Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:29:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: welke keizer is dit?/ Koloniale munt zoektocht naar Marcus Aurelius.  (gelezen 3192 keer)
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #15 Gepost op: 26 Februari 2003 - 12:54:00 »

Heren,

Nou komen we ergens!

1 Over dat 'autokrates', dat was misschien een beetje een misleidende vertaling. Het woord komt van 'autos' = zelf en 'kratos' = macht hebben, heerschappij. (Net zoals op dit democratische forum volgens Michel het volk 'demos'  het voor het zeggen heeft.)

Autrokrates is een titel voor de Romeinse keizer, die zijn onbeperkte macht uitdrukt, en zoals Midas al gezien heeft, staat die titel ook op de munt van Verus die hij gevonden heeft.

2 Dat van die lauwerkrans is een goeie, Michel. Dat ga ik eens even nakijken.

3 Ik vind Marcus Aurelius ook een behoorlijke kandidaat. Zie scan.
« Laatste verandering: 26 Februari 2003 - 12:54:56 door Gert » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 26 Februari 2003 - 13:48:00 »

Hallo Gert,

Ik zou zeggen dat M.Aurelius een hele scherpe neus heeft maar dat is weinig relevant voor koloniale munten waar dikwijls een loopje wordt genomen met 's mans physionomie !
Dus voor het ogenblik kan ik niets verder meer aanhalen over de iconographie van de voorstelling van het personnage van jou munt.  
groetjes
Michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #17 Gepost op: 04 Maart 2003 - 17:05:42 »

Hallo,

Ik denk dat ik het weet. In de collectie van het Britisch Museum bevindt zich een Marcus Aurelius met precies dezelfde keerzijde als mijn muntje. De letters T(Pi)PAPAP(gamma), ook al heb ik geen flauw idee wat ze betekenen, komen niet voor op exemplaren van Verus en Commodus.

Gert
Michel
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 04 Maart 2003 - 19:58:38 »

Volgens mijn vergelijkkingen is het bijna 99,99 % zeker M. Aurelius. Verus en Commodus zijn volgens mij uit te sluiten.
groetjes
michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #19 Gepost op: 05 Maart 2003 - 02:51:07 »

Nou, dat is dan opgelost. Marcus Aurelius. Die 0,001 procent moeten we maar voor lief nemen. Zodra ik weet wat de randtekst betekent laat ik dat weten.

Gert
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: