Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Gepost op: 06 Maart 2003 - 18:34:22 » |
|
hallo allemaal, van het randschrift is niet veel meer thuis te brengen, maar ik ben benieuwd om wat voor munt het hier gaat. de diameter is 25 mm. iemand die het weet? groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 06 Maart 2003 - 18:46:56 » |
|
STATENSTUIVER (zilver) onder Filips II 1577, 1578 of 1581. maar waar?
ref.: Vanhoudt I174
mvg
|
|
|
|
|
|
"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970) --- http://users.skynet.be/bart.vandensteen
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 06 Maart 2003 - 18:52:23 » |
|
als dat kruisje het muntmeesterteken is, dan komt hij uit Nijmegen (1577)
mvg
|
|
|
|
|
|
"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970) --- http://users.skynet.be/bart.vandensteen
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 06 Maart 2003 - 20:33:48 » |
|
harstikke bedankt nightrider!  is het muntmeesterteken niet een leeuwtje(rechtse afbeelding)? groeten gauthier p.s is de waarde van deze munt(maar dan in goede staat) bekend?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Maart 2003 - 21:37:29 » |
|
Jammer, maar de stuiver 1577 van Nijmegen lijkt in de verste verte niet op deze munt! Stuiver Nijmegen 1577 (Verkade 223.3): Voorzijde: Stadswapen met kroon gehouden door twee leeuwen. Jaartal in de afsnede. Omschrift: CVD:RESPU:CIVI:IMPE:NOVIMA Keerzijde: Dubbele adelaar met kroon. Omschrift: CONSO:CIRCV:WEST:RHE:INFE.
Je mocht willen dat je deze stuiver had! Want die is (zelfs in deze staat) toch al gauw zo'n 100 euro waard. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Maart 2003 - 21:50:33 » |
|
dan is het uit een andere muntplaats
mvg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midas
Volledig lid

Geslacht: 
The forum is alive and well !
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Maart 2003 - 22:13:27 » |
|
hallo, ja, een andere muntplaats , dat denk ik ook. de randtekst op deze (juist gedetermineerde !) statenstuiver van Filips II zou moeten zijn : PACE.ET.IVSTITIA.xx*xx waar de xx de letters van het jaartal voorstellen en de * het muntmeesterteken. Nu staat het zichtbare "kruisje" tussen de "T" van ET en de "I" van IVSTITIA , wel een rare plaats voor het muntteken. en raar voor deze munt ook vind ik, in plaats van een punt tussen de woorden een kruisje gebruiken..(gebeurde wél op andere munten van Filips II zoals op de 4-statenstuiver Van Houdt I-173) het muntmeesterteken zal dus wel ook tussen de datum staan, maar niet meer zichtbaar op de munt van Gauthier. mvg, midas
|
|
|
|
« Laatste verandering: 06 Maart 2003 - 22:16:20 door midas »
|
|
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 06 Maart 2003 - 23:16:49 » |
|
deze werd geslagen in Antwerpen (1577), Maastricht (1577-8), Brussel (1577), Brugge (1577), Bergen (1577), Nijmegen (1577), Middelburg (1581) en Utrecht (1577)
en waar het muntmeesterteken zou moeten staan, is de rand helemaal weg...
midas, op deze lijken de kruisjes wel groter te zijn dan op de 4-statenstuivers nee?
Gauthier, met een waarde kan ik je spijtig genoeg niet helpen...
mvg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midas
Volledig lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Maart 2003 - 07:59:21 » |
|
ja N1ghtr1der, wat ik in feite hiermee bedoelde is ook : dat er volgens deze munt van Gauthier dus Statenstuivers zouden bestaan met inplaats van "punten" tussen de woorden "kruisjes" (  ?) - (= variëteit ??) en inderdaad , op de 4-Statenstuiver zijn de kruisjes wel een heel stuk kleiner... - toch een mooie determinatie mvg, midas PS : niet te veel op letten hoor, 't zal wel een misvorming van mij zijn dat ik overal variëteiten zie ...
|
|
|
|
« Laatste verandering: 07 Maart 2003 - 08:16:50 door midas »
|
|
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Maart 2003 - 18:56:50 » |
|
bedankt allemaal  ik denk dat ie in middelburg is geslagen , want daar is hij ook gevonden! hoeveel zijn er in middelburg geslagen in 1581? groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Maart 2003 - 23:14:46 » |
|
He wouter Fotootje geplaatst. Je moet me even corigeren als ik het fout heb maar dze munt lijkt me een vervalsing of geen zilveren. Hij is misschien verzilvert, maar op de foto lijkt toch een koperen ondergrond zichtbaar te zijn. Groeten Michiel p.s. Je moet even met je twee karolingers naar het KPK, de ene was zo barbaars dat het tempeltje in elkaar zou storten als hij echt was hoorde ik er vandaag. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 08 Maart 2003 - 09:30:44 » |
|
ja die koperen ondergrond klopt ja. er zit een dun zilver laagje overheen, dat grotendeels weg is. maargoed van munten weet ik ook weinig af, hoe moet ik weten dat het hier om een vervalsing oid moet gaan? het zou in die tijd toch best gebruikelijk kunnen zijn(koperen kern met verzilverde bovenlaag)? en een vervalsing lijkt me eigenlijk ook niet zo logisch, want het gaat hier niet om de meest waardevolle munt uit die tijd. maar hoezo moet ik naar het KPK? een barbaarse is misschien nog wel zeldzamer  groeten gauthier
|
|
|
|
« Laatste verandering: 08 Maart 2003 - 09:32:20 door Gauthier »
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 08 Maart 2003 - 11:50:57 » |
|
Al gedacht aan de mogelijkheid van 'een vervalsing uit de tijd' ? Het zilvergehalte van de eind 16e eeuwse stuivers was niet al te hoog, maar het waren nooit 'verzilverd koperen' munten.
De waarde van een dergelijk muntje was toentertijd hoog genoeg om vervalsingen lonend te maken. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 08 Maart 2003 - 14:19:32 » |
|
maar wie maakte die vervalsingen dan? ik neem aan niet de officiele munthuizen, dus dan zou je een verschil in de vormgeving moeten zien.....
iemand die dat kan bevestigen?
groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midas
Volledig lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 08 Maart 2003 - 14:26:27 » |
|
zie je wel dat er wat aan de hand is met die munt - een eigentijdse vervalsing zou heel goed kunnen - verder laten onderzoeken Gauthier - en vertel ze ook van dat kruisje, waar op die plaats volgens mij (en volgens catalogus Van Houdt) een punt zou moeten staan ... = toch een verschil in vormgeving zoals jij het noemt de vervalser was dan misschien toch niet zò nauwkeurig op deze details.. mvg, midas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|