Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:35:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 cent 1833  (gelezen 2539 keer)
belg_jos
Gast
« Gepost op: 26 Februari 2003 - 23:04:39 »

de volgende  Grin

2 cent 1833

die is volgens morin enkel bestaand zonder punt na
braemt f

nu denk ik dat ik een exemplaar heb met een punt.

de scan is totaal niet duidelijk want het muntje is zowiezo maar van een mindere kwaliteit, maar mijn vraag is de volgende:

bezitten jullie een 2 cent 1833 mét punt? of hebben jullie er ooit 1 gezien?
misschien en ik totaal mis, maar ik zie iets en ik weet dat dit ook een beschadiging kan zijn maar het is wel op perfect dezelfde plaats als waar het puntje staat bij de andere datums.

alvast bedankt  Grin
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Februari 2003 - 09:22:13 »

Jos, het spijt mij erg, maar ik zal je moeten ontgoochelen, je munt is geen énig exemplaar - ik bezit er zo ook één - bij het eerste (en enige ) exemplaar dat ik bekeek in mijn verzameling van 2 centiem 1833, had ik al prijs...
al is het niet zo heel, héél duidelijk, toch is er onmiskenbaar een punt aanwezig na de F, je hebt gelijk.
Zie mijn scan met "midas"
toch moet je eens iets aan je scanmachine doen hoor, het was meer een Black and White show , ik bewerkte je scans wat, maar 100 % netjes kreeg ik het ook niet.
een uitleg ? ... volgens mij werd bij het slagen van deze munten het holletje dat bij de slag het punt moest vormen stilletjesaan met vuil ofzo opgevuld.  In het begin zullen er dus stukjes geweest zijn met een duidelijk punt (zeer weinig misschien), dan met een min of meer zichtbaar punt toen de stempel al vervuild was (zoals wij ze hebben) en tenslotte, toe het holletje hélemaal vol was - munten zonder punt (misschien de meeste - en volgens Morin allemaal ...)
ik ben benieuwd wat andere forumleden hierover te zeggen hebben en of zij dit ook opmerken op deze munt.
weeral iets om over naar huis te schijven ( .. en naar Morin !) bedankt voor het opmerken , dit maakt verzamelen des te boeiender.
mvg,
midas
midas
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 27 Februari 2003 - 10:43:13 »

omdat mij dit toch zó intrigeerde, heb ik wat nieuwe scans gemaakt, de eerste staat ook reeds hierboven, de andere zijn met de munt iets schuiner -  en het is wél zo : er staat een punt !!!
mijn munt is van tamelijk goede kwaliteit , laten we zeggen een Fraai ++, en toch is het punt maar min of meer te zien - maar het is er.
Hoera Jos, wéér een nieuwe variëteit !!!
mvg,
midas
« Laatste verandering: 27 Februari 2003 - 10:49:06 door midas » Gelogd
belg_jos
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Februari 2003 - 14:16:59 »

tis maar ne keer dat ge alles goed bekijkt dat ge de échte waarde van uw verzameling apprecieert hé  Grin

misschien zijn ze gewoon allemaal mét punt, en heeft meneer morin gewoon een foutje (alweer...) laten sluipen in zijn boekie.

we zullen hem een grote dienst bewijzen denk ik  Grin

alvast bedankt voor de reactie midas.
gelukkig ben jij er nog om es op mijn berichtjes te reageren.
ik heb zo het gevoel dat de rest of wel liever mol speelt ofwel liever muntjes hebben die in 'blisterverpakking' aan huis geleverd worden.

ben ik dan een uitstervend ras aant worden?

snif
midas
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 27 Februari 2003 - 14:35:07 »

of ze allemààl met een punt zijn dat zullen andere bezitters van dit muntje moeten vertellen, ik heb er van dit jaar maar één - maar 't zou goed kunnen dat Morin zich hier vergist - en het zou wél één groot toeval zijn : wij toevallig allebei op dit forum + toevallig allebei dit muntje + toevallig allebei met een punt .. Wink Wink
of wij een uitstervend ras zijn dat weet ik nog zo niet , ik ben dat toch nog niet van plan Cheesy Cheesy Cheesy, en zeker zijn er ook nog anderen op dit forum die hun munten ook van dichtbij onderzoeken -
 ... 'k zou zelfs durven zeggen dat ook de blistermunten door de mensen hier op dit forum ook onderzocht worden op foutjes - misslagen - stempelbreuken  enz heb ik gemerkt ... elk zijn goesting en voor elk wat wils zou ik zeggen
mvg,
midas
belg_jos
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Maart 2003 - 22:34:53 »

@midas

Raad eens wa ik gevonden heb op het net:
midas
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Maart 2003 - 08:57:51 »

en wat staat daar ? ... jawél : een punt .
de 2 centiem 1833 zullen dus allemààl wel een punt hebben Jos, en Morin zal zijn catalogus moeten aanpassen : dus 87 moet hij zetten bij : "Braemt F. mét punt "
(of misschien bestaan er ook zonder punt en dan moet hij, zoals bij de meeste andere jaartallen een onderverdeling maken met een kleine a)
mooie munt die je gevonden hebt ..(al heeft hij met zijn muntrand wel ergens tussen gezeten denk ik , die is zo breed ..!??)
mvg,
midas
« Laatste verandering: 20 Maart 2003 - 08:59:06 door midas » Gelogd
belg_jos
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Maart 2003 - 10:08:57 »

die hebben toch allemaal een brede listel?
deze lijkt heel normaal zenne (voor mij toch)
midas
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Maart 2003 - 10:56:05 »

ik bedoel de rand die aan de ene kant toch veel breder is, afgeplat - dan aan de andere kant, alsof de munt met zijn rand ergens tussenzat ..afstand tussen de rode pijltjes op de scan
mvg,
midas
belg_jos
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Maart 2003 - 11:09:58 »

ik denk dat dit gewoon een offcenter slag is. die muntjes van toen hadden dat wel vaker.
 Wink
Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #10 Gepost op: 03 April 2003 - 00:14:05 »

Mag ik u even allen een hint geven. Er bestaat zoiets als de standaardbibliotheek van de belgische muntverzamelaar. In deze bibliotheek zouden de volgende boeken moeten zitten:
- De Dupriez (2 delen + 1 fotoboek): 1832-1949
- De aanvulling door Bogaert : 1832-1971
- De eerste aanvullingen door Grispen: 1832 - 1989
- De tweede aanvulling door Grispen: 1970 - 1994

Wanneer je daarin even rondneust, kan je netjes in de Dupriez vaststellen dat het stuk wel degelijk een punt draagt na de F.

Ik zal dhr Peter Eyckmans ( aanpasser van het boek en tevens uitgever ervan; eigenaar van munthandel Huis Albert) hiervan verwittigen, zodat hij dit in het volgende exemplaar kan rechtzetten.
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #11 Gepost op: 03 April 2003 - 00:21:49 »

welkom op het forum Jupke

heeft u ook een richprijs voor deze standaardbibliotheek?

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #12 Gepost op: 03 April 2003 - 00:24:26 »

Ja,

Dupriez + Bogaert (in een iets fatsoenlijke staat): 250 euro en bijna enkel te verkrijgen op veilingen.
Grispen: Te koop in de betere munthandels, de beide exemplaren voor 25 euro denk ik.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: