Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:07:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 keltjes - AVAUCIA  (gelezen 3542 keer)
nljp
Gast
« Gepost op: 26 Oktober 2003 - 17:11:49 »

Beste mensen  Grin

Vandaag vond ik deze 2 keltische muntjes op dezelfde akker, 100m uit elkaar.
Volgens Arie van Herwijnen (www.bonatiele.nl) Zijn deze muntjes van het AVAUCIA type.

Heeft iemand hier meer uitleg over en worden ze vaker gevonden?

Groeten JP!
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 14:53:50 door Catuvolcos » Gelogd
nljp
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Oktober 2003 - 17:12:10 »

2
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Oktober 2003 - 20:33:36 »

Hallo,

Dit zijn inderdaad twee keltische AVAUCIA-muntjes, de bronsmunt van de Eburonen.
Meer bepaald zijn dit in beide gevallen het munttype klasse Ia -  waarbij het opschrift AVAUCIA op de munt nog voorkomt. Naast dit type komen ook nog andere typen voor zonder het opschrift maar dit zijn latere uitgiften. De munten met het opschrift zijn dus de oudste en werden wellicht al tijdens de gallische oorlog geslagen. Deze munt circuleerde samen met de gouden eburonenstaters en de eburoonse zilvermunten met het opschrift ANNAROVECI.
Ze worden over een groot gebied gevonden gaande van de het huidige oost-België (Brabant en Limburg) langs de Maas tot in het grote rivierengebied in Nederland. Ook in de Rijnkampen tussen Nijmegen en Mainz komen ze zeer talrijk voor, maar dan vooral de latere uitgiften.
De voorzijde bestaat uit vier linksdraaiende paardenbusten rond een gecentreerde cirkel. De busten zijn telkens gescheiden door een gecentreerde cirkel tussen twee ringen.
De keerzijde vertoont een paard naar links, ervoor en erboven vaak een ringetje. Boven het paard staat het opschrift AVAUCIA.    

vriendelijke groeten,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
nljp
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Oktober 2003 - 07:13:20 »

Hoi Catuvolcos,

Vriendelijk bedankt voor je goede uitleg.
Toch een leuke vondst voor mij, ondanks de zeer matige kwaliteit. Het zijn pas mijn 2-de en 3-de keltische muntjes die ik vind.

Als ik het goed heb uitgevogeld, liggen deze muntjes rond de 50 V.CHR, Klopt dit ook ?

Vriendelijk bedankt.
JP!
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 27 Oktober 2003 - 17:17:04 »

Hallo,

Inderdaad, de avaucia-munten met opschrift circuleerden al volop rond 40-30 BC. De aanmunting van deze munt ligt waarschijnlijk nog iets vroeger en dan zitten we in de gallische oorlog (58-51 BC) of er juist na. Samen met de latere uitgiften circuleerden de avaucia-munten tot een stuk in de eerste eeuw.
Overigens, jou munten zijn nog niet te fel aangetast en nog duidelijk herkenbaar. De meeste exemplaren die ik te zien kreeg, zagen er véél slechter uit.
Mooie vondsten!

Catuvolcos  

nljp
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 27 Oktober 2003 - 18:41:44 »

Hallo Allemaal!

Ik heb de muntjes uit de olie gehaald en het resultaat is voor 1 muntje verbluffend. Ik zie nu een mooie munt met heel veel details, zeker als je de munt in de hand hebt.
Op de foto komt het niet helemaal goed tot uiting maar er is zeker een verschil.
Ik wil jullie graag de nieuwe foto laten zien.

@ Catuvolcos:
Bedankt voor je informatie.
Deze muntjes zijn i.d.d in Ned. Limburg gevonden,
100 meter uit elkaar. Nu de zilvere en de gouden nog!
Groeten JP!
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Oktober 2004 - 10:30:57 »

De Avaciamuntjes zijn dan wel heel lang doorgeslagen. Gezien de kwaliteit waar sommigen in de Romeinse legerkampen zijn gevonden. Zelf denk ik dat de tekstloze veel later zijn 25 voor tot misschien wel 10 na Chr. Met groet.
« Laatste verandering: 16 Maart 2005 - 21:13:49 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Oktober 2004 - 13:35:19 »

Hallo Biturix,

Het is inderdaad zo dat de staters met opschrift de laatste uitgiften vormden van de kelten waarvan de aanmunting tijdens de gallische oorlog wordt gesitueerd. Nu is de epigrafische bronsmunt met AVAUCIA volgens mij in dezelfde periode te situeren ttz tijdens de gallische oorlog of er vlak na. Deze epigrafische AVAUCIA-munten zijn duidelijk van keltische oorsprong en men vermoedt dat het opschrift  AVAUCIA verwijst naar een keltische naam van ofwel een keltische magistraat ofwel een inheemse keltische chef.
De anepigrafische avaucia-munten zijn niet alleen veel minder verzorgd geslagen op koperen flans, ze komen ook veel meer voor in veel latere contexten zoals in de verschillende romeinse kampen langs de Rijngrens. Zo bedraagt het percentage van avaucia-munten met opschrift slechts 1.79 % (8 van de 446 ex.) in het kamp van Neuss, slechts 0.22 % (2 op 882 ex.) voor het kamp van Haltern.
Voor de inheemse eburoonse nederzettingen ligt dit percentage veel hoger: 26.8% voor Liberchies, 28.5 % voor Tongeren, 44.4 % voor Braives en voor de Trevierse nederzettingen  Titelberg is dit 53,5 % en voor Pommern 14,7 %.

groetjes,

Catuvolcos

aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 08:16:43 »

Heel hartelijk bedankt Catuvolcos en Biturix,
voor deze interessante aanvullingen, mogelijk kunt U ook de bronnen noemen van Uw informatie, met groet. Smiley

Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 08:34:09 »

Dag Aurelianus,

Een heel interessant artikel van de hand van Simone Scheers omtrent "frappe et circulation monétaire sur le territoire de la future civitas tungrorum" is verschenen in het Belgisch Tijdschrift voor Numismatiek en Zegelkunde (CXLII - 1996).
Een aanrader! Wink

groetjes,

Catuvolcos

aurelianus
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 09:27:38 »

Hartelijk dank Catuvolcos!

Biturix
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Oktober 2004 - 13:24:11 »

Hallo Catuvolcus,
Zeer interessant vind ik de gegevens betreffende het percentage anepigrafische avaucia's "inheems" vs deze gevonden in romeinse legerkampen! Toch graag enige bemerkingen hieromtrent. Avuacia lijkt mijns inziens geen Keltische naam. Maar ja, dit zullen wij natuurlijk nooit te weten komen, dus het zou best mogelijk zijn natuurlijk. Wel is het zo dat alle(of tenminste toch de meeste) keltische namen één of andere beschrijving inhielden, zoals vb. catuvolcus, wat letterlijk betekende "vechtende valk, of vechtvalk". Catu is vechten, en volcus was valk. Men kan dit een beetje vergelijken met de namen van de amerikaanse indianen. Maar geen enkele lettergreep uit avaucia is bekend uit het keltisch, wat niet wil zeggen dat het niet bestond, alles is bijlange na niet gekend natuurlijk, maar toch!
Ook het feit dat de epigrafische meer voorkomen bij ons dan in de kampen die gij beschrijft, moet volgens mij nog niet noodzakelijk betekenen dat deze vroeger zouden zijn. Alweer dit kan natuurlijk wel, want inderdaad zijn deze kampen later(veel) dan de gallische oorlog. Maar, het zou ook kunnen zijn dat de epigrafische meer een plaatselijk product van bij ons waren, en dat de anepigrafische rondom deze kampen geslagen werden, maar met weglating van avaucia, omdat zij toch buiten het teritorium geslagen werden, en logischer-wijze de vermelding avaucia in deze context niet op zijn plaats zou geweest zijn? Alleszins lijkt het mij even plausibel om te stellen dat de anepigrafische en de epigrafische gelijktijdig in omloop waren, maar op verschillende lokaties, dan te stellen dat beide uit verschillend periodes kwamen?!
Ook heb ik avaucia's anepigrafisch gezien(waaronder ook de mijne) die echt PERFECT zijn hoor. Die wat ik heb gevonden tesamen met die eburonen-stater is gewoon "fleur de coins", of perfect. Ik zou een foto hiervan meesturen, ware het niet dat de foto's die ik hiervan heb van professionele kwaliteit zijn, en dus een veel te groot bestand innemen om deze via het net te versturen!

Groetjes,
Biturix(Bitu=wereld, rix=koning)
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 18 Oktober 2004 - 20:29:33 »

Hallo Biturix,

Kan je geen scan of andere foto maken van je avaucia-munt en deze op het forum plaatsen? Ik ben benieuwd.

groetjes,

Catuvolcos

Biturix
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Oktober 2004 - 19:13:32 »

Hallo Catavolcus,
Met alle plezier, ware het niet dat ik een Canon reflexcamera heb die zo een hoge kwaliteit geeft dat zelfs op de minimum-kwaliteit instelling tesamen met bewerking voor internet via software, ik nog te veel plaats inneem om het verdomde ding op deze site te kunnen plaatsen! De foto van de paardehanger op deze site is niet door mij gemaakt, en ik zal eens proberen deze gast te contacteren om mijn avaucia te fotograferen. Trouwens, wat is uw gedacht van deze hanger?!?
Mijn avaucia is Classe 2; Scheers, maar gewoon in perfecte staat, zodat je zelfs de hoefjes van het paardje kan onderscheiden! Mooie donkergroene perfecte patina ook.

Groetjes,
Biturix
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Oktober 2004 - 19:49:34 »

Ik heb de tread met de keltische hanger verplaatst naar de rubriek metaaldetectorvondsten. Wellicht zal er daar vlugger reactie op komen.

groetjes,

Catuvolcos

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: