Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:12:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanje doble excelente 1469-1504?  (gelezen 1510 keer)
notback
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 04 Juni 2004 - 21:30:48 »

Undecided Undecided Undecided Undecided Undecided
Ik zou graag weten Huh
  - Mun t of medaille
   -afkomst
     -munteenheid
       -ouderdom en natuurlijk een waarde

DIT WEET IK NOG -diameter= +- 27 mm
                           gewicht =  7 gr
                           materiaal = goud
« Laatste verandering: 12 Februari 2005 - 11:45:09 door Figleaf » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juni 2004 - 23:06:49 »

Dubbele dukaat (doble excelente) van Ferdinand en Isabella, geslagen op diverse plaatsen in Spanje, en ook, zelfs na hun dood, veel geïmiteerd, omder andere op ettelijke plaatsen in de Nederlanden. Wellicht dat iemand anders beter dan ik aan de hand van de legende kan bepalen waar precies deze munt is geslagen. De waarde is o.a. sterk afhankelijk van de muntplaats. Nabootsingen zijn vaak, wegens de kleinere oplagen, aanzienlijk waardevoller dan de massaal in Spanje geslagen exemplaren.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
notback
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Juni 2004 - 01:44:43 »

ROBKOOY alvast voor dit antwoord goed en verstaanbaar ik weet inmiddels al 80 %van mijn vragen .Nog enkele details en ik weet er alles over Grin Grin Grin
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Juni 2004 - 15:32:56 »

Na de scan nog wat nauwkeuriger bestudeerd te hebben ben ik er vrij zeker van dat dit een in Spanje geslagen exemplaar is. Laten de Spanje-deskundigen maar zeggen bij welke Munt.

Nog wat aanvullende informatie: Tijdens de regering van Ferdinand en Isabella (1469-1504) werden deze 'doblas excelentes' met name in de jaren rond 1500 massaal geslagen van het door de conquistadores in Midden- en Zuid-Amerika geroofde goud. De munten dragen geen jaartal. Na de dood van F en I zijn ze waarschijnlijk ook nog geslagen tijdens de eerste regeringsjaren van Karel V. Door hun hoge goudgehalte waren ze gedurende ruim een eeuw goed bekend en grif geaccepteerd in grote delen van West Europa. Door de oorlog van Filips II in de Nederlanden kwamen er grote aantallen hier terecht in verband met de betaling van de Spaanse troepen.
In de rumoerige jaren van de opstand werden ze tussen 1584 en 1602 nageslagen door West-Friesland, Zeeland, Gelderland, Overijssel, Kampen, en Zwolle.
Regelrechte vervalsingen werden bovendien geproduceerd door de niet-erkende munt van Gorinchem.
Sommige naslagen dragen de originele omschriften met slechts een kleine wijziging waaruit de herkomst blijkt, andere zijn geslagen op naam van Filips II, nog weer andere dragen volkomen eigen omschriften.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 05 Juni 2004 - 15:57:13 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
notback
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Juni 2004 - 04:07:32 »

Tof om al deze gegevens te willen intikken .Das pas het toffe aan die oude munten dat je er wat geschiedenis van weet.En ik weet het nu van deze munt dankzij ROB KOOY Wink Wink Wink Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: