Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:28:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: muntje van keizer Probus / aanl. tot discussie over waarde aanduiding XX(I)  (gelezen 4711 keer)
Ard
Senior lid

Geslacht: Man

Het beste Muntenforum

« Antwoord #15 Gepost op: 15 Februari 2003 - 22:12:45 »

Wie is Aurelianus??? Ik kan hem niet vinden?

Niet echt meer bezig op het forum
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #16 Gepost op: 15 Februari 2003 - 22:20:54 »

Aurelianus (eng: Aurelian) regeerde van 270-275, wat een behoorlijke regeringsperiode was in dat gedeelte van de Romeinse geschiedenis.

Hij had zelfs tijd om het muntstelsel te hervormen, maar het probleem is dat er daarover geen enkele schriftelijke bron overgebleven is. We kunnen daarom alleen maar conclusies trekken op grond van de letters XX/XXI en KA (wat griekse cijfering is, k=20 a=1).
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #17 Gepost op: 15 Februari 2003 - 22:24:04 »

ah, Aurelian kan ik wel vinden
Bedankt Smiley

Niet echt meer bezig op het forum
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #18 Gepost op: 16 Februari 2003 - 00:05:00 »

Ik dacht eens even zien of er iemand een reactie heeft gegeven op mijn muntje. Wat een respons!! Veel dank hiervoor. Interessant om de discussie te volgen,erg leerzaam. Nog even een vraagje, wat betekent de B naast de figuur op de achterzijde? En waarvoor staat de tekst op de munt nu eigenlijk?

Michel, ik zal de munt niet poetsen Wink

vriendelijke groet uit Weert,

Bouke
Michel
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 16 Februari 2003 - 00:32:30 »

Ik heb me gebaseerd op  het boek van Karl Petit : Le guide marabout de la numismatique p.86 en op de Sear van 1981,
p. 174 : dixit :
"Quite early in his reign Aurelian carried ou the reform of the coinage. He increased the size and weight of the antoniniani and appears to have an omprovement in the technique of applying the silver wash, as specimens showing the silvery coating are far more frequently encountered than with the pre-reform coins. A mark of value (XXI or KA) was also placedon some of the antoniniani. This has been taken to mean that Aurelian re-tarrifed the antoniniani at 1/20 of the aureus, the mark meaning "20 of these equal 1 aureus".
There are, however,many other theories asto the meaning oh these marks.
Denarii, sestersii and asses were re-introduced and the average weight of the aurei was incresed from 5;54 gr.to 6,5 gr. No attempt was made, however, to re-introduce the silver coinage, This stap not being taken until Diocletians reform, twenty-five years later." einde citaat  !
Zoals ze bij ons zeggen :We zijn nog niet aan de nieuwe patatten !!! Grin Grin Grin
Hier blijkt duidelijk dat zodanig veel theorien gebouwd  en veronderstellingen gemaakt zijn, die destijds toch geen uitvoering gekregen hebben door de diepe crisis waarin het romeinse rijk zich doorworstelde.
Ik denk dat dit domein moet opengelaten worden en zich per se vathouden aan bepaalde stellingen zou niet al te wetenschappelijk overkomen.
Ik heb met deze munt slechts de aandacht willen vestigen op de bijkomende markage "XXI" als komplement van informatie om er op te wijzen dat er wel degelijk onder Aurelianus regering een munthervorming is geweest, van welke aard dan ook ! De theorie die oorspronkelijk opgegeven was door mij zal, waarschijnlijk een van de zovele afkoosels geweest zijn, van indertijd omstreden beweringen, gemaakt door sommige numismaten. Ik heb slechts een tekst uit een boek aangehaald, maar verder blijkt heel die zaak voor mij een duister pot ! Ik zou er niet meer te formeel over uitwijden. Dit heeft geen enkele wetenschappelijk bewezen grond.
groetjes
Michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #20 Gepost op: 16 Februari 2003 - 12:28:10 »

Bedankt Michel voor je citaat. Het spijt me als ik misschien iets te wetenschappelijk overkom, maar ik ben dan ook historicus van de oudheid van beroep.

Je hebt helemaal gelijk dat stellige beweringen onzin zijn, aangezien degenen die zeker weten wat die markeringen betekenen al zo'n 1700 jaar dood zijn.

Maar toch kan het, ook voor amateur-numismaten zoals wij, geen kwaad veronderstellingen van wetenschappers in twijfel te trekken, elke theorie op zijn waarde te schatten en misschien erop te wijzen dat meneer Sear het waarschijnlijk mis heeft.

Want uiteindelijk redeneert iedereen op grond van 1 'feit': De obscure XXI- en KA- markeringen die plotseling opduiken op de muntjes van Aurelianus.

De groeten,

Gert

michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #21 Gepost op: 16 Februari 2003 - 12:57:22 »

Hoi Gert

Ik vond het in ieder geval leuk zo'n discussie tussen twee personen die er veel over weten. Ik heb er ook weer het een en ander over opgestoken. Allebei bedankt. Wink Wink

Grpeten Michiel
 Cheesy Grin

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #22 Gepost op: 16 Februari 2003 - 13:03:08 »

Bouke,

Om je later toegevoegde vragen te beantwoorden:

De tekst op de VZ:

Imperator Caesar (Marcus Aurelius Probus) Augustus

Dit is de titulatuur die M. Aur. Probus* droeg op het moment dat de munt geslagen is. Imperator is een militaire eretitel. Augustus betekent letterlijk 'verhevene' maar was de officiele titel van de 'keizer'.

Veel Romeinse keizers hadden een soort favoriete godheid. Die van Probus heette Sol, de zonnegod. Sol is te herkennen aan een stralenkroon (dezelfde die de keizer zelf op de voorzijde draagt) aan een globe en soms wordt hij afgebeeld in een quadriga (een vierspan met paarden).

De tekst op de kz is een afkorting van Conservator Augusti, wat betekent: (Sol): 'beschermer van de keizer'.

Over de betekenis van de letter B moet ik verstek laten.

Groeten,

Gert

* Romeinen uit de hogere klassen, en ook Romeinen die door wilden gaan voor iemand uit de hogere klasse, droegen drie namen. Een voornaam, een familienaam en een eigennaam (ik zal je de latijnse woorden besparen). Zo kwam er bijvoorbeeld ene Gaius (voornaam) uit de familie der Julii (Julius) en droeg de eigennaam Caesar; Gaius Julius Caesar.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: