Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:55:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaar type I / Valse gallische munt met romeinse afbeelding.  (gelezen 911 keer)
Michel
Gast
« Gepost op: 23 April 2004 - 12:48:25 »

Hallo,
Hier is nogmaals die valse gallische munt , zie :
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=7272

Het is dus een valse romeinse as van Claudius nagemaakt door de galliërs ( Een volledige identieke munt vindt je op mijn site : http://www.geocities.com/archeobel/C3b.html )

Wat hier wel merkwaardig aan is, is dat gat geslagen in de munt. Het is duidelijk dat hiermee de bedoeling is geweest die munt de munt uit omloop te nemen en ze terug laten smelten. Op een of andere manier is die munt de pot niet in geraakt en tot hier geraakt. Moest ik niet weten waar precies die munt vandaan komt dan zou ik dat nooit gekocht hebben. Nu heb ik ze nog gekregen van een franse vriend en zoeker (eigen vondst van hem).
Ik vind dit een zeer interessante getuigenis uit het verleden waarover in de theorie alweer nietsover te vinden valt.
groetjes
Michel Wink
« Laatste verandering: 18 Februari 2005 - 22:42:33 door aurelianus » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 23 April 2004 - 13:08:46 »

Hoi Michel,

Goed dat je die interessante vondst ook even hier plaatst. Persoonlijk volg ik de Keltische threads maar zeer af en toe, en deze had ik gemist.

Groeten,
Gert
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23 April 2004 - 13:19:39 »

Ja sorry Gert, maar ik had er niet onmiddellijk aan gedacht dat dit wel in de twee rubrieken zou passen. Ik was nogal euforisch met deze vondst !  Grin Grin Grin
Zo zie je maar dat de studie der oude latijnse auteurs, de archeologie, de numismatiek alsook de artefacten een grote puzzle maken, die als titel  "GESCHIEDENIS" heeft !
Gewoon boeidend !
Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: