Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:38:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Middeleeuwse munt uit Italië - Lucca  (gelezen 4348 keer)
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #15 Gepost op: 20 Februari 2003 - 11:29:47 »

Hoi Marco

Die site zal vrijwel iedereen al kennen hier. Bohemond en andere determinators refereren daar vaak naar. Met die site had ik jouw munt ook al eerder gedetermineerd.

Groeten Michiel Grin Cheesy

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Marco
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 20 Februari 2003 - 12:15:53 »

Hoi Michiel,
Ik ben niet zo'n munten man en heb er ook weinig intresse in.
Ik had inderdaad jou gegevens vermeld wat het waarschijnlijk was in me mailtje naar het British Museum.
Via hun kreeg ik de exacte determinatie zoals ik geplaatst had.
Op deze site vond ik hem ook qua afbeelding terug, ik vondt het wel een mooie site en dacht daarom ik plaats de url........natuurlijk weer niet wetende dat ie al bekend was. Cry
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Februari 2003 - 12:22:13 »

maakt niet uit Marco. Hun determinatie is ook dezelfde als die ik gaf toch. Short cross henry 3. Alleen de muntplaats moest je zelf even achterhalen, want dat kon ik niet lezen vanaf de foto.

Groeten Michiel

p.s. Nu staat de link naar de goede site ook op dit onderdeel, dus als er zoekers waren die hem nog niet kenden, kennen ze hem nu Wink

Marco
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 20 Februari 2003 - 12:56:27 »

Klopt Michiel de determinatie was okidokie, de aanvulling van BM was, class 7a (issued 1217/18-c.1222), moneyer Samuel, Canterbury mint.
Nu heb ik alle info op me site staan en dat was de bedoeling, verder doe ik er niks mee.
 Wink
midas
Volledig lid

The forum is alive and well !

« Antwoord #19 Gepost op: 20 Februari 2003 - 17:39:38 »

hallo allemaal,
heb jullie goede raad opgevolgd en Arie geconsulteerd, en ik kreeg (razendsnel !) zijn antwoord :

"Jouw muntje is inderdaad uit Italië, geslagen in Lucca. Dit is voor langere periode gedaan onder de koningen Henri III tot V , dus hij kan zowel uit de 11 de als de 12 de eeuw zijn. Het is niet op stijl of gewicht om de exacte koning toe te wijzen. Eeen literatuurverwijzing heb ik niet voor je, maar kijk eens op de volgende link, de tweede munt :
http://www.geocities.com/Vienna/Opera/1794/Medievali
Ik neem het muntje graag volgende week mee in de wekelijkse update van mijn site ; deze van deze avond zit al vol.
groeten, Arie "

Dus Ard, je had gelijk  Wink Wink Wink, en allemaal naar de site van Arie  : Bona Tiele - om mijn muntje te zien pronken !!
http://www.homepages.hetnet.nl/~amvherwijnen/
Bedankt allemaal, in 't bijzonder Ard en Arie !
mvg,
midas

PS. Michiel, kun je deze post  verplaatsen naar "Middeleeuwen" ? dat houdt het misschien allemaal wat overzichtelijker - ik verander dan het onderwerp in "Middeleeuwse munt uit Italië - Lucca" dank
« Laatste verandering: 20 Februari 2003 - 18:12:08 door midas » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #20 Gepost op: 20 Februari 2003 - 19:04:19 »

Ik dacht inderdaad wel dat Arie het ongeveer zou weten. Hij staat nu meteen in de goede categorie.

Groeten Michiel Cheesy Grin

Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #21 Gepost op: 20 Februari 2003 - 19:41:19 »

Hardstikke tof Midas!!
Graag gedaan!!!!!
Ik zal mijn vriendjes voor je bedanken!!!

Niet echt meer bezig op het forum
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #22 Gepost op: 21 Februari 2003 - 08:28:27 »

eigenlijk toch nog ongelooflijk dat het gelukt is. Ik heb de munten eens zitten vergelijken, maar je moet al jaren in de boeken zitten en bepaalde herkennen en dan kan je het ongeveer zeggen. Maar dat ze het toch nog zo nauwkeurig kunnen aangeven vind ik echt knap. Dan weet je er echt veel over. En het is dan nog helemaal leuk dat er twee ractie na elkaar komen en dat ze nog op hetzelfde neerkomen ook.

Groeten Michiel Cheesy Grin

midas
Volledig lid

The forum is alive and well !

« Antwoord #23 Gepost op: 21 Februari 2003 - 10:20:04 »

ja, ongelooflijk Michiel, wat een knappe koppen... ik sta ook perplex dat dit kon (en gelijk met de neus op de feiten gedrukt dat ik weinig weet) want ik wist helemaal niet dat :
Lucca een zéér belangrijke muntslagplaats was in Italië, waar reeds vanaf 650 munt werd geslagen - tot midden 19° eeuw. heb eens wat "Lucca" en "Denier" in zoekmachines ingetypt en dan blijkt dat deze munt een typische "Kruisvaardersmunt" was van de 11° - 12 ° eeuw - onder koningen Henry III- V van 1039 - 1125. Aan de ene kant op de munt is (mits de nodige uitleg) dan ook te zien dat rond één centraal punt - de letters "L" , "U", gedraaide "C" en "A" terug te vinden zijn.
zie hieronder wat scans van deniers Henry III - V, Lucca-munten die ik heb samengezet ter vergelijking (mijn munt staat linksboven in het blauw)

Iedereen bedankt voor dit succes - eindelijk krijgt deze munt zijn juiste plaatsje...
mvg,
midas  
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #24 Gepost op: 23 Februari 2003 - 11:13:01 »

Hoi Midas

Ik zou me niet schamen dat je weinig weet. Je weet altijd nog een hoop meer van munten dan ik. Je hebt me immers al vaak geholpen. Het is denk ik ook een kwestie van ervaring. Arie helpt volgens mij een groot deel van zoekend Nederland met het determineren van de munten en dat met name middeleeuwse munten. Ik heb zo'n idee dat hij al heel wat munten heeft gezien. En dat merk ik met name bij mezelf als je ze een keer eenmaal goed bekeken hebt, ken je ze en dat moet je zo ver mogelijk zien uit te breidden.

Groeten Michiel Grin Cheesy

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: