Muntenforum Verzamelmarkt.nl
19 April 2014 - 23:05:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bedankje voor geus  (gelezen 1709 keer)
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 31 December 2004 - 11:14:51 »

Dag geus,
Fijn dat jou initiatief een betere indeling tot stand is gekomen.
Hartelijk  bedankt voor je informatie in "open vraag etc." Ik ben het overigens wel met Senior eens, dat 'Algemeen geaccepteerd' is iets anders dan 'officieel' of 'wettig'. maar dat doet niets af aan je argumentatie of kennis. Waar ik wel van "schrok" was het ".... en voel me niet als zo'n tweederangs verzamelaar", dat verbaasde me in hoge mate, heb je je dan wel zo gevoeld? Cry
 Ik ken maar een paar jetonverzamelaars, deze zijn echter bijzonder goede numismaten, die zeer veel kennis hebben van de geschiedenis - m.n. van de historische gebeurtenissen in de 80-jarige oorlog -. Ik heb voor hen zeer veel respect en ik vind dat dit onderdeel erg belangrijk is voor de numismatiek. Net als soms bij Romeinse munten fungeerde zo'n stukje metaal als nieuws / propaganda medium. Ik heb zelf ook ooit een jeton gehad, hij is nog te zien onder http://lx.home.dpx.nl/mb/subV80jOorlogN.html. En alleen het feit dat ik al zoveel verzamel is de reden dat ik niet aan nog een nieuwe verslaving wil beginnen.mvgr. Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
geus
Senior lid

Dit forum is van ons allemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 31 December 2004 - 14:53:59 »

Hi Aurelianus
Graag gedaan zou ik zeggen.
En het is inderdaad fijn op een forum te zijn waar je wat naar voren brengt, de mensen nemen dit in en dan word er serieus over nagedacht en rekening met je opinie gehouden , dat is inderdaad geweldig. En zo groeit het forum . Ik hoop dat jou iniciatief het zelfde resultaat mag brengen. Dat ik me een tweede rangsverzamelaar voelde hier, heb ik met "tongue in cheek" gezegd, dus niet helemaal serieus dat ik dat meende,lol† Wink. In zo'n geval kun je dus beter een ikoontje gebruiken.(heb ik al weer wat geleerd† Cheesy) Verder weet ik niet of jij en Senior Frans lezen, maar als je het voorwoord van Dugniolle erop naleest, toch de voor mij de meest bekwame academicus van de Jeton der lage landen, dan zouden jullie misschien toch op een andere mening uitkomen. Misschien kan ik die tekst binnnenkort in het Engels beschikbaar maken voor de liefhebber. Het word van de week op een dvd-tje gebrand. (40 pagina's) nou moet ik wel toegeven dat er de laatste jaren ,ook door middel van wat de detectoren naar boven is gehaald, veel bijgeleerd is. En dat ik geheel buiten spel sta kwa directe info van andere Jeton enthousiasten. Hierop het forum ben ik helaas nog niet vele fanatieke langdurige verzamelaars tegengekomen en ik voel dat ik kwa verzameling een beetje alleen sta.(misschien zoals jij je ppk zo voeld over jou Byzantijnse munten?) Ik zou graag met die mensen in contact komen, waar vind ik die ? Wie zijn de leidende kenners in Nederland?
Een beurs in Nederland bezoeken is helaas maar een keer in de 1 a 2 jaar mogelijk en een club of vereeniging is ook niet echt haalbaar. Daarvoor ben ik als "buitenlander" zeer DANKBAAR voor dit forum en op de manier zoals jullie er mee omgaan.
Ik heb ook jou Jetons bekeken, die van de moord op Willem van Oranje is een erg belangrijk stuk , niet alleen voor wat het beschrijft maar ook dat dit zo een van de eerste munten is waar een vuurwapen gebruikt word. Het is alsof je er bij bent, vind ik zelf. Een pracht stuk. Jammer dat hij gebroken was. Over die andere heb ik een vraag. Weet jij waar S.C. voor staat. Dit staat op meer Jetons en hier was ik nog niet achter. Ik zoek een boekje voor de hulp met de latijnse teksten.
Ik zou zeggen , een gelukkig nieuwjaar voor iedereen.
Mvg, Pieter... Cool
« Laatste verandering: 07 September 2005 - 04:29:03 door geus » Gelogd

Ik verzamel en bestudeer rekenpenningen, jetons en armenpenningen (mereaux)
aurelianus
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 31 December 2004 - 16:53:56 »

Dag Pieter,
Alvast een heel gelukkig nieuwjaar gewenst† Smiley
Ik heb een goede kennis / vriendin die jetons verzameld, ik was dat niet echt vergeten, maar ik dacht er pas zeer onlangs weer aan. Ik zal haar naar dit forum verwijzen, mogelijk wil ze je dan direct antwoorden. Ik zal echter de vragen voor je stellen.
1. Wie zijn de leidende kenners in Nederland, waarmee je in contact kunt komen. Roll Eyes
2. Kent zij fanatieke langdurige verzamelaars, waarmee je in contact kunt komen.† Huh

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is serieuze medeverzamelaars tegen te komen, hoewel het forum me de geeigende plaats lijkt.
Het valt mij op dat het aantal echte† actieve kenners op deze site toch tamelijk gering is, qua percentage dan bedoel ik (minder dan 2 % schrijft samen† meer dan 3,7500 berichten , het moeten er veel meer zijn, gezien de mensen die ik via andere wegen ken. Misschien kennen ze het forum niet, hebben ze niets met computers of zijn ze veel te druk - paar grote numismaten, echte kenners dus, kennen deze site en reageren maar (heel) zelden (ze staan als groentje geregistreerd).

Mijn Frans is uitermate zwak, maar ik heb wel een aantal Franstalige vnl numismatische boeken en als je echt iets wilt dan kan ik zelfs Frans lezen. Bovendien ben ik gelukkig getrouwd met iemand die veel gevoel voor talen heeft en een klassieke opleiding - zelf ben ik exact opgeleid - Ik ben wel benieuwd naar een engelstalige Dugniolle.
Zelf heb ik niet zo veel met Byzantijnse munten, of Sassaniden of etc. ik verzamel eigenlijk wat aan muntgeld binnen de grenzen van het huidige Nederland zou kunnen hebben gecirculeerd en ga daar wel eens (een beetje)† / te vaak buiten.
Met vriendelijke groet,
« Laatste verandering: 31 December 2004 - 17:42:12 door aurelianus » Gelogd

aurelianus
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 31 December 2004 - 17:52:31 »

Helaas Pieter, Cry
 ik heb telefonisch contact gehad, maar dat heeft niets opgeleverd, ze heeft in computers, e-mail en alles wat daar mee samenhangt geen zin. Ze kent slechts 1 persoon die zich op niveau bezig houdt met jetons, ze kent wel een aantal verzamelaars, maar dat zijn allemaal oude mensen,zegt ze die dezelfde antiphatie hebben tegen computers. Ze wil me die adressen terecht niet geven. Ik heb wel met nadruk TOCH naar het forum verwezen en gevraagd of ze dat aan de betreffende mensen wil doorgeven.
Ik vertelde over je activiteiten m.b.t. een Engelstalige Dugniolle. Zij vertelde me dat er ook een Belgische mijnheer mee bezig was geweest en dat ze adressen hadden uitgewisseld, dus 1 persoon die zich op niveau bezig houdt met jetons en zij zelf, maar dat ze daar verder niets meer van vernomen had. Misschien kun je met deze informatie wat doen?† Ik ga overigens binnenkort (kan wel 3 mnd duren) naar haar toe en dan mag ik haar literatuur over jetons inzien. Overigens had zij dat restand catalogie van die jetonveiling 1992 Zwitserland opgekocht en daar al haar mede jeton verzamelaars van voorzien.( Helaas had ze behalve haar eigen exemplaar, geen exemplaar meer voor mij, want ik wordt toch steeds nieusgieriger.)Sorry dat ik niet meer hulp kan bieden.
« Laatste verandering: 31 December 2004 - 17:54:15 door aurelianus » Gelogd

geus
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 31 December 2004 - 20:52:04 »

@ Aurelianus.
Van harte dank voor het meeleven en je moeite. Er is een kleine dealer in Belgie waar je hier wel eens een link van vind . Hij verkoopt regelmatig nog die katalogus. Ik heb er pas nog een besteld. (kosten 60 euro) Ik zal even kijken waar die tread is. En hem dan even doorgeven.
Verder kan ik het best begrijpen van oude mensen en computers. En ook het uitwisselen van info. en adressen aan derden is link. Maar ik zou het toch op prijs stellen als jij je vriendin hier nog eens op het forum langs stuurt. Misschien beginnen de "verzamel prikkels" dan toch te vloeien.† LOL† Grin en raakt ze in de ban van het forum, lol. Wink Nou wie weet. Ik heb me er in berust dat het stukje voor beetje zal moeten gaan en dat houd het verzamelen toch ook leuk.
P.s. veel verzamel geluk in 2005. Voor mezelf was het vinden van het forum een van de beste aanwinsten en het koste alleen tijd, "what a deal"
Mvg, Pieter... Cool
« Laatste verandering: 07 September 2005 - 04:36:42 door geus » Gelogd

geus
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 31 December 2004 - 21:43:58 »

@ Aurelianus en Maurice
In de rubriek rekenpenningen -Jetons gestart door Maurice staat onder de gast Pickles een link waar je de Zwitserse katalogus ten zijne tijden kan vinden. (voor 60 euro, ik heb zelf niet al te lang de laatste gekocht, maar hij krijgt ze van tijd tot tijd.) Ook is Dugniolle hier verkrijgbaar.
@ Aurelianus
Leuk bij jou interesse in dit verzamelgebied intersse gewekt te hebben. Ik heb zelf van allehande munten gespaart maar dit onderwerp houdt mij het geboeist in de hobby en hier leer ik het meest. Veel geschiedenis natuurlijk. Maar ook latijns, mytologie en propaganda. En een onderwerp als de 80 jarige oorlog geeft veel materieel, een hobbie voor je hele leven dus, (niet dat ik "biased " ben natuurlijk  Wink)

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: