Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
04 Februari 2012 - 06:59:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Keltische stammen in Gallië  (gelezen 6652 keer)
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Gepost op: 27 Augustus 2003 - 17:25:20 »

Hallo allemaal,

Vermits hier regelmatig over verschillende Keltische stammen wordt gepraat en het voor menigeen onder jullie niet altijd even gemakkelijk is om die stammen te situeren, heb ik een kaartje ter beschikking gesteld. Op dit kaartje staan de leefgebieden vermeld van voornamelijk de Belgische stammen. U begrijpt dat dit kaartje slechts een deel weergeeft (Noord-Gallië) van de totale keltische wereld in de eerste eeuw voor Christus.

vriendelijke groeten,

Catuvolcos  
« Laatste verandering: 19 Februari 2005 - 14:38:47 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 23 November 2003 - 16:37:42 »

Hier een kaartje met de woongebieden van de Keltische stammen uit de eerste eeuw BC in de rest van Frankrijk.
« Laatste verandering: 23 November 2003 - 16:38:20 door Catuvolcos » Gelogd

Biturix
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 25 September 2004 - 13:27:10 »

Roll Eyes biiete uiros catuvolcus!!
De Eburones moeten veel meer naar het oosten, en de Atuatuci veel meer naar het westen gesitueerd worden.
Waar samber en maas samenvloeien is het meest westelijke punt van het gedied der Eburones, en hier begint het gebied der Atuatuci in het oosten. Het gebied der Atuatuci ging verder in het zuiden tot aan de semois in Bouillon, in het noorden tot in Wavre en in het westen ongeveer tot de lijn Thuin-Chimay.

Immi Biturix. Nemnaliiumi Eburones eti Atuatuci!!!!!!!
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 25 September 2004 - 14:44:04 »

Hallo Biturix,

Inderdaad, de Eburonen woonden meer naar het noordoosten toe terwijl de Atuatucen hun hoofddomicilie tussen Samber en Maas hadden. De hier weergegeven kaart moet niet al te letterlijk worden opgevat, het is immers al een vrij oude weergave van de leefgebieden van de keltische stammen. Wanneer men rekening gaat houden met o.a. de sterk toegenomen muntvondsten o.m. door het gebruik van metaaldetectoren dan zijn er inderdaad een aantal grote verschuivingen die zich aandienen.
Het oorspronkelijke leefgebied van de Eburonen was zéér uitgestrekt in tegenstelling tot wat Caesar wil laten uitschijnen. Dit klopt dus niet, zoals er nog tal van zaken zijn die door Caesar werden neergepend maar die later niet bleken te kloppen. Wink

groetjes,

Catuvolcos  
« Laatste verandering: 25 September 2004 - 14:45:21 door Catuvolcos » Gelogd

Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2005 - 02:53:07 »

Bestaan er ook vergelijkbare kaarten van de stammen ten noorden van de Rijn? Als Nederlander ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de lui heetten die hier vroeger rondgescharreld hebben. De geografie van Nederland is natuurlijk ingrijpend veranderd in al die tijd, maar een globaal stammenkaartje van Nederland (en eventueel een stukje Duitsland) zou mij zeer welkom zijn.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Januari 2005 - 09:11:15 »

Zoiets heb ik ook niet. Ik heb wel eens zoiets op een dia of powerpointpresentatie, dus het bestaat wel!
Misschien kan een van de lezers dit aanleveren, dat zou me net als Senior zeer welkom zijn. BVD!
« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 09:12:50 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Januari 2005 - 21:35:57 »

Iets in de aard als dit?

Catuvolcos Wink

Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Januari 2005 - 22:09:51 »

@ Catuvolcos:

Ja, iets in die aard! Kiss

Wel vreemd dat op deze kaart de Aduatuci (meervoud?) omgenaamd zijn in Aduatuca (enkelvoud?) en enkele stammen die veel groter waren op de eerste kaart, op deze kaart weggelaten zijn. De nauwkeurigheid in het algemeen lijkt me ook minder, maar ik kan me voorstellen dat gebieden die niet onder Romeins gezag hebben gestaan ook minder goed in kaart zijn gebracht destijds. Klopt het dat dit een kaart is met Duitse (verduitste) benamingen?
Ik zal deze kaart in de toekomst nog wel vaker bekijken, maar betere kaarten blijven in elk geval welkom!
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Januari 2005 - 22:41:20 »

Senior,

Inderdaad, de benamingen zijn hier in het Duits omdat het van een Duitse publicatie afkomstig is.
Even meegeven dat hier met Atuatuca niet de keltische stam Atuatuci wordt bedoeld maar wel de oude Romeinse benaming van de huidige stad Tongeren in Belgisch Limburg nl. Atuatuca Tungrorum.

mvg,

Catuvolcos
« Laatste verandering: 02 Januari 2005 - 22:44:29 door Catuvolcos » Gelogd

batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Februari 2005 - 20:35:30 »

Beste Catuvolcos,

Ik heb ook zo'n overzichtskaartje gevonden. Deze lijkt heel precies te zijn. Ik dacht dat het daarom misschien zinvol zou zijn om deze te laten zien op het forum. Hij lijkt heel precies te zijn maar ik heb nog te weinig kennis in huis om dat met zekerheid vast te kunnen stellen.

Groeten Batavier

Die zoekt zal vinden.
Catuvolcos
Moderator
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Februari 2005 - 20:44:56 »

Dag Batavier,

Alhoewel dit kaartje verwijst naar een iets latere periode van Gallië - meer bepaald naar de indeling van het oorspronkelijke Gallië in Romeinse provincies - kan men duidelijk de leefgebieden terugvinden van de oorspronkelijke Keltische stammen. Opmerkelijk is dat de stamnaam Eburonen (en Atuatuci) hier niet meer voorkomt maar er nu plots sprake is van de provincie Tungri. Ook de Ubiërs woonden nu ook op de linker-Rijnoever.

mvg,

Catuvolcos   
« Laatste verandering: 14 Februari 2005 - 20:48:26 door Catuvolcos » Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: