Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:26:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaar type 1 / Dupondius Claudius ?  (gelezen 1102 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 05 Augustus 2004 - 16:30:49 »

Hallo Michel en andere forumleden,

Enn tweetal weken geleden sprak ik van een munt die ik aan het reinigen was (ik koop enkel bodemvondsten en haast nooit gereinigde munten)
Hier volgt de scan, op de voorzijde zie ik nog duidelijk : TRPIMP
Achterzijde enkel een A en een stukje van de V zijn te lezen tussen 1 en 2 uur), versta dat niet zo goed want de staat van de munt zou ook links nog een duidelijke tekst moeten vertonen.
Maar volgens mij zou de volledige tekst dan moeten zijn :
SPES AVGVSTA SC (die SC zijn ook niet te zien???)
Gewicht : 13g, maar met dat stuk eraf zal het origineel wel rond de 15-16 gram moeten geweest zijn denk ik
Doormeter : 30 mm
Is dat nu een dupondius van Claudius???
Ge zult altijd zien, als ge dan eens een schone munt in handen hebt (want dat is het toch hé Michel?), dan is er een stuk af !!! En dat stuk is er al lang af, want de patina zit op de breuklijn ook.
Is dat nu nog iets waard Michel, ik vind het toch zo ne schone kop !!! Zonde hé?
« Laatste verandering: 18 Februari 2005 - 20:07:53 door aurelianus » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Augustus 2004 - 16:32:15 »

Was in mijn haast de scan vergeten :-)
Hier de voorkant, maar dat ziet iedereen wel zekers?
gantois321
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Augustus 2004 - 16:33:07 »

en de achterkant
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Augustus 2004 - 17:10:17 »

Hallo Geert,

Ja, dat ziet er uit als een van die vele varianten van die munt. Normaal gezien is deze munt een sestertius van Claudius die geslagen is in Lyon, vandaar zijn lichter gewicht. Dat is een algemene vaststelling voor de munten geslagen in Lyon.
Die munt is redelijk lang in gebruik gebleven en is onder Nero gedevalueerd tot een dupondius. vandaar dat de meeste zeer versleten zijn.
Hierbij de link naar Wildwinds :
http://www.wildwinds.com/coins/sear5/s1853.html
Wat het gewicht breft is die 13 gr normaal, gezien de hap die er uit is. volledig had die ruim 16 gr gewogen.
Wat de waarde betreft, daar moet ik je teleurstellen. Ze heeft voor jou nog een verzamelwaarde, maar de commerciêle waarde is spijtig genoeg zo goed als niets. Zo'n munt krijg je niet verkocht (in België toch niet).
groetjes
Michel Wink
« Laatste verandering: 05 Augustus 2004 - 17:11:14 door Michel » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Augustus 2004 - 12:32:33 »

Weeral een bedankt Michel !!!
Moet ik nu zeggen dat ik een "lichte" sesters heb? Of een zware dupondius?
Op de link die je mij gaf wegen de sestersen wel allemaal 20g of meer, gaat het hier dan wel over hetzelfde stuk, of over een variant?
En als ik de staat van die stukken bekijk, dan komt de mijne er nog goed voor vind ik ! (Vooral het portret vazn Claudius)
En ik vind, na bijna 2000 jaar en ruim een week kuiswerk, dat die man er nog goed voorkomt, ondanks het stukje dat eraf is. Er zal aan ons wel wat meer ontbreken zekers, na 2000 jaar? :-)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: