw naar boven is gericht dan staat het randschrift precies ondersteboven en voor de B staat een kroontje. Betreft het hier het standaard type of is dit een speciale? En wat is de waarde (kwaliteit Zfr/pr)?

Alvast bedankt

zuster12
full lid

Geslacht: Man

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Maart 2005 - 14:22:27 »

Ik vind hem momenteel ook niet zo direct, toch niet zoals jij hem omschrijft.
Kan je soms van beide zijden een scan plaatsen?

Zal dan rapper reactie komen.

grtz

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
Swa
Volledig lid

zoek 16e eeuwse munten van de zuidelijke nederl.

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2005 - 18:11:50 »

Hallo,
de 5 fr 1938 is niet zeldzaam.
Als je de munt voor je legt met de waarde (5 fr) naar boven, en de tekst van het randschrift is dan leesbaar, dan betreft het een positie A.
Op de keerzijde staat Belgie-Belgique of Belgique-Belgie. De versie waarbij Belgie eerst vermeld wordt, is degene waarvan het kleinste aantal werd geslagen. Voor deze versie mag je 25 euro rekenen in de staat Fraai, 50 euro voor Z.Fraai en 100 euro voor Prachtig. Voor de Frans-vlaamse versie zijn de bedragen 1-4-8 euro.

ik verzamel Belgie en Zuid. Nederl. in de XVIį eeuw
flipje56
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2005 - 22:43:40 »

Ik ben intussen weer wat wijzer. Met de waarde 5 franc omhoog kan ik de tekst niet lezen. Als ik het goed begrijp zou dit dan positie B moeten zijn. SWA heeft het over eerste belgie of eerst belgique. Om mijn munt staat er alleen een kroontje voor belgique. Er staat nergens Belgie??

Is dit ook een bekende variant?

Groetjes Ad
Tony
groentje
*

Ik verzamel munten van alle landen !

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Maart 2005 - 10:21:48 »

Hallo Ad,

afgaande op de foto's heb jij dus een 5 Frank zuiver nikkel 1938 FR/VL (Morin 454b). Het randschrift (kartelrand !) draagt de woorden
BELGIQUE† *† BELGIE gescheiden door een kroontje. Als de waarde omhoog ligt en het randschrift staat ondersteboven is dit inderdaad een positie B.
Eerst BELGIE of BELGIQUE slaat op de keerzijde met de wapenschilden, je begint links en leest met de klok mee :
BELGIQUE en dan pas BELGIE. Dit is dus de FR/VL versie. Moest er links eerst BELGIE staan en rechts van de schilden BELGIQUE, dan heb je de versie VL/FR. Hieronder vindt je een voorbeeld van de versie VL/FR.
De waardes voor jouw versie zijn reeds opgegeven door Swa.

Groeten,

Tony.
cicero
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Maart 2005 - 20:57:36 »

Dit is de mijne.
Ik heb het ooit gekocht op een beurs (sjacherbeurs) voor ongeveer 20 eurocent.
Is dit zo'n type b dan oid?

Glenn.

zuster12
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Maart 2005 - 09:23:05 »

Positie A of B, slaat op het randschrift van de munt ( dus zijkant of rand genoemd).

de munt die jij hebt is van 1939 vlaams / frans, zoals uitgelegd te lezen met de klok mee.

En om het nog wat moeilijker te maken:

van de munten 1938 vlaams / frans en 1939 vlaams / frans bestaan er idd munten welke op de rand een sterretje of een kroontje hebben, deze staan tussen de woorden BELGIQUE      BELGIE

Waarbij deze met scheiding kroontje een iets duurdere versie zijn tov deze met sterretje.

cicero
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Maart 2005 - 10:41:30 »

Op de rand staat vanalles op,maar het is voor mij onleesbaar.
Ik kan dan ook geen sterretje en of kroontje vinden.
Wat ik ook niet snap is het verschil in prijs.
Als ik op ebay of yezzz kijk dan zie ik voor dezelfde munt (belgie belgique) enorme verschillen in prijs.
Sommige worden aangeboden aan 2 euro,terwijl voor een leek als ik 'dezelfde' munt wordt aangeboden voor 30 euro.
Waar zit dan het verschil eigelijk?
Want voor mij lijken die qua uiterlijk hetzelfde.

Groetjes Glenn.
zuster12
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Maart 2005 - 15:19:30 »

Als je de veilingsites gaat nemen als uitgangsbasis zal je er helemaal niks meer van begrijpen.

Waar het bij deze munten omgaat is:

1ť de jaartallen 1938  en 1939
2ť de versie vlaams * frans = Belgie * Belgique of omgekeerd, te lezen beginnend links naar rechts.

En als je dat al weet kan je verder determineren op de rand, waarbij 1938 vl/fr en 1939 vl/fr alleen in aanmerking komen wat betreft het al of niet bezitten van een kroontje op de rand

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: