Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:46:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Alweer een loden kelt....  (gelezen 1383 keer)
Michel
Gast
« Gepost op: 29 Januari 2004 - 19:33:57 »

Hallo Catuvolcos,

Ik heb net via ebay een loden keltische munt gekocht. IK heb er reeds 2 en deze zou ook uit Frakrijk komen.
Ik ga de scan van de verkoper door sturen en later vervangen door de mijne. De munt is in de goede richting gescand en doe me denken aan een imitatie van een Ambiani Stater : Vz Hoofd rechts( met baard..volgens de verkoper) - Kz : Rennend paard naar links.
Wat denkt ge daarvan ?
groetjes
Michel Wink
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 16:09:30 door Catuvolcos » Gelogd
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2004 - 22:10:08 »

Hallo Michel,

Dit is een zeer eigenaardige munt. Huh Ik denk evenwel niet aan een imitatie van een Ambianen biface-stater. Ik mis de typische ornamenten van een biface-munt en zeker het paard op de keerzijde is totaal anders. Het typische gebogen paard naar rechts is hier een paard geworden met een vrij rechte rug en bovendien naar links georienteerd. Shocked Dit heb ik nog nooit gezien bij een biface.
Op de voorzijde is duidelijk een hoofd (met de aanwezigheid van een oog) naar rechts.  
Zowel voor- als keerzijde doen me meer denken aan een munt uit het Oosten. Ik ben benieuwd of jou scan meer duidelijkheid gaat geven. Roll Eyes

groetjes,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2004 - 22:44:58 »

Hallo Catuvolcos,
Ik heb ondertussen de verkoper gekontakteerd en gevraagd vanwaar die munt kwam, in Frankrijk. Hij heeft me gezegd die al een tijdje geleden gekocht te hebben van een fransman, maar hij heeft zelf, nooit naar de oorsprong gevraagd ! Dus...we zijn niets verder. Hij heeft nog een ander munt te koop zegt hij. Ik ga dat eens bezien. We zien verder met mijn gemaakte scan, volgende week. Allicht bedankt voor de moeite.
groetjes
michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Januari 2004 - 22:48:11 »

Kijk hier zijn volgende verkoop : Alweer een vieze patat hé !!!! http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3365&item=2221277529      Grin Grin Grin Grin Grin
Michel  Wink
Michel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Januari 2004 - 23:41:53 »

betreffende die loden keltische munten heb ik het volgende gevonden :
---------------------------
Oise, sanctuaire gallo-romain de la forêt d'Halatte
P. Durand, Les monnaies celtiques du sanctuaire gallo-romain de la forêt d'Halatte (commune d'Ognon, Oise), RAP N° Spécial 18, 2000, p. 201-210.
[Publication des 42 monnaies celtiques découvertes lors des campagnes de fouilles conduites de 1996 à 1999, soit 15 bronzes frappés, 24 potins et 3 imitations en plomb, provenant essentiellement du Belgium. 70% des monnaies proviennent du temple, dont la moitié de la cella.]

M.-L. Berdeaux-Le Brazidec, Étude des monnaies romaines issues des fouilles du sanctuaire gallo-romain de la forêt d'Halatte (Oise), 1996-2000, RAP N° Spécial 18, 2000, p. 211-232.
Ead., Catalogue sommaire des monnaies romaines du sanctuaire de la forêt d'Halatte 5oise) par secteurs, ibid., p. 233-255.
[Publication des 1 081 monnaies romaines découvertes lors des campagnes de fouilles conduites de 1996 à 2000. Elles s'échelonnent de Marc-Antoine à Arcadius, avec un premier pic entre 260 et 275 et un second, encore plus important, entre 330 et 348. La création du temple doit se situer au milieu du Ier siècle après J.-C.]

M.-L. Berdeaux-Le Brazidec et P. Durand, Synthèse et interprétation des études numismatiques du sanctuaire de la forêt d'Halatte (Oise), ibid., p. 257-266.
[Conclusion commune aux deux auteurs : au déficit de numéraire des deux premiers siècles (gaulois et romain) semble correspondre l'essentiel du mobilier métallique recueilli sur le site (fibules, objets de parure, etc..). C'est aussi la période qui a livré les seules monnaies de valeur : quinaires, deniers et aurei (une vingtaine apparemment, parmi lesquels un Vespasien et un Marc Aurèle, découverts par des clandestins). Lors des siècles suivants, la masse monétaire et le matériel céramique augmentent beaucoup, alors que les autres mobiliers coûteux disparaissent. L'hypothèse des chercheurs est que la crise économique, à partir de 260, a des répercussions, en terme d'offrandes, sur le comportement des pélerins fréquentant le sanctuaire.]
---------------------------------
Artikel afkomstig uit : La lettre du cabinetdes Médailles
http://www.archeoweb.com/pages/CdM_lettre27.asp

Michel Wink

Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Februari 2004 - 16:37:08 »

hallo Catuvolcos,

Ik heb de loden munt ontvangen en heb ze eerst wat gereinigd, daar was nog wat aarde tussen het reliëf.
Volgens mij was de voorzijde omgekeerd gescand. Het zou een hoofd naar links zijn met aan de keerzijde een ruiter op een stappend paard naar links. Er zijn gelijkende munten, maar het hoofd en het paard staan naar rechts.
Wat denkt jij hiervan ?
groetjes
Michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Februari 2004 - 11:51:11 »

Hallo Catavulcos,

Ik ben er weer  Grin Grin Grin Deze nacht tot half drie zitten zoeken...en ten lange laatste onnozel weg gevonden met de kaft van de La Tour te bekijken !!!!!!
De voorzijde was toch juist de eerste keer ! Als ge de La Tour neemt Pl. XI n° 3679, dan is deze loden munt op enkelen mini details na een perfekte loden kopie van de gouden stater der Arverni !!! ( let wel op de keerzijde is er geen ruiter op het paard maar een soort "J" met de krul naar rechts.
Deze munt moet vas ten zeker en eigentijdse vervalsing zijn.
Diameter 15 mm - gewicht : 3,2 gr.
groetjes
Michel Wink
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Februari 2004 - 19:29:36 »

Hallo Michel,

Goed geslapen? Grin
Ik moet zeggen dat er inderdaad een overeenkomst op te merken valt. Waarschijnlijk kan je met de munt in de hand veel beter de details ontrafelen. De voorzijde lijkt sterk op de voorzijde van nr 3679. Mogelijk is er ook een grote overeenkomst wat betreft de keerzijde. Op jouw munt zijn nog sporen van verscheidene motieven te zien. Zou het niet kunnen dat er geen ruiter is afgebeeld maar dat dit de restanten zijn van een menner boven het paard? Ook voor het paard en onder het paard zijn nog symbolen waar te nemen. Tongue

Groetjes,

Catuvolcos  

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Michel
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 03 Februari 2004 - 21:22:48 »

Hallo Catuvolcos,
Wel ja, als je de tekening van La Tour ziet is er inderdaad zo'n menner te zien op het paard en geen ruiter. Op de scan komt dat niet tot uiting, maar dat is net hetzelfde. Eigenlijk zijn het juist de motieven tussen de benen van het paard die niet 100% overeenkomen. Bij 3679 is dat zo'n soort bloem en op mijn stuk is het vrij onduidelijk wat het juist is. Een frotti met potlood op papier geeft ook al geen resultaat, de munt is tamelijk hol aan de keerzijde en bol aan de voorzijde. Ze hebben het mij niet gemakkelijk gemaakt. Grin Grin  Enfin, zelfs met 99% overeenkomst mag men wel stellen dat het waarschijnlijk een valse munt van de Arveni zal zijn uit die tijd.
Het is nu al de derde die ik bezit. Heel interessant, die valse munten, maar spijtig genoeg is daar nog minder literatuur over te vinden....snif !!!
groetjes
Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: