Gegroet;
Het is alweer lang geleden dat dit tersprake kwam,(en dat ik (ACTIEF) op het forum zat).
VRAAG: wat is het verschil tussen de grote en de kleine 11?
Heeft er al iemand een antwoord op deze vraag?
Ik denk dat collega den_pdg (zie bericht november 18, 2005, 0911Hr) gelijk heeft en we niet moeten zoeken naar de grote van de "eentjes", maar de afstand tussen de "eentjes".
In mijn bericht van 19 mei 2004 vermeld ik dat de cijfers tussen 1,25 en 1,30mm hoog kunnen zijn en dat het niet waarneembaar is met het blote oog. Hoe goed uw ogen ook zijn!
De afstand echter tussen de cijfers kunnen varieren van 0,65mm tot 1,10mm, dit is wel (goed) waarneembaar met het blote oog. Ik heb ook alle tussen liggende afstanden gevonden en de meesten zijn 0,8 à 0,9mm van elkaar. Bij de twee extremen is de "grote" 11 en de "kleine" 11 wel duidelijk te zien. Als mij ervaring en empirisch onderzoek correct zijn, dan moet de catalogus der Belgische munten aangepast worden. De beschrijving van de muntjes 311 en 311a zijn verwarend. Het heeft mij al veel tijd, geld en enkele slaaploze nachten bezorgt. Ik hoop dat Mr FRANS MORIN en Mr PETER EYCKMANS dit bericht lezen en hun catalogus versie 2007 zullen aanpassen voor mij.
Mocht er toevallig iemand zijn die niet akkoord is met mijn stelling, REAGEER AUB... want anders blijf ik slapen...
AYS