Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:38:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nederlands Indië KM50.2, 70, 111.1, 131/2? 152.2 diverse duiten  (gelezen 1455 keer)
Limburg
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 11 September 2004 - 11:10:53 »

Familie van me heeft via va deze munten verkregen. Ik herken 4 van de wapens. Wie weet te vertellen waarom deze voc-duiten geslagen werden terwijl in dezelfde jaren ook de gewone duiten werden geslagen. En heeft iemand enig idee van een eventuele waarde?

Zeeland 1749
Utrecht 1786
Gelderland 1790
Overijssel 1746
nog 1 met jaartal niet zichtbaar

m.v.g. Rene
« Laatste verandering: 12 Juni 2005 - 08:59:15 door Figleaf » Gelogd
Limburg
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 11 September 2004 - 11:11:16 »

en de keerzijdes:

bart
full lid

Geslacht: Man

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #2 Gepost op: 11 September 2004 - 14:20:00 »

Beste Limburg,

VOC-munten werden geslagen voor gebruik in de kolonies (in VOC-gebieden), terwijl de gewone duiten dienden voor gebruik in het moederland.

Het laatste wapen is het wapen van West-Friesland(ongeveer het huidige Noord-Holland).
Wat betreft de waarde: dit laat ik over aan mensen die hier meer over weten.

groeten
bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 11 September 2004 - 14:26:41 »

Voor de VOC werden afzonderlijke duiten geslagen omdat de waarde van duiten in Nederlands Indië hoger was dan in Nederland. In Nederland: 8 duiten = 1 stuiver; In Indië 4 duiten = 1 stuiver. Door de duiten voor de VOC een ander ontwerp te geven kon smokkel worden voorkomen.

Drie van de 5 duiten kan ik op je scan herkennen:
Zeeland 1749, waarde ZF: € 9; Fr: € 4; ZG: € 1,50
Gelderland 1790, waarde ZF: € 5,75; Fr: € 3,25; ZG: € 1,25
Utrecht 1786, waarde ZF: € 4; Fr: € 2,25; ZG: € 0.90

Voor de andere twee wil ik eerst even proberen of ik je scan wat duidelijker kan krijgen. Lukt dat dan hoor je nog van me.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 11 September 2004 - 15:48:23 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 11 September 2004 - 14:41:59 »

Wat je voor een VOC duit Overijssel aanzag is een VOC duit Holland 1746. waarde ZF: € 7; Fr: € 3,25; ZG: € 1,25
De vijfde VOC duit is inderdaad een Westfriese. Maar omdat daarop zowel het jaartal als een muntmeesterteken ontbreekt (op Westfriese duiten komt altijd een muntmeesterteken voor) denk ik in dit geval aan een vervalsing uit de tijd.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
De detectorant
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 12 September 2004 - 09:04:17 »

hier staat waarom er verschil in waarde tussen de gewone duit en de voc duit was

http://www.fryskewalden.nl/forum/viewtopic.php?t=1996

zonder zoeken zul je niet vinden !
http://detectorant.detecties.com
Limburg
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 September 2004 - 12:20:40 »

Hartelijk bedankt voor alle informatie. Ik had mijn broer al gewaarschuwd dat het waarschijnlijk een zeer beperkte waarde zou hebben.
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2005 - 08:54:15 »

Ik zie in ieder geval de 17 van het jaartal op de Westfriese duit. Niet duidelijk voor mij of de andere twee cijfers zijn afgesleten, dichtgeslibt of dat ze niet op het stempel gesneden zijn (minst waarschijnlijk). Denk toch ook aan een imitatie: zijde met monogram is van het type met ingebogen schild (dikke letters, muntteken tussen sterren, ik denk voor de 17 een punt te zien) terwijl de keerzijde van het type met recht schild is (fleurons op de kroon met 3-bladerige lelies, niet met 7-bladerige bloemen).

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: