Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:45:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 0.5 bef  (gelezen 1229 keer)
coin-collector
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 10 Oktober 2004 - 14:15:12 »

dit is heel dringend! Wie weet er wie er op het muntje van o.5 belgische frank staat ? ik weet dat het een mijn werker is maar ik MOET zijn naam weten
Xander
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 14:41:27 »

hoi ,

ik weet wie u bedoelt heb er een plaatje bij als het goed is bedoelt u deze .

www.muntslag.be/koningen/boudewijn/50centk6.html

groeten xander ( weet ze naam alleen niet zal kijken of ik het kan vinden )
« Laatste verandering: 10 Oktober 2004 - 14:45:29 door Xander » Gelogd

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
Dj2000
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 14:51:18 »

@ coin-collector
de link die Xander verwijst zou normaal rechtstreeks naar de 50 centiem monetair brons (Type Mijnwerker) gaan,
maar er zit een veiligheid op (gaat rechtstreeks naar de hoofdpagina van muntslag)
maw klik op boudewijn en dan klik je op 50 centiem

Xander
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 14:54:10 »

hoi bedankt voor je verwijsing  had het nog niet gemerkt

MVG xander

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
Willy68
Moderator
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 14:55:17 »

Hoi

Om het wat makkelijker te maken, want zijn naam staat verscholen op dit forum in een topic over 1 frank Ceres.
Aan die link heeft hij niets, want hij vraagt de naam en niet de gegevens.

Wie is de beeldenaar op onze 20 en 50 centiem-stukken?

Voor velen, voor bijna iedereen zelfs, gaat het om een portret ontsproten aan de fantasie van een of andere artistieke graveur; voor anderen gaat het om een door een bekwaam tekenaar vormgegeven mijnwerkershoofd.
De waarheid is heel anders. De persoon die zijn beeldenaar leende voor onze 20 en 50 centimes bestaat echt. Het is een legendarisch figuur, in de vergetelheid geraakt, ondanks dat zijn leven niet altijd even gemakkelijk was.
DELPLANCQ Louis zag het levenslicht op 18 mei 1894 in Harchies (Henegouwen). Sterk als hij was, was hij voorbestemd in zijn vaders voetsporen te treden als mijnwerker in de mijnen van BERNISSART. Het is 1911 als onze Louis, op 16-jarige leeftijd, kennismaakt met de mijn van Harchies [de naam van de mijn is Le carreau de la mine d'Harchies, Bart]. In 1922 verlaat hij zijn eerste werkgever en wij vinden hem terug in Hensies-Pommeroeul, waar hij tot zijn pensioen in 1945 blijft werken.
In 1936 viert de mijn van Hensies-Pommeroeul haar 25-jarig bestaan. Voor deze gelegenheid wordt een album uitgegeven. De Parijse tekenaar Pierre Gustave, krijgt de opdracht de eerste bladzijde van dit album te ontwerpen. Hij kiest Louis DELPLANCQ om model te staan en dit is het begin van zijn roem: het succes houdt niet meer op. De film maakt zich meester van Louis en laat ons het harde leven in de kolenmijnen zien.
Meneer RAU, graveur, schrijft zich in voor de wedstrijd en levert als ontwerp een muntstuk in met daarop het hoofd van een mijnwerker, getekend door Pierre Gustave. Zijn ontwerp wordt geaccepteerd en meneer RAU wint de wedstrijd. De aanmunting begint en zodoende begint zijn reis door de portemonnee van menig huisvrouw.
Vandaag de dag, op 78-jarige leeftijd leeft hij rustig in vergetelheid en met weemoed spreekt hij over dit zware beroep dat in onze regionen aan het verdwijnen is. Aan de jongeren die willen luisteren, vertelt hij de anekdotes over zijn leven, en wenst ze het zware leven dat hij gehad heeft niet toe.
            Harchies-Bernissart, 12 september 1972

Groetjes Willy
« Laatste verandering: 17 December 2005 - 22:29:11 door Willy68 » Gelogd

Jeronimus
nieuw lid
**

DIT forum is het helemaal

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 15:05:24 »

Voilà
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=5665;start=msg36145#msg36145

Europa 1800-heden
€uro per land per jaar
Willy68
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 15:41:21 »

Oeps

Helemaal vergeten te vermelden dat deze vertaling van jou af kwam Jeronimus. Dus bij deze  Wink

groetjes Willy

Jeronimus
nieuw lid
**

DIT forum is het helemaal

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2004 - 15:58:16 »

Geen probleem Willy. Het was voor de volledigheid  Cheesy

Europa 1800-heden
€uro per land per jaar
Willy68
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 12 December 2004 - 15:48:30 »

Hoi,

De originele thread is van januari 2004 dus we weten nu waarom de Morin de eerste keer is uitgesteld... Deze informatie moest verwerkt worden. Maar de andere 25 keer dat hij uitgesteld is.....die weten we nog niet. Misschien dat Dhr. Eijckmans hier ook wel leest en ons iets daar over kan vertellen.....

Groetjes Willy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: