Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 22:04:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Maximinus II/Anonymous AE4 1/4 Nummus Pagan Comm. of the Great Persecution  (gelezen 873 keer)
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 29 Februari 2004 - 19:00:34 »

Ik heb vandaag een muntje gekocht, op de beurs in tilburg, en na wat surfen heb ik op wildwinds een soortgelijk exemplaar kunnen vinden, hiervan staat onder deze post een plaatje.

Bij dit muntje staat deze info op wildwinds;

Anonymous AE4 1/4 Nummus "Pagan Commemorative of the Great Persecution", struck under Maxininus II Daia.

Ik ben nogal benieuwd wat hiermee bedoeld word, want in mijn van meter kan ik het muntje niet vinden. Het enige verschil met het onderstaande stuk is dat erbij mij links van de victoria een grote delta staat (evt. atelier oid), verder is mijn munt haast identiek, en de keerzijde is een stuk scherper nog.

Ben benieuwd wat de experts ervan zeggen

Mvg,
Thijs

PS: http://www.wildwinds.com/coins/bigpic.cgi?img=coins/./ric/maximinus_II/_antioch_Vagi_2955.jpg&ruler=./ric/maximinus_II/i.html
« Laatste verandering: 01 Maart 2005 - 10:55:25 door aurelianus » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Februari 2004 - 19:34:37 »

Dat is een interessant muntje. Ben ik zelf ook naar op zoek.

Deze anonieme kleine muntjes werden oorspronkelijk toegeschreven aan Julianus II, de keizer die de heidense religie wilde herinvoeren. Tegenwoordig worden ze gedateerd tijdens de grote christenvervolgingen van Maximinus en Galerius circa 310. Daar is je link, al is het niet met zekerheid te zeggen omdat de voorstellingen, ook al zijn die 'heidens' (Jupiter en Apollo bijvoorbeeld), niet expliciet als 'anti-christelijk' of als 'verwijzend naar vervolgingen' te kenmerken zijn.

Er is gespeculeerd dat deze muntjes deel uitmaakten van de keizerscultus van die tijd. (Ze zouden dan deel uit van het ritueel bij wijze van votiefgeschenk). Deze keizerscultus was vooral voor de christenen onacceptabel en een van de redenen van de vervolgingen.

Ik hoop dat je hiermee wat aanknopingspunten hebt. Kort samengevat: het is niet zeker dat deze munten direct met christenvervolgingen te maken hebben. Ze zijn wel in dezelfde tijd geslagen. Het laatste woord is er in ieder geval nog niet over gezegd, en wellicht wordt er in de toekomst nog studie naar gedaan.

Groeten,
Gert

« Laatste verandering: 29 Februari 2004 - 19:36:18 door Gert » Gelogd
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Februari 2004 - 22:55:59 »

Hallo Gert,

Enorm bedankt weer voor je interessante uitleg, wat een verhaal er toch achter een metalen schijfje van 14mm kan zitten  Cheesy , dat maakt het verzamelen zo mooi.

Ik had in eerste instantie de hoop iets te vinden met betrekking op diocletianus (die een bijzondere plek in mijn verzameling heeft) omdat er inderdaad alleen twee figuren op staan waarvan 1 jupiter. Niet helemaal wat ik dacht dus, maar toch enigszins warm.

Zou je alleen kunnen zeggen wat de term "pagan" betekent? the great persecution staat voor christen vervolging neem ik aan?

Bedankt alvast voor je antwoord.

MvG,
Thijs

PS: Altijd leuk om te weten, wat zou een dergelijk muntje moeten opbrengen? Ik betaalde 2,50
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Februari 2004 - 23:37:38 »

Hallo Thijs,
Pagan = heidens. Paganisme  = heidense godsdienst. In de ogen van de eerste christenen waren romeinen heidenen die in een veelgodendom geloofden.
groetjes
Michel Wink

PS : De vervolging van christenen is wel een zeer tendensieus onderwerp. De meeste schrijvers die over die vervolgingen geschreven hebben, hebben serieus de zaak aangedikt. Vervolgens, hetgeen de christenen vergeten te zeggen is dat wanneer hun godsdienst herkent werd als staatsgodsdienst, dat zij de romeinse "heidenen" zijn gaan vervolgen. De feiten dateren van na de val van Julianus II o.a. ....

« Laatste verandering: 29 Februari 2004 - 23:45:27 door Michel » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Maart 2004 - 00:00:48 »

Thijs,

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat de waarde is. Ik ben er in ieder geval nog nooit een tegengekomen. 2,50 is in ieder geval veel te weinig. Een goede koop dus.

Groeten,
Gert
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: