Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 22:11:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ik weet niets van deze munt  (gelezen 1099 keer)
reneke
Senior lid

Geslacht: Man

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Gepost op: 16 Maart 2004 - 18:44:56 »

hallo

ik ben in het bezit van een goudkleurig muntje, ik weet alleen nog niet uit welk land of waar ik het moet gaan zoeken.

weet je hier iets meer over? land, jaartal werelddeel. munteenheid of wat dan ook laat het me even weten

alvast bedankt
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Maart 2004 - 12:13:57 »

Het lijkt op een Gouden mas uit Java. 16e-17e eeuw

Ik zal hem in de boeken moeten opzoeken.

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Juli 2005 - 22:27:15 »

Eerder van Sumatra (Atjeh) dan Java. Die waren wel erg simpel. Heb er Netscher en v. d. Chijs op nagekeken, die vier stuks afbeelden die niet veel met dit stuk gemeen hebben. In Oeang (tentoonstellingscatalogus Museum Bronbeek) staan nog vijf anderen afgebeeld die niet op dit stuk lijken, maar de catalogus zelf vermeld 26 types. Het standaardwerk voor deze munten is "Recherches sur les monnaies des indigènes de l'archipel Indien et da la peninsule Malaie (Den Haag, 1871), maar dit boek heb ik niet. Ik heb gehoord van een boek op dit terrein dat door ene Hulshof-Pol zou zijn geschreven, maar het nooit gezien.

De tentoonstelling Oeang dreef op de energie van een aantal leden van de Numismatische kring Oost Nederland, waaronder Eijkelenkamp, voorzitter Cretier en Van Soest. Het lijkt mij de moeite waard met de kring contact op te nemen (zie link).

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: