Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:23:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Omgekeerd probleem bij het poetsen....  (gelezen 1765 keer)
Michel
Gast
« Gepost op: 19 Augustus 2003 - 22:08:44 »

Hallo iedereen,
Ik krijg binnenkort een tamelijk zeldzame romeinse munt in brons. Deze is echter in de jaren stillekes verzilverd geweest.....joost weet waarvoor ?? Maar goed, hoe krijg ik nu dat verzilverd spul eraf ? Is daar een zuur of zo voor nodig of is daar zo'n grootmoeders middel die dat ook kan oplossen ?
HUUUULLLPPPP.....wie weet wat ik moet doen ? Ik kan zelfs de handen niet meer in de haren zetten, daar er geen haar meer is !!!!! Grin Grin Grin
Bedankt op voorhand
groetjes
michel Wink
dirtyharry
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Augustus 2003 - 15:23:11 »

he michel

ik heb het zelf nog nooit geprobeerd!!!!!!!!!!!!
maar ik heb van horen zeggen dat je de munt in een
bakje met remolie enkele uren moet leggen
hoe lang precies weet ik ook niet?HuhHuhHuh?

gr   Grin
nonkel Bob
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Augustus 2003 - 22:22:15 »

Om het zilver uit oude filmen en grafische offset platen te
recupereren, gebruikten wij vroeger azijn en salpeter.
Ruud H
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Augustus 2003 - 22:29:35 »

Nou is rem-olie volgens mij wel heel erg drastisch, evenals salpeter-zuur, zou dat niet teveel schade kunnen oplopen voor de munt zelf  Huh

Gr. Ruud.  Wink
« Laatste verandering: 22 Augustus 2003 - 22:30:16 door Ruud » Gelogd
Catuvolcos
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Augustus 2003 - 08:45:02 »

Hallo iedereen,

Een munt reinigen blijft natuurlijk een delicate zaak omdat het muntplaatje bestaat uit een legering van metalen. Een munt behandelen met één bepaalde scheikundige oplossing om één bepaald element van de legering te verwijderen is niet zo eenvoudig omdat meerdere elementen tegelijkertijd gaan reageren, zeker indien er zuren worden gebruikt zoals zoutzuur, salpeterzuur, zwavelzuur maar ook citroenzuur.
Ik heb begrepen dat bij deze munt achteraf een zilverlaag werd aangebracht op een bronslegering of koperlegering. In dit geval kan het oppervlakkige zilver opgelost worden in een verdunde ammoniak-oplossing (is geen zuur maar een base). Het zilver zal een complexvorming aangaan met de ammoniummoleculen en geleidelijk gaan oplossen zonder dat andere elementen mee zullen gaan oplossen. Let wel, probeer steeds een munt zo langzaam mogelijk te reinigen dwz laat de munt eerst gedurende een paar minuten reageren en wrijft dan lichtjes met bv een oorstokje of zachte doek over het muntoppervlak. Kijk dan of er zich een oplossing van het gewenste materiaal voordoet en ga dan stilletjes verder totdat het gewenste resultaat wordt bekomen. In het geval  zilververwijdering met een verdunde ammoniakoplossing zal je merken dat het watje of doekje zwart zal kleuren. Spoel na het kuisen de munt heel goed na met gewoon water en laat ze dan goed drogen. Eventueel nog even nabehandelen met zuurvrije vaseline.
Zie ook het bericht van Ruud 'reinigen van zilvermunten'.

vriendelijke groeten,

Catuvolcos  
« Laatste verandering: 23 Augustus 2003 - 08:59:12 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Augustus 2003 - 15:30:26 »

Hallo Catuvolcos,
Sorry dat ik wat laat reageer, ik had andere problemen  Grin Grin die nu trouwens opgelost zijn.
Maar goed, vriendelijk bedankt voor de steeds vakkundige uitleg.
Ik had zo'n munt op het oog op eBay. De verkoper had het ingezet als een sesters van Lucius Verus !!! Toen bleek na verder  onderzoek dat het een munt was van Marcus Aurelius, heb ik de verkoper verwittigd en deze heeft dan mijn bod geannuleerd. Dus, dat zilver wegdoen zal voor een andere keer zijn, maar ik zal het niet meer moeten vragen dan !  Grin
groetjes
Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: