Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 20:01:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 Kroon 1786 op 83 of 87 ????  (gelezen 871 keer)
den_pdg
Senior lid

Geslacht: Man

Addicted to coins...

« Gepost op: 16 Mei 2004 - 14:18:27 »

Hoi,

Ik heb deze week een super interessante munt binnen gekregen (zie eerste scan). Net als de verkoper dacht ik eerst dat het een 1786/83 was. Maar nu ik hem op mijn scan heb gelegd begin ik een beetje te twijfelen. Het lijkt mij eerder 1786/87 te zijn... alleen dit is natuurlijk ergens niet logisch hé... Dat zou betekenen dat men eerst een stempel gemaakt heeft met 1787 en dat men die daarna weer veranderd heeft in 1786.

Feit is wel dat de jaargang 1783 nogal een brede 3 heeft (zie tweede scan rechts) en dat indien er een drie onder de zes zit, die drie dan smaller moet zijn dan de drie in mijn 1783... Iemand enig idee?

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Meer over de Belgische Frank en de munten van de Oostenrijkse Nederlanden op:

den_pdg
Senior lid

Addicted to coins...

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2004 - 14:19:30 »

...en dan hier de tweede scan.

pietje
nieuw lid
**

Veni Vidi Vici

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Mei 2004 - 19:23:20 »

ik Persoonlijk
zou denken 87
maar zou je die
1783 eens kunnen vergrote ?
dan kan je ze naast elkaar leggen
groetjes
Piet

Horum omnium fortissimi sunt Belgae.
den_pdg
Senior lid

Addicted to coins...

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Mei 2004 - 20:23:51 »

Hoi Pietje,

Bedankt voor je reactie. We hebben het overslag exemplaar ondertussen verder onder de loep genomen en we zijn er absoluut nog niet uit.

Op het eerste zicht lijkt het er op dat er een zeven onder de zes zit. De verdikking onderaan de ronding van de zes zou kunnen overeenstemmen met de voet van een zeven (ook duidelijk zichtbaar op de scan hierboven). Alleen zou ik verwachten dat je door de ronding van de zes ook een lijn schuin naar beneden zou zien en die is niet te bespeuren.

Verder is het ook zo dat de stempels in de Oostenrijkse periode nogal wat verschillen vertoonden zelfs binnen hetzelfde jaar. De drie van mijn 1783 is absoluut te groot om onder die zes te passen (ik ga verdere fotos achterwege laten om dit forum niet verder te belasten met extra bits) maar het zou mij absoluut niet verbazen moesten er ook exemplaren zijn van 1783 met een kleinere drie. Wat verder in het voordeel spreekt van de stelling 1786/83 is dat de onderste ronding van de zes duidelijk dubbel is, m.a.w. alsof hij dubbel geslagen is, maar in dit geval zou dit wijzen op het aanwezig zijn van een drie onder de zes.

Soit, ik ben er dus nog niet echt uit en ik zal er misschien ook nooit niet met 100% zekerheid uitgeraken, maar in ieder geval ik vind dergelijke munten zalig.

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: