|
-Tim-
|
 |
« Gepost op: 11 Oktober 2004 - 14:30:17 » |
|
hallo, hou zou ik naar jullie mening deze munt het beste kunnen reinigen? Foto zie hieronder. M.V.G. Tim Williams
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Oktober 2004 - 18:35:46 » |
|
Dat hangt er helemaal van af wat je bedoeling is  Maar alvorens welke manier dan ook van reinigen toe te passen zou ik je willen adviseren om 'm eerst even uit de munthouder te halen.  Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
-Tim-
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Oktober 2004 - 18:38:57 » |
|
ja, daar was ik ook al achter 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Oktober 2004 - 13:45:05 » |
|
Ten eerste is dit geen munt maar een muntplaatje of rondel (vreemd dat RobKooy dat nog niet had opgemerkt...  ). Naar ik aanneem was hij bedoeld als basismateriaal voor de vervaardiging van een 2€ munt. Schoonmaken is volgens mij nauwelijks nodig. Ik zie geen vuil en de kleuren zijn ook normaal. Eventueel voorzichtig schoonwrijven met een zachte doek is het enige wat ik zou doen. Groeten, Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
-Tim-
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Oktober 2004 - 17:07:14 » |
|
oke, toch bedankt. Op die opmerking zat ik inderdaad ook al te wachten, maar kheb het expres niet veranderd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Oktober 2004 - 23:30:34 » |
|
Vreemd dat Senior niet eens opmerkte dat ik een ironisch bedoeld antwoord gaf op de vraag van Tim - euro  . Dat het geen munt maar een muntplaatje was was zó voor de hand liggend dat ik daar niet eens op ingegaan ben.  Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
storm
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 10:33:53 » |
|
het beste is hem schoonmaken met koperpoets of met een speciaal product : naam is hagerty
groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 12:34:26 » |
|
het beste is hem schoonmaken met koperpoets :oNÉÉÉÉÉÉÉÉ!!! FOUT! NIET DOEN!  Vade retro, satanas!  En dat 'hagerty' ken ik niet, maar ik betwijfel of dit zoveel beter is. Groeten, Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
-Tim-
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 12:39:28 » |
|
hallo, ik betwijfelde ook al of dit zo goed zou zijn, dus nog niet gedaan hoor 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mischaop82
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 15:18:06 » |
|
Begrijp t niet,....  Waarom nou altijd maar weer reinigen, gewoon helemaal niks reinigen vind ik nog altijd het beste !! Gr. Mischaop82
|
|
|
|
|
|
Lid van de club van 1482 !!! 1610/1673.
|
|
|
|
storm
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 15:51:05 » |
|
de hagerty is speciaal zilverpoets , u moet je muntje in een vloeistof laten vallen en 20 seconden wachten u haalt het eruit en u duwt met een zachte doek op de munt , niet vrijven maar duwen en de munt is mooi proper zonder een krasje
groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Xander
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 15:52:40 » |
|
hoi ,
voor welke munt geld dit voor alle euro munten ?
en de guldens ?
groeten xander
|
|
|
|
|
|
je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
|
|
|
|
storm
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 19:05:43 » |
|
allemaal behalve voor de koperen munten die niet groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 19:54:19 » |
|
Níet reinigen is altijd het beste voor munten (tenzij ze ècht smerig zijn). Zelf gebruik ik niet meer dan een vochtige houten tandenstoker om dik vuil weg te steken en een heel zacht doekje om aanslag te verwijderen. Pas hierbij wel op met zachte metalen als b.v. koper; zelfs een zacht doekje veroorzaakt daar nog krasjes op. Bij muntenhandels zijn speciale muntreinigingsvloeistoffen te koop. Àls er al middelen bestaan om een munt chemisch te reinigen zijn deze middeltjes het. Lees voor gebruik de handleiding en volg deze ook op! Zilverpoetsen, koperpoetsen etc. die bedoeld zijn voor het oppoetsen van bestek, kandelaars etc. zijn níet geschikt voor munten! En tenzij dat 'hagerty' een muntreinigingsvloeistof is zou ik dat dus níet voor munten gebruiken. Geloof me, je verkracht er je verzameling mee! Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bart
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 20:46:15 » |
|
Hagerty is een reinigingsvloeistof voor juwelen. Het maakt ze heel zuiver en mooi en legt er een heel mooie glans op, die voor juwelen prachtig is, maar voor munten volstrekt onnatuurlijk! Hou je munten uit de Hagerty!! Senior verwoordt het perfect:'je verkracht er je verzameling mee'.
groeten bart
|
|
|
|
|
|
wereldmunten van 1750 tot nu!
|
|
|
|