|
denis49
|
 |
« Gepost op: 03 Mei 2004 - 14:33:17 » |
|
Hallo Michel, Ik heb een Geta AR denarius,maar heb problemen met de keerzijde. Vz.  SEPT GETA PIVS AVG BRIT. Kz.:? ? ? ? ? ? C E P T A X denk ik als achterste letters. Het stuk weegt 3,0 gram en heeft een diameter van 18 mm. Er staat iemand aan een altaar denk ik. Moest gij het vinden,wilt ge vervolledigen a.u.b. Dank bij voorbaat. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 18 Februari 2005 - 22:19:59 door aurelianus »
|
|
Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Mei 2004 - 15:17:19 » |
|
hallo Denis, Ik kan mis zijn maar volgens mij is dat een koloniale munt. <ik vind dietekst nergens terug. groetjes michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Mei 2004 - 15:54:09 » |
|
Het protret bevreemd mij ook en komt me helemaal niet bekend voor met Geta. Naar mijn weten is Geta ook maar 22 geworden en de afgebeelde man ziet er mijns inziens ouder uit. Groeten Michiel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Mei 2004 - 16:08:52 » |
|
Hallo Michiel, Heel juist,die persoon ziet er wel degelijk een stukje ouder uit. En Michel vind er ook niets over,heel verdacht.  Ik ga wachten tot dat Gert er heeft naar gekeken,misschien weet Gert er meer over. Bedankt voor jullie reacties. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lucius
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 03 Mei 2004 - 16:27:09 » |
|
Hallo Denis,
Toen ik eerst de buste zag dacht ik aan CARACALLA en daar heb ik hem net ook onder gevonden. VOTA SVSCEPTA X. De legende is duidelijk van GETA, de buste niet. Misschien een rariteit of fout van de muntgraveerder. Zeer interessant in ieder geval. mvgr Lucius
|
|
|
|
|
|
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 03 Mei 2004 - 16:32:48 » |
|
Hoi Denis en Lucius Ook bij septimius severus kom ik deze keerzijde tegen. Maar helaas niet in combinatie met de voorzijde. Wel is de tekst van de voorzijde voorkomend bij Sep. Sev. Groeten Michiel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Kobold
Volledig lid

Geslacht: 
hacuna matata!!!
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 03 Mei 2004 - 16:46:41 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lucius
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 03 Mei 2004 - 16:55:15 » |
|
Om het nog ingewikkelder te maken. CARACALLA liet deze ommezijde slaan ca 202nC. GETA gebruikte de legende P SEPT GETA PIVS AVG BRIT pas eigenlijk na 211nC als ik het goed zie toen hij terugkwam van de oorlogen in Engeland. Er zit dus een tijdspanne van 9 jaar tussen de legende en de ommezijde??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Kobold
Volledig lid

Geslacht: 
hacuna matata!!!
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 03 Mei 2004 - 17:11:10 » |
|
Hallo Lucius
Hoe kom je erbij dat deze keerzijde onder Caracalla enkel rond de periode 202 nC is geslagen? Als ik even rondkijk kom ik toch enkele voorbeelden tegen van deze munt die later zijn geslagen (bvb rond 210 nC) Misschien is ze pas vanaf 202 geslagen, maar erna zeker ook nog! Trouwens zijn er vanaf 209 nC munten geslagen van Geta met baard, wat het iets oudere uitzicht van hem verklaard.
Groetjes
|
|
|
|
« Laatste verandering: 03 Mei 2004 - 17:34:22 door De Kobold »
|
|
|
|
|
|
lucius
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 03 Mei 2004 - 17:57:55 » |
|
Hallo Kobold,
De VOTA SVSCEPTA X en XX denarii werden toch geslegen in 202nC ter gelegenheid van het 5-jarig bewin van Caracalla? Wat het oudere uitzicht betreft, dat is waar. Daarom heb ik al zitten denken. Wat denken julie ervan als de munt toch van GETA is (portret + legende) en de ommezijde VOTA PVBLICA zou zijn. Qua ommezijde zou dat kloppen behalve dan de legende VOTA SVSCEPTA die van Caracalla is. mvgr Lucius
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 03 Mei 2004 - 18:28:31 » |
|
Hallo Michiel,De Kobold en Lucius, Bedankt voor jullie opzoekingswerk,als ik het allemaal lees krijg ik er een punthoofd van  ,niet gemakkelijk om te snappen. Wat ik er van onthouden heb is dat het een zeldzaam stuk is,en dat is toch mooi meegenomen. Ik wacht nu nog af wat het verdict zal worden,waar De Kobold ook naar uitkijkt.  In ieder geval extra bedankt voor al het werk dat ge er al ingestoken hebt.  Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Kobold
Volledig lid

Geslacht: 
hacuna matata!!!
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 03 Mei 2004 - 19:41:59 » |
|
Hallo Lucius (en natuurlijk ook de anderen) Inderdaad, het klopt ongeveer, de VOTA SVSCEPTA X werden in 206 nC geslagen ter gelegenheid van het 10-jarig (X) bewind van Caracalla, de XX (waar ik naar aan't kijken was) in 213 nC voor het twintigjarig (ipv mijn eerder vernoemd 210) bewind van Septimius Severus. We zaten er allebei dus kort bij, maar waren beiden voor de finish gestruikeld  Daar ik nergens enige aanwijzing vind dat Geta ook zo'n munten heeft geslagen, blijf ik geloven in een hybride munt: voorzijde van Geta en keerzijde van Caracalla of Septimius Severus. Groetjes
|
|
|
|
« Laatste verandering: 03 Mei 2004 - 19:46:21 door De Kobold »
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 03 Mei 2004 - 19:52:22 » |
|
Hallo, Ik heb ook alles gelezen en er ook bijna een punthoofd van gekregen, maar ten lange laatste vind ik de oplossing van onze Kobold wel diegene die het best aanvaardbaar is. Probleem is, daar zijn nooit bewijzen voor zo'n theorie, maar gezien het tijdperk en omstandigheden is dat ver van uit te sluiten. Wat dat ouder ziende hoofd van Geta betreft, denk ik dat het te wijten is aan een vervorming op de keerzijde van de munt. Die munt heeft een kras en somige letters zijn wat vervormd. Ik denk ook dat de "façade" van Geta een lichte vervorming heeft ondergaan. groetjes michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lucius
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 03 Mei 2004 - 20:08:00 » |
|
Hallo Kobold en Michel,
Een speciaal geval dat is zeker. Misschien is het wel een loer van Carcalla want die twee kwamen niet overeen. Caracalla heeft zelfs Geta vermoord. Aangezien de legende op de voorzijde enkel voorkomt op munten die verwijzen naar de triomfantelijke terugkeer van Geta van de Britse oorlogen heeft Caracalla misschien wel de opdracht gegeven om een beperkte serie denarii zijn verjaardag van zijn keizerschap nog eens in de verf te zetten. Deze theorie zou kunnen kloppen in de veronderstelling natuurlijk dat de meesten Romeinen het verschil niet zouden zien tussen Geta/Caracalla. Een probleem dat wij ook hebben nu. Misschien moet Denis maar eens een mailtje sturen naar WildWinds. Dant komt zijn munt en naam zeker in de databse. Lucius
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|