Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:58:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Medailleslag dukaat???  (gelezen 764 keer)
lies49
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 21 Februari 2004 - 14:41:56 »

Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor het meedenken op mijn vraag over penningen concordia.
Ik weet nu dat het 2 gouden dukaten zijn.

Maar het vreemde is dat die munt uit 1974 geen medailleslag is, maar die uit 1972 wel en daar kan ik niets over vinden.

Dus om even duidelijk te zijn die munt uit 1972 daar zijn beide kanten gelijk aan de bovenkant zoals bij een medailleslag. Wie kan mij helpen? iemand bood mij voor beide munten 60 euro.
Nu hoef ik er niet rijk van te worden maar ik had het gevoel dat er iets niet klopte.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Lies
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2004 - 14:59:49 »

Hallo Lies,

De door jou beschreven munten zijn Nederlandse gouden dukaten. Je bent op het verkeerde been gezet door de tekst op de keerzijde: MO AUR REG BELGII AD LEGEM IMPERII.
Belgie is, behalve het huidige Koninkrijk, óók de naam die Julius Caesar gaf aan 'de Nederlanden'.
Letterlijk staat er dus: Gouden munt van het Koninkrijk der Nederlanden, volgens de wet van het Keizerrijk.

Nederlandse gouden dukaten zijn vrijwel zonder onderbrekingen geslagen sedert 1586. De moderne dukaten zijn alle geslagen in medailleslag, met uitzondering van die van 1974. Deze zijn geslagen in muntslag behalve 2000 stuks die per vergissing zijn geslagen in medailleslag.

De cataloguswaarde is (voor de munten in de originele kapsel):
1972 65 euro.
1974 55 euro.
1974 in medailleslag 650 euro.

(ik zal de moderator vragen om deze posting te verplaatsen naar de rubriek Nederlandse munten)
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: