Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 21:01:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Luxemburg/Wenceslas I (1353-1383), Blan-Gros (B.V. 149 en W. 147)  (gelezen 1145 keer)
rondomons
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 17 Oktober 2003 - 21:16:43 »

Vandaag rolde deze munt bij mij naar binnen. Een groot van Wenceslas II geslagen in Luxemburg.

Nu zijn er leden van dit forum die veel weten van de munten van Luxemburg en ik hoop dat zij deze kennis met mij willen delen. Ik ben namelijk opzoek naar een citaat of een referentie nr uit een boek waar deze munt wordt vermeld. Ook enig informatie over de zeldzaamheid zou ik opprijs stellen. Middeleeuwse munten in deze kwaliteit zijn eigenlijk altijd wel zeldzaam.

Bijvoorbaat dank,

Hans Verschoor/rondomons

« Laatste verandering: 01 Maart 2005 - 22:46:54 door aurelianus » Gelogd
rondomons
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Oktober 2003 - 21:17:38 »

en hier dan de keerzijde
Lux
nieuw lid
**

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Oktober 2003 - 22:14:12 »

Hallo Hans en anderen,

Er bleven vier mogelijkheden over. Een Blan-Gros en een Demi Blan-Gros van Wenceslas I. En deze twee munten maar dan geslagen onder Wenceslas II. Na lang gestaard te hebben naar de scan en de zichtbare lettertjes en tekentjes ben ik uitgekomen bij (Prifix L 148-1):

Wenceslas I, Blan-Gros, zilver, 3.30 gram, geslagen te Luxemburg, zonder datum (periode 1353-1383), voorkant: +WENCELXDEIXGRAXLVCXBRABXDVX, achterkant: +MONETAXNOVAXXLVCEBVRGENS´

Verdere melding van deze munt in:

B.V. 149 en W. 147

Werkelijk schitterende munt!!

Groet  Wink,

Ron.    

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Oktober 2003 - 22:15:19 »

Zowel Wenceslas I als Wenceslas II habben dezelfde munt geslagen maar met een verschillende legende. Uitgaande dat we hier met een zilveren groot van Wenceslas II te maken hebben zou de legende moeten lezen:

+WENCEL BOEMIE REX AC LVC DVX ( kunt u dit bevestigen? )
+MONETA NOVA LVCENBVRGENS

Ref: Boudeau nr. 1872

De twee wapens die staan afgebeeld zijn van Luxemburg en Bohemen.

Dit is de eerste maal dat ik zo'n munt tegenkomen en in zeer fraaie staat.

Groeten,

Bohemond
Lux
nieuw lid
**

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2003 - 22:26:43 »

Hallo Bohemond en anderen,

Inderdaad staat op de Blan-Gros van Wenceslas II de tekst BOEMI in de legende. Maar het verschil is te zien op de scan van de zijde met het kruis. Als we bovenaan de munt beginnen en met de klok meekijken, dan zien we iets onder het midden in de legende een eerste kruisje. Daarna komt er bij de Blan-Gros van Wenceslas II het woord BOEMI en dan weer een kruisje.

Maar op deze munt van Wenceslas I volgt na het eerste kruisje het woord DEI en dan weer een kruisje. Hierin is het enige verschil te zien. Het is maar goed dat de tekst nog goed te lezen is, want anders was (gezien het geringe verschil in gewicht tussen de twee munten: 0.04 gram bij productie) het haast onmogelijk geweest om de munt te kunnen ´ontmaskeren´.

Groet Wink,

Ron.

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Oktober 2003 - 08:59:20 »

OK, laten we dan stellen dat het niet Wenceslas II maar wel Wenceslas I is dan zegt Boudeau nr. 1870 dat de legende als volgt leest ( het type blijft dus hetzelfde als Wenceslas II, niets veranderd ):

+WENCEL.DEI.GRA.LVC.BRAB.DVX.

Wat denkt de rest?  Smiley
rondomons
Senior lid

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Oktober 2003 - 08:14:17 »

Ik volg Ron helemaal in zijn verhaal dat dit een munt is van Wenceslas I, 1353-1383. De tekst op de munt is precies zoals hij deze heeft opgegeven.

De munt komt t.z.t. te koop op mijn website www.rondomons.nl De afbeelding en omschrijving is daar inmiddels te vinden.

groetjes,

Hans Verschoor
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #7 Gepost op: 21 Oktober 2003 - 18:11:15 »

Wenceslas I (1353-1383), gros d'argent, also called a blan gros. Obv: crowned shields of Bohemia and Luxemburg, +MONETA NOVA LVCEBVRGENS. Rev: cross formed of four V's around a quatrefoil, +WENCEL DEI GRA LVC BRAB DVX. Boudeau 1870, Roberts 7751. Weight 3.3 grams, 27 mm.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: