Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:51:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Britannicus sestertius  (gelezen 1620 keer)
GertUitDeventer
Volledig lid

Geslacht: Man

Zadel de kippen, we zijn verraden!

« Gepost op: 20 April 2004 - 21:23:56 »

Ziehier mijn nieuwste aanwinst - het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat  Grin
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #1 Gepost op: 20 April 2004 - 23:32:00 »

zo mooi dat het bijna moeilijk te geloven is dat ze authentiek is

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
De Kobold
Volledig lid

hacuna matata!!!

« Antwoord #2 Gepost op: 21 April 2004 - 16:23:16 »

Inderdaad N1ghtr1der666, deze zeldzame munt is gewoon te perfect. Zou ik ze aangeboden worden, ik zou eens vriendelijk lachen.  Wink

Heel tricky, naar mijn mening!

Greetz
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 21 April 2004 - 17:44:42 »

Een perfekte padoeaan inderdaad ! Dat ziet ge zo op 100 m en dikke mist, sorry ! trouwens ze is niet beschreven en als ge de orginele tekening ziet in Cohen is het hoofd, nek kledij kompleet anders aan de voor zijde en de keerzijde toont een anders marcherende Mars.
http://www.i-numis.com/rome/books/cohen/vol_i/p269-fr.html
http://www.i-numis.com/rome/books/cohen/vol_i/p270-fr.html
Als ge daar veel geld voor gegeven hebt...innige deelneming !
michel Wink
« Laatste verandering: 21 April 2004 - 17:48:22 door Michel » Gelogd
GertUitDeventer
Volledig lid

Zadel de kippen, we zijn verraden!

« Antwoord #4 Gepost op: 21 April 2004 - 19:03:27 »

Gefeliciteerd: hier spreken inderdaad kenners! De munt is mij aangeboden als moderne vervalsing en ik heb er gelukkig weinig voor betaald  Wink

Wel grappig is dat toen ik aan 5 redelijk bekend staande verkopers vroeg hoeveel zo'n munt nou waard is (onderwijl de vermoorde onschuld spelende), er toch een de munt aanzag voor echt en authentiek. Uiteraard heeft de munt alle kenmerken waarvan bij de meesten al direct diverse alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen, maar toch had een iemand dat niet door. Overigens ga ik geen namen noemen.

Welnu, de munt gaat als educatief object naar een middelbare school in het midden des lands - ik heb de school ook al diverse andere (wel echte) munten en archeologische objecten geschonken, en dit is een erg mooi voorbeeld van een nepmunt.
lucius
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 21 April 2004 - 19:12:54 »

Over de prijs van een dergelijk echt exemplaar heb ik geen idee. Heb wel ooit eens een provenciale Brittanicus in London in mijn handen gehad en mogen aanschouwen en als ik me goed herinner was de prijs 36,000£. Dat moet meer als 50,000 euros zijn. Vragen staat vrij natuurlijk.
« Laatste verandering: 21 April 2004 - 19:13:43 door lucius » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 21 April 2004 - 20:36:08 »

Die munt stond al in 1880 aan 2500  franse goudfranken gekwoteerd, ik heb geen omrekeningstabel maar ik denk dat het hierboven vernoemd bedrag niet overdreven is. Geen voor mijn bek uiteraard. Grin
michel Wink
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 22 April 2004 - 06:59:36 »

Heel wat jaren geleden werd er op een buitenlandse veiling de twaalf ceasars plus enkele andere bekende figuren zoals Brittanicus, Livia, Cesonia ed aangeboden. ik geloof dat het er in totaal 16 stuks waren. Allen waren sestertien en allen waren paduanen ( de Italiaanse meester vervalser) Ondanks dat ging het weg voor  2000 dollars excl.

Dus vervalsingen van deze italiaan zijn toch nog aardig prijzig

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
lucius
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 22 April 2004 - 10:37:15 »

"Echte" 16/17de eeuwse Paduaanse imitaties zijn heel duur. Soms zelfs zo duur als het overeenkomstige Romeinse exemplaar. Helaas is 99,9% van de Paduanen van 19/20 eeuwse oorsprong(net zoals dit voorbeeld van Brittanicus). De waarde van deze stukken is wat een gek er voor geeft, maar 50/75 euros lijkt me een correcte prijs voor dergelijke stukken.
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Juni 2005 - 05:51:36 »

even opgehaald

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Juni 2005 - 20:54:04 »

Smiley Vergelijk de stijl van de soldaat eens met een echte Paduaner.. Deze vervalsing een Paduaner noemen is wellicht teveel eer.. De bovenstaande is er eentje die gegoten is van een romeinse munt en daarna "getoold" denk ik..
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 18 Juni 2005 - 21:06:49 »

Overigens is "Brittanicus" niet de naam van de augustus, maar de titel van Claudius na de verovering van Engeland. Hij gaf zijn zoon ter gelegenheid van deze verovering ook de naam Brittanicus, maar deze penning - fantasiemunt - toont een afbeelding van Claudius.
mvg A  Smiley

Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juni 2005 - 14:21:29 »

@aurelianus: de valse munt is bedoeld als een imitatie van een sestertius van Britannicus, die bestaat echt (zie Wildwinds). De munt heeft het portret van de zoon van Claudius (zoals het omschrift duidelijk maakt). De sestertius van Britannicus wordt geplaatst in de regeertijd van Titus, die een jeugdvriendje zou zijn geweest van de jonggestorven troonopvolger.

Groet
Gert
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Juni 2005 - 16:56:12 »

Dank je Gert,
daarvan was ik op de hoogte, maar ik doelde op het potret van een volwassen een geïdealiseerd portret van Claudius I; Brittanicus werd, zals je weet, al jong vermoord (op 7 of 8 jarige leeftijd) dus de voorstelling portret tekst en kz klopt. De voorstelling klopt echter op beide zijden absoluut niet.
Citaat
De sestertius van Britannicus wordt geplaatst in de regeertijd van Titus, die een jeugdvriendje zou zijn geweest van de jonggestorven troonopvolger
, ze kregen een ieder geval een deel van hun onderwijs samen.
 mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 19 Juni 2005 - 16:57:59 door aurelianus » Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: