Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:17:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: potin van de Leuci  (gelezen 2374 keer)
midas
Volledig lid

Geslacht: Man

The forum is alive and well !

« Gepost op: 23 Februari 2003 - 14:58:14 »

hallo -
van een Franse vriend kreeg ik deze Keltische munt - hij dacht dat dit een Leuci was .. is dit correct ?
de diameter is 18 mm, dikte ongeveer 3 mm (dikste midden),
een "Potin" denk ik, gegoten koper-tin mengsel, want heeft een randje -
als ik voorgaande post van Michel bekijk zie ik wel sterke gelijkenissen - maar die scans geven wel geen idee van diameter van die Leuci-munten
kan iemand mij hier meer over vertellen - ev. bevestigen ?
dank,
midas
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 18:19:18 door Catuvolcos » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2003 - 15:44:48 »

Hallo Midas,
Geen probleem dit is een leuci munt met het everzwijn aan de achterzijde en aan de voorzijde de"indianenkop" zoals ze genoemd wordt. Ik heb even moeten de de scan omdraaien want de voorzijde was op z'n kop. Réferentie La Tour 9078 of een van de vele variantes. Er zijn op die potins geen vaste afmetingen . Je vind er grote, dikke, dunne, kleine ..enz .
een richting aangevende afmeting zou zijn tussen  : 16 en 20
mm diameter. Het gewicht, de kleur enz...variëren. Potin is geen vaste legering ook. De verhoudingen van de metalen kunnen sterk verschillen. Potin is een mensel van koper, tin, lood, zink en somtijds zelfs ijzer ! Ezen allegaarje dus, in feite een soort noodgeld. Deze potins worden op beurzen verkocht rond de 30 Euros.
Mooie cadeau je vriend !
groetjes
michel Wink
midas
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2003 - 18:00:37 »

bedankt Michel, zo help je me (weeral) verder.
dat everzwijn is duidelijk, met die indianenkop heb ik meer moeite ,  maar nu ik weet welke munt het is   zoek ik wel een voorbeeld op om te weten hoe ik  de munt  juist moet draaien - er is toch wél een verschil tussen kijken en zien...
't is maar om deze munt in zijn goede positie te kunnen op zijn plaats zetten.
en als je toestaat - ik heb nog een vraagje over een Romeinse Gordianus III , wil je straks ook even kijken bij de Romeinen ? Dank.
mvg,
midas
Michel
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2003 - 19:35:17 »

Hallo Midas,
Als je voor het eerst een keltisch stuk in je handen hebt, zie je daar dus niets degelijks op. door ervaring gaat dat beter. ik nochtans je scan terug hernomen, hem in de goede zin gedraaid en met een paar zwarte lijnen, het haar( die vier bananen precies.. Grin en het oog angeduid. Ald je dan terug gaat vergelijken met de mijne dan zul je ook de fameuze "indianenkop" zien ! geen probleem. Je moet het maar vragen !
Ik ga kijken naar onze vriend Gordianus III....
groetjes
Michel Wink
midas
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2003 - 21:29:44 »

prachtig Michel, nu zie ik deze tekening ook duidelijk op mijn munt.
waar ik wél wat verwonderd over ben is dat de Kelten zo'n indianenkop op hun munten zetten - is dit mogelijk dat dit een naar hén gelijkend beeld was ? dus zou het kunnen dat wij "indianen" hadden vòòr de Amerikanen ? (of wordt dit er door ons alleen van die tekening gemaakt ?)
dank voor de uitleg - ook over Gordianus - hij is dus nu RIC16
mvg,
midas
Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2003 - 22:52:18 »

Hallo Midas,
De naam "indianenkop" is gegeven door analogie met het beroemde "indianenhoofd met pluimen". Maar het geen ge nu ziet is een werkelijk kelten kapsel. De kelten deden een soort vet in hun haar( geen gel Grin) en ze kamden hun haar achterover. Het haar werd dik en hing in dikke klitten bijeen ( smakelijk  Grin). Dat is hetgeen hier in feite voorgesteld wilt worden, maar op een gegoten munt kan het natuurlijk niet anders als onduidelijk. Andere keltische munten laten duidelijk dat kelten kapsel zien. Dat haar werd tamelijk stevig door die brei daarin, hetgeen hen een zekere beveiliging gaf ook voor oppervlakkige slagen gedurende een gevecht.
Toch lievertjes niet ? die kelten Grin
groetjes
michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 27 Februari 2003 - 22:45:08 »

Hallo,

Ik waag mij ook maar eens op dit deel van het forum. Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal niets weet van Keltische munten. De vorige wisseling over de Keltische haardracht deed mij denken aan een Romeinse repubiek-denarius met een prachtige kop van een Keltische (Gallische) strijder. Soms geidentificeerd als Vercingetorix. Daar kun je die vette plukken goed op zien waar Michel het over had. Het gaat om Hostilia 2.

Gert
« Laatste verandering: 27 Februari 2003 - 22:46:07 door Gert » Gelogd
midas
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 27 Februari 2003 - 22:52:08 »

in feite waren die Kelten dus wel heel modern - ze hadden dreadlocks avant-la-lettre  - 'd er is toch niets nieuws onder de zon hé ! bedankt allemaal voor deze prachtige uitleg - heb veel bijgeleerd (zoals alle dagen hier op dit forum ...)
mvg,
midas
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: