Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:44:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Persoonlijke berichten opschonen  (gelezen 3969 keer)
yoda
Senior lid

Geslacht: Man

quaerite et invenietis

« Antwoord #15 Gepost op: 23 Oktober 2005 - 15:47:34 »

het aantal berichten dat in de database staat vertraagd het forum niet.
al zou de database 1G groot zijn maar denk eerder dat die nog onder de 50 mb zit

eem mysql database ( zal deze ook wle gebruiken ) haalt alleen die info uit de db die opgevraagd wordt
bij aanmelden worden niet alle pb's geladen, sterker nog ze hoeven geeneens geteld te worden
het aantal is opgeslagen in de db en alleen deze info wordt eruit gehaald.

wat een database wel trager maakt is losse stukjes die niet goed verwijderd zijn ( overhead )

als je bv 1 x in de week de db controleerd en optimaliseerd dan maakt het weinig uit of de db 100 mb of 500 is aangezien per pagina toch dezelfde hoeveelheid data wordt ingelezen.

ps: die 6 pb's van mij zullen zeker geen olie op het vuur gooien Cheesy
Goodies
full lid

-

« Antwoord #16 Gepost op: 23 Oktober 2005 - 23:44:48 »

@Yoda ff techno.. ik heb er nog steeds honderden PB's.. gisteren 150 opgeruimd, ik moet komende week (niet hier in internet-cafee, daar kan dat niet) de belangrijke saven en dan alles weghalen.

Volgens mij heeft het wel degelijk zin, om dit te doen omdat in SMF 1.x de forum-software is. Dat is inderdaad gebaseerd op MySQL en in het algemeen qua size-constraints heb je gelijk in algemene zin. Maar in dit geval (de PB's in SMF 1.x) gaat het erom, hoeveel belasting server-side php en de MySQL server (die vooral) krijgt bij het doorploegen van lijstjes. Want elke keer, als je je board van PB-berichten opent, moet MySQL records tellen, om precies te zijn in de cross-query van de tabel smf_personal_messages en smf_users. Dat duurt wel degelijk langer, wanneer dat veel records zijn ! Ik vond daar geen optimalisatie en ik heb de sources thuis, dus ik weet waar ik over praat. Het is op sommige plaatsen (in de php) gewoon niet zo handig opgebouwd. Schaalbaarheid is een onderdeel van dat probleem.

Smiley
Lex
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #17 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 05:31:54 »

ahaa,

ja ik ken de source van deze software niet, ben een phpbb freak en die ken ik bijna uit mijn hoofd Wink

opschonen die pb's dus maar Cheesy
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: