Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:18:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: incuse 1822  (gelezen 2168 keer)
Mathijs
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 25 November 2003 - 17:56:56 »

Hallo,
Laast toen ik aan het zoeken was vond ik weer eens een munt, nogal gewoonlijk maar toen ik hem thuis schoonmaakte zag ik dat het een incuse geslagen cent was van Willem I Shocked Shocked Shocked. Aan de ene kant staat een W maar aan de andere kant ook alleen dan in spiegelbeeld. Wie kan er meer over vertellen. Smiley

Groeten Mathijs

P.S. de munt ziet er beter uit dan op de scan.

een dag niet gezocht is een dag niet geleeft
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 26 November 2003 - 10:53:53 »

@ Mathijs:
Het 'Handboek Nederlandse Munten' van Jacques Schulman vermeldt op pagina 111:
"Er komen ook vele misslagen en "incuse" exemplaren van de centen voor."
Ze zijn dus allang bekend en niet zeldzaam. En gezien de staat van het door jou gevonden muntje zal de waarde te verwaarlozen zijn.
Tóch een leuke vondst!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #2 Gepost op: 26 November 2003 - 15:27:26 »

@ RobKooy,

weet jij er dan te koop? Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie kwaliteit van een dergelijke misslag.

Met vriendelijke groet,

rtholen
michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #3 Gepost op: 26 November 2003 - 15:49:14 »

Ik dacht ook dat het hier om een erg zeldzaam geval ging !!

Michiel  Cheesy

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 26 November 2003 - 21:46:27 »

Die zitten allemaal natuurlijk al lang en breed in verzamelingen. Alléén wanneer een verzameling uit een nalatenschap ter veiling wordt aangeboden duikt er nog wel eens een exemplaar op! Een veilinghouder als Laurens Schulman zou je precies kunnen vertellen hoe vaak een incuse cent Willem I in de handel voorkomt.

@ rtholen: Een mooie kwaliteit is natuurlijk wél zeldzaam. De munten waren een halve eeuw gewoon in gebruik en het gebruikte koper was niet bijzonder slijtvast.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 26 November 2003 - 21:47:12 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Mathijs
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 26 November 2003 - 22:20:19 »

Hallo,
Als er meerdere van bekend zijn zou ik wel graag willen weten hoeveel, ik ga dit ook zeker na vragen en ik hoor enkele geruchten dat deze munten toch zeer zeldzaam zijn ook al staan in de boeken dat ze erg vaak voorkomen. ik doe hem niet weg, hij gaat bij mij ook mooi me verzamling in. Ik heb ook met andere zoekers gesproken die nog nooit een incuse hebben gevonden. De kwaliteit is helaas minder maar toch ik ben er erg blij mee.  Even als voorbeeld zoeker laast gesproken die had een 1/2 cent gevonden uit 1826 B kwal zg hij kreeg er toch ruim 30 euro voor, tja tis net wat een gek ervoor overheeft maar naar mijn gevoel heeft deze munt nog best eninge waarde! En tja er zijn er geen miljoenen van gemaakt! Het is leuk om ze te vinden en ik denk dat er maar weinig zoekers kunnen zeggen dat ze ooit een incuse geslagen munt hebben gevonden.

Groeten Mathijs Wink
« Laatste verandering: 26 November 2003 - 22:34:50 door Mathijs » Gelogd

een dag niet gezocht is een dag niet geleeft
rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #6 Gepost op: 26 November 2003 - 23:03:33 »

Bij Dhr. Schulman is er de afgelopen 3 jaren slechts 1 geveild.  (Ik heb zelf veel veilingcatalogi hier van.)

Het betreft hier munten waarvan er slechts enkele bestaan.
Als er echter nooit meer een exemplaar in de handel komt, vind ik deze munten toch uiterst zeldzaam. En of deze dan fraai of fdc is maakt ook weinig meer uit.
Het is toch de markt van vraag en aanbod. De gradatie in de Schulman catalogus vind ik dan ook hierbij niet meer van deze tijd.
Als er volgende week een fdc naar bovenkomt kan er over een jaar goed evenveel voor een zeer fraai exemplaar worden betaald.
Een verzamelaar die dit soort items echt zoekt, betaalt de gevraagde prijs immers toch wel.
rondomons
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #7 Gepost op: 27 November 2003 - 12:48:31 »

Een incuse cent kan ik je niet aanbieden. Wel heb ik op dit ogenblik een incuse stuiver van Zeeland op Ebay staan.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=34291&item=2204819030

groetjes,

rondomons
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Oktober 2008 - 11:36:46 »

Bij Dhr. Schulman is er de afgelopen 3 jaren slechts 1 geveild.  (Ik heb zelf veel veilingcatalogi hier van.)

Het betreft hier munten waarvan er slechts enkele bestaan.
Als er echter nooit meer een exemplaar in de handel komt, vind ik deze munten toch uiterst zeldzaam. En of deze dan fraai of fdc is maakt ook weinig meer uit.
Het is toch de markt van vraag en aanbod. De gradatie in de Schulman catalogus vind ik dan ook hierbij niet meer van deze tijd.
Als er volgende week een fdc naar bovenkomt kan er over een jaar goed evenveel voor een zeer fraai exemplaar worden betaald.
Een verzamelaar die dit soort items echt zoekt, betaalt de gevraagde prijs immers toch wel.
Ik zie nu pas deze intersanante discusie. Ik ben met ron eens. zulke munten zijn wel zeldzaam ! RR zelfs, je komt niet zoveel tegen, er zijn echt niet meer als 100 bekend. Ik ben zelf bijna alle schulman catalogusen naar de oorlog bekeken. Heel theo peters heb ik thuis liggen. Flink wat coin Investments en nederlandsche muntenveiling catalogusen. Totaal heb 150 veilingcatalogusen! En ook ik noem deze munten zeldaam.Kwaliteit maakt ook niet veel uit.

Groetjes,

Maarten

Koningkrijk verzamelaar!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: