Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:21:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onbekende romein / Galiënus uit Roma met bokje op kz  (gelezen 2158 keer)
Bouke
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:05:40 »

Ave allemaal,

Heb echt geen idee welke keizer dit is. Wie kan me helpen? Randschrift voorzijde: C HLLIEMUS AUG
Randschrift achterzijde: (4X?) COMS AUG

Zou dit Heliogabalus kunnen zijn?
Het muntje heeft een doorsnee van 20 mm

Groeten,
Bouke Kouters
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 19:26:44 door aurelianus » Gelogd
antichita
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:27:49 »

dat is Gallienus.
Maar die heb je wel veel te veel betaalt, als het deze was die eertijds op ebay.nl stond
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:32:12 »

Stond inderdaad vorige week op ebay. Wat is teveel? Ik vond het een leuk bedrag voor deze munt (€9,50)

'Zaken zijn waard wat men ze waard doet zijn'

Wat zou volgens jou een betere richtprijs zijn dan?

Vriendelijke groet,

Bouke Kouters

PS Galienus, bedankt wist het niet zeker. Heb als verzameldoel een portret van iedere keizer. Ben ik wel even zoet mee.  
« Laatste verandering: 18 Maart 2003 - 21:33:26 door Bouke » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:47:12 »

Hallo,

Inderdaad een (antoninianus van) Gallienus. Ik denk dat je met 9,50 niet teveel betaald hebt. Overigens is het randschrift op de voorz. GALLIENVS AVG en op de keerz. een geit met IOVI CONS AVG (een hele rare 'N', lijkt inderdaad net III). RIC 207(s) = Sear 2965.

Groeten

Gert
antichita
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:51:12 »

De munt ligt wel wat beter in de markt omdat het een dier als keerzijde heeft en die zijn altijd popular bij Romeinse muntenverzamelaars. Bij Gallienus daarenboven kun je een hele dierentuin verzamelen want er zijn vele verschillende dieren die hij afbeeldt. De kwaliteit van de munt is wel OK maar het jammere is dat hij met electrolyse is gepoetst. Voor een verzamelaar, en ook als verkoopswaarde is hij dus in theorie niets waard. Je kan het vergelijken met een gat in een munt, dat bepaalt ook de waarde van een munt. Er zal wel altijd iemand zijn die daar een prijs voor geeft. Had deze munt originele patina gehad dan is 10 euros een normale prijs voor deze munt.
Je kan natuurlijk zelf ook nog een patina aanbrengen met schoensmeer bv maar een verzamelaar ziet gauw het verschil.
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:54:53 »

dag gert,

Nu je het zegt word de 'm' inderdaad een N. Wat is de symboliek die bij de geit hoort? Op de foto is het niet geheel duidelijk, maar onder de geit staat een letter, volgens mij een G. Heb jij een idee waar dit voor staat? Is het een aanduiding van de muntmeester of zegt dit iets over de muntplaats?

Vriendelijke groet,

Bouke Kouters
michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Maart 2003 - 21:56:10 »

Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Ik zou bij het kopen zoveel mogelijk erop letten dat er een mooie groene patina aanwezig is. Dit zijn de munten die voor verzamelaars interessant zijn. Voor 9,50 zijn er op de buitenlandse ebays zeker ook wel munten met een mooie groene patina te vinden. Zie mijn folles van constantius, die heeft me zo'n 3-5 euro gekost inclusief verzenden. Cheesy Grin

Groeten Michiel Grin Cheesy

p.s. Maar het is inderdaad zeker een erg leuk muntje en ik begrijp heel goed dat het je niets uitmaakt.
« Laatste verandering: 18 Maart 2003 - 21:56:53 door michiel » Gelogd

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Maart 2003 - 22:00:22 »

Beste Antichita,

Dat de munt is gereinigd is inderdaad jammer te noemen. Dit doet echter voor mij niets af aan de authenticiteit van het muntje. Het is voor mij toch een stukje historie. Ik verzamel de muntjes niet vanuit het oogpunt wat ze ooit waard zullen zijn/worden, maar om het verhaal dat er achter zit. Dit achterhalen is voor mij  de fun. En eh, schoensmeer in mijn album geeft zo'n rotzooi!?

Groeten,
Bouke
antichita
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 18 Maart 2003 - 22:06:19 »

Tuurlijk, maar als je je verzameling een bepaalde waarde wilt laten behouden(ik veronderstel dat iedereen toch wil, dat mocht hij zijn munten willen verkopen, er toch een degelijke prijs voor krijgt) dan schakel je best over naar munten met een patina, deze zijn helemaal niet moeilijker te vinden.
Elke munt heeft een historische waarde, maar dat doet er jammergenoeg weinig toe. De euromunten in je portemonnee zijn zeldzamer dan sommige Romeinse munten. Er zijn vele miljarden Romeinse munten geslegen. Belangrijk is dus de kwaliteit van je munt die je koopt.
G kan niet, geloof ik. Als het een C is, is ie geslegen to Constantinopel of Cyzicus
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #9 Gepost op: 18 Maart 2003 - 22:27:35 »

Hallo Bouke,

Om je vragen te beantwoorden:
1 Op Wildwinds staat bij deze munt dat de 'S' onderin moet staan. Dat slaat dan denk ik op het tweede muntatelier (secunda) Welke stad dit atelier herbergde is niet meer te achterhalen.
2 De geit hangt denk ik samen met de mythe van Zeus(=Jupiter) en de geit (in andere versies een nymf) Amalthea. De kleine Jupiter werd verzorgd & gezoogd door een geit. Het verhaal is denk ik wel te vinden in een encyclopedie of het net ofzo. Dat denk ik vanwege de volgende dingen:
a) De munt zelf brengt de geit in verband met Jupiter, de randtekst duidt op Jovi=Jupiter.
b) Er is een munt van Valerianus II met de kleine Jupiter die 'paardjerijdt' op de rug van een geit.

Groeten,
Gert
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #10 Gepost op: 18 Maart 2003 - 22:44:02 »

Okee, dit bewijst maar weer dat ik niet te snel conclusies moet trekken:
De S, zo las ik net, is geen Latijnse S maar een Griekse letter (een 'Stigma', lijkt op een C met een staartje onderaan) Deze letter werd gebruikt voor het getal 6: het zesde atelier van Rome dus. De muntplaats schijnt dus wel degelijk te achterhalen te zijn(vraag me niet hoe).

Groeten,
Gert
« Laatste verandering: 18 Maart 2003 - 22:49:46 door Gert » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: