Muntenforum Verzamelmarkt.nl
01 September 2014 - 21:57:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zilveren guldens en rijksdaalder. hoe veropen en wat waard?  (gelezen 6409 keer)
corh
groentje
*

« Gepost op: 21 Januari 2005 - 12:59:02 »

Hallo,
Ik heb een paar honderd zilveren guldens en rijksdaalders geerfd. weet iemand wat die per stuk waard zijn en hoe ik ze zou kunnen verkopen? Ze hebben volgens mij geen verzamelwaarde en zijn in matige staat.

Bedankt voor de info.

Cor Hoeve
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Januari 2005 - 13:14:31 »

@ corh:

Welkom op het muntenforum! Cheesy

De waarde van zilveren guldens en rijksdaalders hangt naast de kwaliteit vooral af van het jaar. Je hebt al aangegeven dat de kwaliteit matig is (ik neem aan dat ze dus gecirculeerd hebben). Misschien kun je ook nog even de jaren vermelden? Indien er geen moeilijke jaren bijzitten kun je de munten waarschijnlijk het beste tegen zilverkoers verkopen aan (b.v) een muntenhandelaar.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
modoc
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 03 April 2005 - 10:39:49 »

Beste lezer,

Ook ik heb uit een erfenis 5 zilveren rijksdaalders 2 uit 1960 en 2 uit 1961 deze zijn wel in de roulatie geweest, (maar heel even) en zien er nog goed uit. Ook heb ik een munt deze zit nog in het plastic en dit is een Nederland Herrijst munt 1945-1970
Wie kan mij de waarde van deze munten vertellen.

Ook heb ik nog briefgeld een oranje rood briefje van 25 gulden een groene van 5 gulden en een (beetje gescheurde 2 en een halve gulden (grijs)

Viendelijke groet Modoc
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 03 April 2005 - 14:30:01 »

Dag Modoc,
Welkom op dit forum, eigenlijk ben ik meer bekend met oudere munten, maar hierover weet ik ook wel iets:
De twee jaren die je noemt zijn niet erg bijzonder 1960 (12.800.000 geslagen grootste oplage) en 1961 (10.000.000 geslagen een na grootste oplage), dus ook niet erg gezocht. Een handelaar zal, als hij ze wil hebben. Ze kopen tegen de zilverprijs of tegen de nominale waarde. Je kunt ze beter bewaren of weg geven, dat schenkt je meer plezier!
Voor de beetje gescheurde 2 en een halve gulden geldt hetzelfde.
Van het vijf en het briefje van vijfentwintig moet je even een scan plaatsen, kwaliteit en type zijn heel verschillend in prijs.
Eeste type groene vijfje (natuurgetrouw portret van Vondel) met nummer AA etc. is de moeite van het verkopen waard, ik zelf zoek tegen een redelijk bedrag zoiets. Ik neem echter aan dat het gaat om het laatste type (gestyleerd portret van Vondel), misschien reageren er (nog) anderen. met vriendelijke groet. Aurelianus† Smiley
« Laatste verandering: 03 April 2005 - 14:31:33 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 03 April 2005 - 16:47:06 »

Ik zou zeggen: goed bewaren ! Het is zowiezo een leuk begin voor een verzameling Nederland -  Koninkrijk. En als je ze niet wilt verzamelen, er komt straks nog een tijd dat we met nostalgie aan de gulden terugdenken, dan is er ongetwijfeld meer vraag naar deze munten. Nu reeds gesignaleerd: de Gulden-ringen. Een gat slaan in een zilveren gulden, de rand omgeklappen en voila: een ring met de neus van koningin Juliana erop en "God zij met ons" op de rand. Mensen kopen zulke dingen en je hebt (echte) zilveren guldens en rijksdaalders nodig om ze te maken. Er waren er 10 miljoen van, maar dit soort huisvlijt kost heel veel stukken. Dus.. wie weet..  Wink
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 04 April 2005 - 18:55:31 »

Misschien komt de gulden toch terug!? Dan heb† je al vast een voorraadje! Anders blijven ze toch hun intrensieke waarde houden 10,8 g zuiver zilver per rijksdaalder van 15 gram metaal, en 4,68 g zilver per gulden van 6,5 gram metaal. Toch? mvg A Smiley
« Laatste verandering: 05 April 2005 - 17:08:30 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: