Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:57:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kopen op Ebay - Hoe vermijd ik miskopen?  (gelezen 2173 keer)
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Gepost op: 13 Februari 2004 - 23:46:51 »

Veel verzamelaars van antieke munten kopen hun verzamelstukken via moderne middelen. Ebay is daarvan de belangrijkste. Het leek mij handig om de voor- en nadelen van kopen via Ebay eens op een rijtje te zetten. Vooral met het oog op beginnende verzamelaars.

Laat ik vooropstellen dat verreweg de meeste handelaars op Ebay betrouwbaar zijn, leuke munten aanbieden, en net zo goed goedbedoelende verzamelaars zijn als iedere andere verzamelaar. Maar er zitten altijd wat rotte appels tussen.

Ik heb deze post verdeeld in twee delen: 1 gedeelte met algemene tips en een 'Internetveiling-woordenboek'. Die laatste is wat satirisch bedoeld, ik hoop dat het overkomt.

Ik nodig iedereen uit om tips te posten.

Groeten,
Gert
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Februari 2004 - 23:47:31 »

I Ebay versus professionele handelaren.

De meeste nadelen zijn een gevolg van het feit dat de meeste handelaars op ebay geen beroepsmensen zijn, zoals die je op beurzen en via muntlijsten treft. Verreweg de meesten zijn hobbyisten of dat nog niet eens. Een deel van de aanbieders van Romeinse munten heeft geen flauw benul van wat ze aanbieden. Dat heeft een aantal gevolgen:

1 Garantie van echtheid.
a) De meeste handelaars op Ebay zullen niet moeilijk doen als een munt vals blijkt te zijn. Maar hoeveel krijg je terug? Een professionele handelaar zal het aankoopsbedrag terugbetalen PLUS de verzendkosten.
b) Het grootste probleem met een garantie van echtheid is echter: hoe kan iemand die geen of nauwelijks verstand van zaken heeft, een garantie van echtheid geven?

2 Expertise
a) Van een professionele handelaar mag je verwachten dat de identificatie deugt. Hij zal ook de ‘minpunten’ van een punt aangeven. Bijvoorbeeld: putjes, oxidatie, decentrisch geslagen, krassen, slechte reiniging enz. Al deze dingen vereisen een zekere expertise en dus kom je ze op Ebay meestal niet tegen. De meeste beschrijvingen zijn heel kort en vermelden alleen pluspunten.
b) ‘Zeldzaam’ is het woord dat nitwits het meest gebruiken om hun waardeloze munten in waarde te laten stijgen. (Voorbeeld: Ik heb een verkoper in een veiling van een lelijke afgesleten Gordianus III-antoninianus – munten waar je soms letterlijk mee wordt doodgegooid – zien beweren dat de munt die hij aanbood ‘zeer zeldzaam was omdat hij van zilver is en de Romeinen hebben nauwelijks zilveren munten geslagen’.)

Kortom, voor het grote voordeel van Ebay – de scherpe prijzen – lever je ook wat in. Soms weet je niet zeker hoe een handelaar zal reageren als een munt niet echt is en je weet soms ook niet zeker of de identificatie deugt.

II Hoe spot ik valse munten op Ebay?

Het belangrijkste is natuurlijk zelf oog te ontwikkelen voor valse stukken. Daarvoor verwijs ik graag naar Michels ‘sticky’ thread op dit forum. Er zijn op het gebied van Ebay wel een aantal punten te noemen die je kunnen helpen niet met valse munten opgescheept te raken.

0 Verreweg de meeste handelaren op Ebay zijn betrouwbaar. Laat je dus niet ontmoedigen door het volgende.
1 De Grote Vuistregel: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat ook zo. Oftewel: als je via Ebay een mooie denarius van Julius Caesar met zijn portret erop weet te bemachtigen voor 100 euro heb je 99 euro teveel betaald. (Een anekdote: Ik zag een keer op de Duitse ebay een verkoper die twee perfecte zilveren denarii van Otho en Augustus aanbood. Helaas betrof het wwee overduidelijke vervalsingen van de bekende vervalser Slavey. Ik stuurde de verkoper een link naar een site waar twee precies dezelfde munten geillustreerd stonden. Een uur later had hij zijn veilingen teruggetrokken. Het interessante is dat beide munten al op meer dan honderd euro stonden. Die bieders overtraden de Grote Vuistregel.)
2 Veel positieve feedbacks zegt niets over autenticiteit of over de correctheid van de identificatie. Veel positieve feedback zegt alleen dat de verkoper eerlijk opstuurt wat hij aanbiedt. Het zegt niets over zijn expertise of over de echtheid van zijn munten. Van verkopers met veel positieve feedback kan je wel verwachten dat ze niet moeilijk zullen doen ingeval het aangebodene vals blijkt te zijn.
3 Kijk of de verkoper een garantie van echtheid geeft. Als je al een naar gevoel hebt bij een munt en de verkoper geeft ook nog eens geen garantie van echtheid, laat hem dan liggen. Of erger nog: de verkoper geeft zelf al aan ‘te twijfelen’ aan de echtheid: op naar de volgende.
4 Kijk uit voor ‘private auctions’. Dit probleem is niet of nauwelijks aan de orde in Nederland en Duitsland. Maar op de Amerikaanse Ebay zijn echter regelmatig veilingen aan te treffen van mooie valse stukken met ‘private auctions’. Reden is natuurlijk dat oplettende ebayers geen naam te zien krijgen van de hoogste bieder, waardoor die niet op de hoogte gesteld kan worden van de valsheid van de munt. Vaak duren deze veilingen ook nog eens maar drie dagen, waardoor de kans onderschept te worden wordt verkleind. Als je de feedbackprofielen van deze malafide verkopers bekijkt, zie je dat de positieve feedback verkregen is door het bieden op postzegels die voor 0,15 dollarcent gekocht zijn.

III Hoe vermijd ik miskopen?

1 Kijk goed naar de scan. Dat een scan vaag is, wil niet altijd zeggen dat de aanbieder niet goed kan fotograferen. Als iemand niet de moeite neemt een goede scan of foto te plaatsen zal het waarschijnlijk ook wel niet de moeite zijn op zijn munt te bieden.
2 Vergelijk prijzen. Een goede manier is te kijken wat soortgelijke munten als die je op het oog hebt zoal opbrengen. Dat kan op bijvoorbeeld via boeken en muntlijsten. Naarmate je langer verzamelt, ontwikkel je er ook vanzelf een gevoel voor.
3 Ontwikkel een gezond wantrouwen voor beschrijvingen. Er zijn van die handelaars die al de munten die ze aanbieden ‘prachtig’ en ‘zeldzaam’, ‘ZELDZAAM’ of ‘ZELDZAAM!!!!’ noemen, vaak ook nog vergezeld van een verkeerde determinatie. Tuin daar in ieder geval niet in.
4 Maak van bieden geen erekwestie. Last minute bidding kost alleen maar geld. Ik spreek uit eigen ervaring.

« Laatste verandering: 14 Februari 2004 - 00:08:02 door Gert » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Februari 2004 - 23:48:04 »

De vet gedrukte dingen is de tekst die in de internetveiling-aanbieding staat. Daarna wordt er uitgelegd wat er eigenlijk door de verkoper bedoeld wordt. Neem het allemaal met een korreltje zout.

Budget – Tot op het bot gesleten exemplaar van een zeldzame munt. Vaak niet eens meer als zodanig herkenbaar. Deze worden ‘budget’ genoemd om het leed van de arme verzamelaar te verzachten en hem de indruk te geven dat hij alles kan verzamelen. Zo zijn er ‘budget-Galba’s’, ‘budget-Nero’s’ en ‘budget-Caesars’ te vinden. Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg: liever een interessante mooie courante munt dan een lelijke saaie zeldzame.

Gouden Romeinse munt (corrosieplekjes) – Ik probeer op deze manier een gewone bronzen of geelkoperen munt te slijten voor veel meer geld dan die waard is. (NB: Goud corrodeert niet)

‘Ik kan geen garantie geven over echtheid’ – De munten die ik aanbied zijn vals.

‘Onbekende Romeinse munten uit een erfenis. Ik weet niets van munten uit de oudheid, dus zie scan’ – De munten die ik aanbied zijn waardeloos /vals. De professionele munthandelaar waar ik gisteren geweest ben om ze laten taxeren zei ook al dat ze waardeloos / vals waren, maar ik probeer ze toch maar voor grof geld te verkopen.

Lot uncleaned Roman coins. Gold found! – U zult zeker alleen brons aantreffen in dit lot.

‘Mijn buurvrouw/zus/broer/collega vroeg of ik deze prachtige zilveren Romeinse munt op Ebay wilde plaatsen. Ik ben geen expert op dit gebied maar hij ziet er heel mooi uit.  Zie scan.’ – Deze munt is vals.

Portretdenarius – Denarius met een waardeloze, onleesbare keerzijde.

Onbekende Romeinse munt. Goud? – Deze munt is niet van goud.

Septimius Severus? Didius Julianus? Pertinax? – Deze munt is gewoon van Septimius Severus. De portretten van deze drie keizers kunnen op elkaar lijken. De laatste twee keizers zijn echter zeer zeldzaam en dus ook tien tot twintig keer zoveel waard als Septimius. Dit gegeven benutten sommige verkopers nogal eens om een onleesbare Septimius ‘aantrekkelijker’ te maken voor goedgelovige kopers. Dus: Wanneer de naam van een zeldzame keizer gevolgd wordt door een vraagteken is het hem zeker niet.

Uncirculated/Niet in omloop geweest – Alles op deze munt is nog behoorlijk goed leesbaar.
(NB: Op internetveilingen worden munten vaak veel hogere kwaliteiten toebedeeld dan zou moeten. De meeste munten die als ‘UNC’ worden aangeboden zijn dat zeer zeker niet.)

ZELDZAAM!!!!!!! – Iets minder courant dan de meest gangbare munten, maar je wordt er nog steeds mee doodgegooid.

Zeldzame, prachtige zilveren Romeinse munt. ZELDZAAM – Ik probeer dit waardeloze stukje metaal al een hele tijd te slijten. Misschien lukt het op deze manier.
« Laatste verandering: 14 Februari 2004 - 09:04:29 door Gert » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Februari 2004 - 00:10:24 »

Hallo Gert,
Hiermee ga ik grotendeels akkoord. Maar laat ons niet struikelen over pietluttigheden  Grin wat ik eigelijk wou zeggen is. Als je aan het bieden zijt en je bent de eerste, let dan op de feetback van de volgende bieders. Veel verkopers vragen aan vrienden of familieleden om even een duwtje te geven aan de munt, t.t.z. de prijs te doen stijgen. Hoe kan je daar achterkomen ?  Gewoon, nakijken wat die bieder als laatst gekocht heeft. Biedt jij op een romeinse munt en daar komt daar een tegenopbieden die alleen tot nog toe CD's en boekjes van Suske en Wiske gekocht heeft, dan mag je der vanuitgaan dat die bieder een helper is. Persoonlijk laat ik dan het bod vallen. Een eerlijke verkoper die zijn munt aan 1 euro laat vertrekken zonder minimumprijs, moet er tegen kunnen dat ze in het slechtste geval ook weggaat aan die prijs. Wil hij dat vermijden, dan moet hij maar zijn munt aan een hogere prijs zetten of een minimumprijs opgeven. Dat kost de verkoper wat meer maar dan blijft het spel eerlijk.

Dat was nog een ervaring van mij. Bedankt Gert voor deze tekst, die je wel rode tijpvingers zal bezorgd hebben  Grin Grin
groetjes
Michel
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Februari 2004 - 00:21:27 »

Hoi Michel

Ik heb geen rode typvingers omdat ik deze tekst over langere tijd vervaardigd heb. Misschien zijn sommige dingen inderdaad wat pietluttig, maar toch: ik stoor mij vaak aan dergelijke aan misleiding grenzende uitlatingen (als je daaraan refereerde tenminste). Het leek mij goed om die irritatie om te zetten in iets nuttigs. En waar ga je niet mee akkoord als ik vragen mag?

Groeten,
Gert
« Laatste verandering: 14 Februari 2004 - 00:22:11 door Gert » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Februari 2004 - 12:01:34 »

Dag Gert,

Het is niets speciaals hoor, maar met die versleten munten kopen bijvoorbeeld. Dat is een persoonlijke mening. Ik koop dikwijls versleten zeldzame sestersen van even zeldzame keizers voor 1/10de van de prijs en dan kost me dat nog +/- 40 euros !!  Ik kan moeilijk 300 à 500 euros neertellen voor een munt in goede staat dan.  Die eerste 1ste en 2de eeuwse stukken worden somtijds zeer gezocht. Ik heb bvb. een sesters van Tiberius voor Livia, die is gewoon niet te vinden en niet te betalen in prima staat. Ik ben wel akkoord voor die 3de en 4de eeuwse munten. Dat is allemaal nog te doen voor een degelijke prijs en ze zijn redelijk gemakkellijk te vinden op beurzen ook trouwens.  Dus dat was niet meer Wink
groetjes
Michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Februari 2004 - 12:30:50 »

Michel,

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb zelf ook versleten stukken die in mijn verzameling horen, maar die in een goede kwaliteit onbetaalbaar zijn.

Het ging er mij om dat er een heleboel manieren bestaan om iets veel mooier voor te stellen dan het is. Vaak heet dat 'reclame' (goed) maar soms wordt de grens overschreden naar 'misleiding' (slecht). En het is goed om soms die balonnetjes door te prikken.

Groeten,
Gert
gwen
groentje
*

Geslacht: Man

a thing of beauty is a joy forever

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Februari 2004 - 13:07:05 »

Hoi gert,
een mooie opsomming om problemen met e-bay te voorkomen,mischien nog een tip,ik koop nooit bij handelaren uit het voormalig oostblok,ik weet van een aantal mensen die betaald hebben en nooit hun munten gezien hebben.Opletten met italie.verder zou ik zeggen,maak je lid van enkele specifieke yahoo-groepen over oude munten er is er zelfs een over valse munten,dikwijls waarschuwen de leden elkaar in de postings over groepen malafide handelaars(bv toronto ring) of over enkele stukken die op e-bay aangeboden worden.Dat was het,greets Gwen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: