Ik heb me gebaseerd op het boek van Karl Petit : Le guide marabout de la numismatique p.86 en op de Sear van 1981,
p. 174 : dixit :
"Quite early in his reign Aurelian carried ou the reform of the coinage. He increased the size and weight of the antoniniani and appears to have an omprovement in the technique of applying the silver wash, as specimens showing the silvery coating are far more frequently encountered than with the pre-reform coins. A mark of value (XXI or KA) was also placedon some of the antoniniani. This has been taken to mean that Aurelian re-tarrifed the antoniniani at 1/20 of the aureus, the mark meaning "20 of these equal 1 aureus".
There are, however,many other theories asto the meaning oh these marks.
Denarii, sestersii and asses were re-introduced and the average weight of the aurei was incresed from 5;54 gr.to 6,5 gr. No attempt was made, however, to re-introduce the silver coinage, This stap not being taken until Diocletians reform, twenty-five years later." einde citaat !
Zoals ze bij ons zeggen :We zijn nog niet aan de nieuwe patatten !!!
Hier blijkt duidelijk dat zodanig veel theorien gebouwd en veronderstellingen gemaakt zijn, die destijds toch geen uitvoering gekregen hebben door de diepe crisis waarin het romeinse rijk zich doorworstelde.
Ik denk dat dit domein moet opengelaten worden en zich per se vathouden aan bepaalde stellingen zou niet al te wetenschappelijk overkomen.
Ik heb met deze munt slechts de aandacht willen vestigen op de bijkomende markage "XXI" als komplement van informatie om er op te wijzen dat er wel degelijk onder Aurelianus regering een munthervorming is geweest, van welke aard dan ook ! De theorie die oorspronkelijk opgegeven was door mij zal, waarschijnlijk een van de zovele afkoosels geweest zijn, van indertijd omstreden beweringen, gemaakt door sommige numismaten. Ik heb slechts een tekst uit een boek aangehaald, maar verder blijkt heel die zaak voor mij een duister pot ! Ik zou er niet meer te formeel over uitwijden. Dit heeft geen enkele wetenschappelijk bewezen grond.
groetjes
Michel