Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:26:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaar type I : barbaar met tegenmerk / (=klop) alg. lezenswaardig!  (gelezen 3897 keer)
De Kobold
Volledig lid

Geslacht: Man

hacuna matata!!!

« Gepost op: 08 Augustus 2004 - 18:05:44 »

Hallo

Volgende munt ligt nu niet bepaald in mijn verzamelgebied, maar ik vond 'em zo intrigerend dat ik hem hier toch eens plaats. De munt is overigens niet van mij, maar stond te koop op ebay.

Het betreft een barbaarse as van Augustus met een tegenmerk erop, raar  Huh Huh Net alsof een valsmunter beloond wordt voor zijn werk, door zijn munt officieel te erkennen. Of zou de stempel 20e eeuws zijn om de munt nog een extra waarde te geven?

Ik ben eens op zoek gegaan op het net naar verzamelaars van munten met tegenmerken erop en ze hiermee geconfronteerd. Ik wacht nu nog geduldig op reactie...

Greetz
« Laatste verandering: 14 Februari 2005 - 20:01:57 door aurelianus » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 08 Augustus 2004 - 19:07:25 »

Dag Kokold,

Zoals je wel weet zijn tegenmerken nogal "in" bij verzamelaars van munten van de eerste twee eeuwen en vooral bij die, welke de munten van Augustus, Tiberius, Claudius en Nero verzamelen. Die munten met tegenmerken komen meestal van verkopers uit de oost-europese landen. Die tegenmerken worden nagemaakt en worden geslagen op alle niet meer verkoopbare gladde munten of munten die in hun ogen waardeloos zijn.  Zo'n gladde munt met een tegenmerk wordt dan plotseling als zeldzaam verkocht voor 20 euros ! Mijn inziens is het hier net hetzelfde gebeurd. Ik denk niet dat de romeinen, met hun strikte republikeinse principes, uit de tijd van Augustus daar zouden aan gedacht hebben om op een vervalsing ( die barbaarse munt is een eigentijdse vervalsing ) een tegenmerk te zetten, waarmee die munt officieel gemaakt werd. Zo'n munten werden zonder pardon vernietigd en terug de smeltpot ingeduwd. Dus ik denk en ik ben er bijna van overtuigd dat hier een mooie barbaarse munt verprutst is geweest met de bedoeling er meer geld uit te kloppen ! Zonde !!!!!
groetjes
Michel Wink

PS : Verleden jaar is er zo'n verkoper in onze klub geweest, met een 20-tal van die munten met merktekens. Het is heel duidelijk dat het merkinslag niet dezelfde patina heeft als de reste van de munt en bijgevolg veel later is aangebracht.
Hij is geen enkel van zijn prutsen kunnen kwijtgeraken Grin Grin Grin ....
Mat
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Augustus 2004 - 19:25:18 »

De Patina van deze munt, hier klopt ook niks van.
Deze is er in het geheel opgezet.
Volgens mij is deze gezwaveld
Gr Mat
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Augustus 2004 - 19:56:23 »

Klopt inderdaad Mat, dit is een scheikundige "patina" nadien opgezet !
groetjes
michel Wink
De Kobold
Volledig lid

hacuna matata!!!

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Augustus 2004 - 20:05:18 »

Hallo

Tja... deze munt ben ik tegengekomen op ebay USA, je komt daar veel munten tegen die voorzien zijn van een kunstmatige patina. Heeft waarschijnlijk te maken met de nogal agressieve 'reinigingsmethodes' die daar gangbaar zijn. Overigens kom je daar tussen de aangeboden munten, ook allerlei middelkes tegen om een nieuwe patina aan te brengen. Een rage die langzaam aan ook naar Europa aan het uitwijken is...
Maar... daar ging de thread niet over hé.  Wink

Greetz
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 07:36:18 »

Hallo Kobold,

Dat is een rare munt die je gevonden hebt. Ik denk ook niet dat Romeinse autoriteiten een barbaar zouden hebben getegenmerkt. Deze is daarvoor veel te doorzichtig (de omgekeerde S!). Ik zie verder niets mis met de munt dat wijst op een moderne vervalsing, de rare patina is inderdaad gevolg van moderne reinigingsmethoden.

De optie blijft natuurlijk dat de barbaarse snijders een getegenmerkt origineel hebben nagemaakt. Dat zou een interessante situatie zijn, die ik nog niet eerder heb gezien. Wat is het ebaynummer?

Groeten,
Gert
Michel
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 09:57:22 »

Hallo,

Verder in dit verband nog, deze interessante site over tegenmerken en moderne namaak :
http://www.romancoins.info/CMK-curiosities.html

groetjes
michel Wink
gantois321
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 10:35:06 »

hallo beste leden,
Had nog nooit gehoord van "getegenmerkte" munten, maar darvoor dient dit forum dus ook, om bij te leren.
Maar dan hier mijn misschien domme vraag : waar bevindt zich het tegenmerk op deze munt?Huh Is dit in het midden van het hoofd van Augustus? En wat stond er dan precies op zo'n tegenmerk? En werd dit veel gedaan, een munt tegenmerken, en met welke redenen dan wel, aangezien het, als ik het goed begrepen heb, toch steeds om nagemaakte munten ging?
Michel
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 11:04:39 »

Hallo Geert,

Het tegenmerk bevindt zich hier op het hoofd van Augustus.
Tegenmerken dienden om officiële munten als volwaardig te garanderen wanneer deze door de omloop versleten of slecht herkenbaar waren.
Deze thread was juist geopend om deze eigentijdse valse munt te laten zien met een tegenmerk, wat dus niet kan. Ik denk dat je de teksten verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Wat de vorm en het uitzicht van tegenmerken aangaat, zie volgende sites :
http://www.romancoins.info/countermark-Richard-Baker.html
http://www.ancientcoins.biz/countermarks/
groetjes
Michel Wink
gantois321
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 11:14:56 »

Thanks Michel,
Nu begrijp ik het. T'ging dus om officiele munten!!! Dus barbaarse imitaties met tegenmerk = waarschijnlijk 2x een poging tot vervalsen, want de bedoeling was toch nooit om vervalste munten officieel te maken?
Ik zie ook, op de link die jij aanhaalde, dat romeinse munten zelfs een arabisch tegenmerk konden krijgen : wil dit zeggen, in dit geval,  dat deze munten hierdoor, in een ander tijdvak waarschijnlijk, en zelfs niet meer onder Romeinse heerschappij, weer officiele betaalwaarde kregen ?
Voorwaar een interessant gegeven !
Michel
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 12:51:10 »

Dat arabisch tegenmerk is mij onbekend.  Ik heb dat nooit gezien en ik zou je daar niets over kunnen vertellen. Alles is mogelijk natuurlijk in de loop van de geschiedenis. Vermits ik geen arabisch kan lezen, weet ik ook niet waarvoor, waarom en wanneer dit gedaan is geweest.
groetjes
michel Wink
« Laatste verandering: 09 Augustus 2004 - 12:56:13 door Michel » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 13:40:28 »

stond op die link die je gaf michel :

Modern Countermerks :
arabic countermark on Antonius Pius coin
De onbekende
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 13:45:53 »

Kan iemand mij in (eenvoudig) Nederlands uitleggen wat precies een "barbaar" is?

BROEVA HARO!
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #13 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 14:07:03 »

Een 'barbaarse imitatie' is een imitatie van een Romeinse munt die in de Oudheid door een barbaarse stam is nagemaakt (in alle streken komen die imitaties voor, van Gallie tot Afrika tot India). De stijl is daardoor anders dan de reguliere muntslag. Ook zien we dat de tekst verbasterd is, omdat die 'barbaren' geen Latijn konden lezen en vaak ook geen schrift kenden (in het exemplaar van deze post is bijvoorbeeld de S omgekeerd).

Zoals Michel aan aanvoerde, het tegenmerk is waarschijnlijk niet aangebracht op de imitatie, omdat het niet logisch dat barbaarse imitaties getegenmerkt werden; dit alleen gebeurde met officiele, reguliere munten.

Het zou kunnen (?) dat de barbaarse snijder het origineel inclusief tegenmerk heeft nagesneden.

Groeten,
Gert

De Kobold
Volledig lid

hacuna matata!!!

« Antwoord #14 Gepost op: 09 Augustus 2004 - 16:19:48 »

Hallo allemaal

Ik heb hier een eerste reactie van Richard Baker op de vraag of er barbaarse stukken bestaan met tegenmerken:

About the "Barbarous" imitations of Asses and Dupondii of Augustus (and some others), with Countermarks on them.    First let me say that during the early part of the Julio-Claudian dynasty there were periodic "shortages" of AE coinage in various parts of Eastern Europe ( as well
as in Britain and Germany ).  The shortage was compensated by an outpouring of "Barbarous" Imitations.  Whether this was done with official sanction in some cases is still highly debateable.  Some of the copies are quite good in both size and style.  Others are undersized and
with blundered legends.  It has been assumed that if the coins "weight" was close enough to the "official" mintage then it was "countermarked" to approve" it for general use.  However, many of the undersized "Barbarous" Imitations not ony have blundered legends, but "blundered Countermarks" as well!?!  To me this would indicate that the coin was
an out and out "Counterfeit"!   There are also quite a few "Cast" Senatorial Asses of Augustus with the AVG Countermark on them.  I haven't decided if these should be considered officially sanctioned issues, or another form of counterfeiting?   One of my favorite type of coin to collect ( with or without Countermarks ), is "Imitative
Sestertii of Claudius.  Some are very, very good in both the
portraiture and the Legends.  Others have varying degrees of crudeness to the portrait and inscriptions.  Some inscritions may be completely retrograde (backwards), while others have only certain letters  backwards ( generally the "S" or "R" ).  Some have inscriptions that have a few pseudo-letters combined with lines, dots, dashes and the like; total
gibberish.   One type of Sestertius that I find lovely is that from the mint of Perinthus, in Thrace.  There are portrait Sestertii from this mint of Claudius, Agrippina Jr., Brittanicus and a young adolescent Nero!  The portrait style from this mint in my opinion is far superior artistically then the official issues from the Rome mint at the same time.  Another interesting thing is that we do not know of any 'official" Rome issues in Sestertii for the last three persons I named above!  Recently there have been a number of Brittanicus Sestertii
discovered; some with the lovely "Capricorn above a Globe and Rudder" Countermark!!  An example of such a coin in VF to "about" EF for the obverse and "about" Fine+ for the reverse sold for $12,000 by CNG recently!!!  I sure wish I could have afforded that one!!!
I hope ths letter answers a few of your questions.  Feel free to write me with any others you may have.  
Regards, Richard Baker

Ik hoop dat jullie een beetje het Engels beheersen, want ik heb momenteel geen tijd om dit alles te vertalen (mijn vriendin komt na een lang weekend terug naar huis en ik moet deze stal nog uitmesten  Wink) Maar ik kom hier morgen op terug.

Greetz
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: