|
Michel
Gast
|
 |
« Gepost op: 13 April 2004 - 14:34:26 » |
|
Dag Catuvolcos, Hierbij een keltisch muntje dat er uitziet als een potin bituriges of carnutes ? Is het mogelijk van even na te kijken a.u.b. bedankt op voorhand voor de moeite groetjes Michel 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Mei 2004 - 20:06:57 door Catuvolcos »
|
|
|
|
|
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: 
van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 13 April 2004 - 18:58:33 » |
|
Hé Michel, Heel apart muntje dit.  Ik zie op de voorzijde een hoofd naar links. Maar de keerzijde, kan je me zeggen of dat een zeer eigenaardig weergegeven paard naar links is? Of is het volgens jou iets anders, mogelijks een arend-achtige figuur?  groetjes, Catuvolcos
|
|
|
|
|
|
zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 13 April 2004 - 19:46:59 » |
|
Ja Catuvolcos, ik heb het weer getroffen hé ! De voorzijde deed me wat denken aan le bronze à l'oiseau van de carnuten, maar de keerzijde is het in het geheel niet. De patina (bruin-zwart) komt me zeer bekend voor de streek van het centrum van Frankrijk (Bourges en omgeving). Maar die keerzijde..dat is andere koek ! het doet wat denken aan een nogal fantasierijk paardenprofiel...maar ja.... Ik heb alleszins hierbij een vergroting van e keerzijde gezet. misschien is het zo duidelijker ( ôh utopie...) groetjes michel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 13 April 2004 - 20:55:06 » |
|
en zou de voorzijde ook zo niet kunnen ? Het heeft dan iets weg van die bronzenmunten van : Bronze à l'oiseau de Vendeuil-Caply ? of begin ik misschien ernaast te kloppen met d'r te lang op zitten kijken ?  groetjes Michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 13 April 2004 - 21:07:47 » |
|
oeps, zou ook kunnen voor de voorzijde  Die munten type Vendeuil-Caply zijn nogal erg herkenbaar. Ik denk niet dat het dat type is. Ik had eerst gedacht aan een variant van het type "potin à l'aigle avec proie" die in de streek van Bourges te vinden zijn maar hoe langer hoe meer denk ik dat op de keerzijde een paardmotief naar links staat afgebeeld ipv een arend met prooi. Ik heb nergens enig referentiemateriaal teruggevonden. Catuvolcos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 13 April 2004 - 21:48:38 » |
|
hallo Catuvolcos, Ik denk ook dat er in de richting van een gestyliseerd paard moet gezocht worden... Ge moet toch toegeven, ik heb toch een gave om van die onmogelijke dingen te bemachtigen....en echt, ik doe het niet met opzet  groetjes Michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 14 April 2004 - 19:49:36 » |
|
Hallo Michel, En dat moet ik geloven? Ik ben nergens iets vergelijkbaars tegengekomen  Het is een specialeke, iets voor Simone!  Catuvolcos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 14 April 2004 - 20:21:50 » |
|
Hallo Catavulcos, Sja...ik geloof het ook. We zullen het haar eens vriendelijk moeten vragen  want dat schijnt me weer een speciaal geval te zijn. Voor ik het vergeet : de munt heeft een diameter van 16 mm en weegt : +/- 3,2 gr. Enfin, in elk geval, bedankt voor de moeite. Ik zal wel horen wat er van komt. ik heb gezien dat mevr. Scheers ook lid is van het forum, hopelijk passeert ze eens langs. groetjes Michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 16 April 2004 - 15:35:53 » |
|
Hallo Catuvolcos, Ik heb die munt gevonden in de CGB cat XV n° 0382 , maar hier i.p.v hoofd en paard naar links, op het mijne naar rechts. dat zou dan weer bij incertaines pictons centre ouest kunnen horen..... watr denkt ge ? groetjes Michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 16 April 2004 - 17:12:48 » |
|
Hallo Michel, Tja, de voorzijde gelijkt er op. Maar de keerzijde is helemaal anders weergegeven en is toch erg typisch van stijl. Ik denk dat het geen munt is van de Pictonen maar eerder Bituriges/Carnuten. Ik heb ook wat zitten zoeken bij de keltische munten van over de grote plas. De Cantii, ten zuiden van de Theems, hebben munten geslagen die een paardje weergeven in een ietwat vergelijkbare stijl als die van jou. Maar de voorzijde van die Cantii-munten is weer totaal verschillend.  Niet gemakkelijk hé  groetjes, Catuvolcos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 16 April 2004 - 18:48:42 » |
|
Hallo Catavulcos, Bedankt voor het blijven zoeken. Ik heb deze namiddage ook nog zitten een en ander ondersteboven keren maar telkens zijn er vergelijkingen die opgaan met éne kant maar niet met e andere. Ik dacht het bijna vast te hebben met sommige parisii munten...maar dan toch niet ! Het wordt weer wat..... . Hopelijk heeft mevr Scheers ook eens de tijd om een oogje te werpen op die vreemde vogel...die meer op een paard lijkt !  Bedankt voor de moeite...ik blijf verder rommelen  groetjes michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 16 April 2004 - 22:02:01 » |
|
Ik heb een afdruk gemaakt met de achterkant van een potlood op een stuk papier.... michel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 17 April 2004 - 18:04:01 » |
|
Ben nog altijd goed bezig........  Zo vind ik dat het is weg heeft van "bronze au cheval et aux 3 annelets" Bituriges of begin ik scheel te zien ?.......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Scheers Simone
groentje
Dit forum is het helemaal !
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 22 April 2004 - 10:22:33 » |
|
Het is inderdaad een moeilijk geval. Ik dacht aan een brons van CAMBIL, een hoofd geïmiteerd op een denarius van de gens Calpurnia op de voorzijde, een leeuw naar rechts op de keerzijde. Zie Lyon 796-797. Er zijn van deze aanvankelijk heel mooie uitgifte, zeer veel verbasterde emissies, met de leeuw naar rechts of naar links gekeerd. Ook het hoofd gelijkt nauwelijks nog op de oorspronkelijke versie. Zowel de herkomst als het gewicht maken deze identificatie mogelijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 22 April 2004 - 10:53:38 » |
|
Dank U wel voor deze identifikatie en voor de moeite om te zoeken. Maar vermits ik maar een leek ben in dat vak, mag ik misschien nog vragen of er een overeenkomst is met een n° van La Tour of een van de voorstellingen in Catalogus XV van CGF. Nogmaals bedankt. groetjes michel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|