Robert
groentje
|
 |
« Gepost op: 19 December 2003 - 00:43:37 » |
|
LS, Kan iemand mij enige informatie geven over deze munt. Ik heb in de bibliotheek getracht informatie te vinden over de munt maar kan er niets over vinden. . De munt komt uit Epheus uit Turkije. Mijn 'natte vinger' vermoeden zegt dat het een vroeg christelijke munt is en dat het iets de maken heeft met het kerkje van Maria in Epheus. Het verhaal doet de ronde dat Maria in Epheus geleefd heeft. De diameter van de munt is 31 mm, de dikte is ongeveer 3,2 mm en de munt weegt ongeveer 13 gram. Wie o wie herkent deze munt en kan mij er wat over vertellen? vriendelijke groet, Rob
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robert
groentje
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 December 2003 - 00:46:12 » |
|
Andere zijde.
Rob
|
|
|
|
« Laatste verandering: 19 December 2003 - 00:47:51 door robertvst »
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 December 2003 - 01:16:13 » |
|
@ robertvst:
Ik weet weinig van oude Griekse(?) munten, maar omdat ik geen waarde-aanduiding kan ontdekken vermoed ik dat het hier gaat om een primitieve penning i.p.v. een munt. Wellicht is dat dan ook de reden dat hij niet in muntencatalogi terug te vinden is? Verder commentaar laat ik graag over aan degenen die beter thuis zijn in in deze materie. Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 December 2003 - 10:15:00 » |
|
Hallo,
Je munt is zeker niet vroegchristelijk, maar byzantijns (vanaf de zesde eeuw dus. Dat is niet mijn verzamelgebied, maar misschien dat er iemand is die je een precieze identificatie kan geven.
Gert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robert
groentje
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19 December 2003 - 13:12:54 » |
|
Hallo Gert,
Ik heb ook het vermoeden dat het een munt of penning uit de 6e eeuw is en heb het vermoeden dat de vrouw Maria is. Alleen vind ik het vreemd dat ze een kroontje op haar hoofd heeft. De kruizen naast haar hoofd verwijzen dat het een christelijke munt is. Eigenlijk is mijn passie ikonen, maar ik heb nog nooit een vroege Maria afbeelding met een kroon gezien. De andere zijde is volgens mij een afbeelding van een apostel die een gezagsdrager zegent.
Rob
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 Mei 2004 - 20:24:57 door Michel »
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19 December 2003 - 14:28:28 » |
|
Waarom denk je dat Maria een kroon draagt? De circel om haar hoofd is volgens mij gewoon een stralenkrans.
groeten, Gert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senior
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 19 December 2003 - 14:37:30 » |
|
Naar ik nu begrijp denkt robertvst dat de grote kop met kroon Maria voorstelt. Dit lijkt mij eerder een kop van een Byzantijnse heerser. Ik zie er niet echt een vrouwengezicht in. Byzantium was als ik mij niet vergis Christelijk, dus dat verklaart dan de kruizen. De andere zijde beeld een heilige af (aureool) met nog een andere persoon. Groeten,
Senior
|
|
|
|
|
|
Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info. Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
|
|
|
|
guido
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 19 December 2003 - 15:23:23 » |
|
Ik heb heel mijn Byzantijnse catalogus ondersteboven gehaald, maar zoals ik al dacht: deze munt staat er niet in. Ik twijfel er sterk aan of het wel een munt is, aangezien het type van de voorzijde mij doet denken aan keizer Phocas (602-620) en de keerzijde eigenlijk pas op munten verschijnt vanaf eind 10e eeuw. Het is ofwel een penning ofwel een zegel. (is het metaal niet van lood ipv brons  ) Bovendien ken ik Epheus niet maar wel een zeker Ephesus, maar in Ephesus werden geen munten geslagen tijdens het Byzantijns keizerrijk.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 19 December 2003 - 15:25:54 door guido »
|
|
|
|
|
Robert
groentje
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 19 December 2003 - 17:27:02 » |
|
Met Epheus bedoel ik Ephesus (Het is gewoon de engelse benaming). Het is een bodemvondst uit het beroemde plaatsje in Turkije. Dat is ook de reden dat ik het vermoeden heb dat het met Maria te maken heeft omdat zij daar geleefd en gestorven is. Het lijkt mij in ieder geval geen aureool op de kopafbeelding want waarom zal op een munt een aureool op twee verschillende wijzen zijn weergegeven. (is niet logisch) Begin naar aanleidng van de reacties er wel aan te twijfelen of het een kop van een vrouw is.
Naar mijn idee (als werktuigbouwkundige) is de munt niet van lood of brons maar van zilver. Er zit een bruine patina laag op . In ieder geval bevat het geen ijzer omdat het niet magnetisch is
Op de munt staat wel letters maar ik kan ze niet ontrafelen. Ik heb er een detailfoto van gemaakt.
Rob.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 Mei 2004 - 20:24:29 door Michel »
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 23 December 2003 - 13:26:50 » |
|
Hallo,
Ik bedoelde dat de figuur links (op de keerzijde) een aureool heeft. De keizer die gekroond wordt door Maria is volgens mij een voorstelling die wel vaker op byzantijnse munten te vinden is (Guido?).
groeten, Gert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
guido
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 23 December 2003 - 14:11:15 » |
|
Ja Gert, dat klopt. Deze keerzijde komt meermaals voor op Byzantijnse munten (dwz maagd Maria die hand boven hoofd van keizer houdt), doch m.i. pas vanaf keizer John I Tzimisces (969-976) en op dat ogenblik enkel op gouden histamenon nomisma's. Op de voorzijde van die munten wordt steeds Christus met nimbus afgebeeld (enkel buste of op troon). Deze munt vertoont echter de buste van de keizer. Deze combinatie van voor- en keerzijde ben ik nog nooit tegengekomen (althans niet op echte munten dan).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robert
groentje
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 23 December 2003 - 17:56:30 » |
|
Jammer genoeg ben ik nog niet erg ver gekomen met informatie over deze munt. Nu heb ik gehoord dat er ook een engelstalige website is waar je met vragen over munten terecht kunt. Weet iemand het adres?
Rob
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Catuvolcos
Beheerder
full lid

Geslacht: 
van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 23 December 2003 - 20:07:14 » |
|
Hallo Rob, meer informatie zal je mogelijk vinden op dit engelstalig forum: http://www.forumancientcoins.com/board/index.phpgroetjes, Catuvolcos
|
|
|
|
|
|
zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
|
|
|
|
guido
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 26 December 2003 - 15:39:42 » |
|
Hallo Rob, Heb alle informatie nog eens doorgenomen en kom tot de vaststelling dat gezien voor- en keerzijde deze munt enkel thuishoort na 969 (keerzijde) en op de voorzijde een keizerin afgebeeld is, deze munt moet toehoren aan ZOE, echtgenote van keizer Romanus III Argyrus (1028-1034), moeder van keizer Michael IV (1034-1041) die na de dood van haar zoon eventjes zelf keizerin was (in 1041 en in 1042). Wat vermeldt de catalogus van Sear onder ZOE namelijk: (alhoewel de munt niet gecatalogeerd en afgebeeld wordt) "No regular coinage in the sole name of Zoe has survived, though several patterns in bronze have been recorded." Ik vermoet dat jouw munt een van deze ontwerpen of penningen is. Op de voorzijde van de munt is misschien een deel van de naam te herkennen: (Z)OE (E als griekse epsilon).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robert
groentje
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 26 December 2003 - 18:20:26 » |
|
Bedankt voor je reactie Guido.  . De munt heb ik ook op een engelstalige forum gezet http://www.forumancientcoins.com/board/index.php?board=3;action=display;threadid=6880&start=0Met jouw reactie erbij. Ik hoop dat anderen het met jouw determinatie eens zijn. Ik heb de munt nog eens nauwgezet onderzocht, maar jammer genoeg ben ik er niet zo bedreven in. Van de afbeeldingen heb ik zeer nauwkeurige digitale foto's waarmee de munt is op te blazen tot voetbalgrootte. Als je wilt kan ik deze foto's naar je emailadres sturen in de hoop dat jij de letters ZOE kunt ontdekken. Vriendelijke groet, Rob
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 December 2003 - 18:21:51 door robertvst »
|
|
|
|
|
|