Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 19:12:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: oudemunt  (gelezen 112 keer)
louis
groentje
*

« Gepost op: 28 Januari 2012 - 16:30:48 »

Hallo,
Ben bij toeval in het bezit gekomen van een koperen munt: waarde 2 cent; uitgiftejaar 1876. Puur uit nieuwsgierigheid had graag het volgnde geweten:
2 cent toen zou nu welke waarde hebben?
is dit geldstuk van enig waarde voor een verzamelaar,
Edd
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Januari 2012 - 11:48:41 »

Hallo Louis,

Waarschijnlijk ga ik jou hier een beetje teleur stellen... Ik persoonlijk vind het een mooie munt en zou hem zeker bijhouden

Maar wat hij juist waard is moeilijk te zeggen aangezien de staat van de munt belangrijk is, ik veronderstel dat het hier over een munt gaat die in omloop is geweest, in het beste geval wordt dit beschouwd als zeer Fraai (lichte sporen van omloop) de meeste munten die in omloop zijn geweest zijn echter gewoon fraai.

No deze munt is een 2 centieme type Braemt (Leopold 2) waarvan er +/- 10.471.512 geslagen zijn (niet erg zeldzaam dus) van deze 2Centiemes L II zijn er bijna 63.000.000 geslagen en daarvan zijn er nog +/- 87% in omloop (ikzelf heb er ook enkele in mijn bezit)

Enige Verzamelwaarde hebben enkel de Fleur d Coin stukken (een nieuwe volmaakte munt in onberispelijke staat, vertoont  geen enkel gebrek ,zelfs geen klein krasje) of de prachtige waar je amper met een vergrootglas  een klein mankementje kan opmerken. de juiste waarde ken ik niet (ik bezit geen recente catalogus) maar ik denk dat een FDC rond de 10 Euro waard is en een prachtige rond de 4 Euro

Indien de munt als zeer fraai wordt beschouwd zal dit +/- een halve euro zijn Fraaie munten worden zelfs niet gecatalogeerd.... iemand met een recente catalogus kan je waarschijnlijk exactere cijfers geven. Nu, weet wel dat je bij verkoop bijna nooit de gecatalogeerde waarde krijgt. Mist iemand per toeval de bepaalde munt in zijn verzameling dan krijg je waarschijn een meerwaarde, of vertoont de munt een eigenaardigheid (afwijking van de normale munt waardoor hij weer zeldzaam wordt)  = meerwaarde (er zijn geen gekende variëteiten voor de 2 Cent van 1876 bij mijn weten... but you never know..)

In de meeste gevallen zal je bij zo een courante munt minder dan de cataloguswaarde krijgen.

Tip als je hem pre se wil verkopen probeer dan via internet aan buitenlanders

(PS ik loop regelmatig rond met een metaaldetector en dat is zo een beetje de munt die ik het meeste tegen kom... welliswaar in veel slechtere staat dan de jouwe)

Grtz Edd  Hopelijk heb je hier iets aan
Edd   
louis
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Januari 2012 - 18:30:03 »

Beste Edd,
Mijn oprechte dank voor uw reactie. Neen ik loop niet rond met de gedachte dit geldstuk te koop aan te bieden. U hebt mij  datgene verteld wat mijn nieuwsgierigheid tevrede steld. Gewoon, het is de eerste maal dat ik zulk een oud stuk als wisselgeld kreeg in een grootwarenhuis, heeft de grootte van een huidig 5cent stuk.
Nogmaals bedankt. Case closed.
Louis
Edd
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Januari 2012 - 19:58:12 »

Louis

Ongelofelijk he dat zo een munt nog in omloop is hé

Edd

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: