Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:07:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 keltjes - AVAUCIA  (gelezen 3542 keer)
Biturix
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Oktober 2004 - 15:11:55 »

Hallo Catuvolcus,
Hier is een foto(of zoiets?) van mijn avaucia munt. Let wel op , daar ik geen makro-instelling heb op mijn lens was ik verplicht de foto digitaal te vergroten en dan nog eens de reeds laagste kwaliteit op mijn camera nog te verslechteren om de foto te kunnen doorsturen!!!!!! Dus eigenlijk is deze foto volledig "gemassacreerd", en laat nog niet één-tiende zien van de echte kwaliteit van deze munt!

Groetjes,

Biturix
arnout bruins
Senior lid

Geslacht: Man

Munten!

« Antwoord #16 Gepost op: 07 November 2004 - 20:49:00 »

Beste mensen,

ik heb even wat info opgezocht "de AVAVCIA'S zijn keltische muntjes, die gedrurende de regerinseriode van Augustus in gebruik zijn geweest". Er zijn een behoorlijk aantal van deze muntjes in het Romeinse legerkamp van Nijmegen en Vechten (bij Utrecht)  teruggevonden.

In het handboek Nederlandse munten staat "omdat de munten massaal voorkomen in de neder-rijnse legerkampen uit de tijd van Augustus, wordt vermoed dat zij speciaal zijn geslagen voor gebruik van kleingeld in en bij de militaire kampen. Mogelijk zijn ze daar ook geslagen, al ontbreekt tot op heden ieder bewijs daarvoor."

Een van de theorieen is dat de Romeinen een tekort aan kleingeld hadden. Zelf slaan zou in de behoefte voorzien, maar om nu officiele munten na te slaan... dat vond men te ver gaan. De oplossing was dan om lokale Keltische munten na te slaan.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: