Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 18:36:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verzilverde Marcus Aurelius/ zgn. "limesdenarius", disc. niet beeindigd  (gelezen 2520 keer)
Michel
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 13 November 2003 - 15:50:30 »

Hallo Thijs,
Ik heb de thread volledig herlezen, ik zie niet wat er nog aan toe te voegen is. Ik heb de vraag van die verzilverde munten beantwoord.
Ik heb een munt getoond met een achterzijde die zoals die op jouw munt. Meer kan ik niet doen.
Als ze niet overeenkomt, dan moet er gezocht worden in de RIC, maar die heb ik niet. Dat heb ik ook al gezegd.
Je kunt eventueel naar een biblioteek gaan en zien of ze daar degelijke werken over romeinse munten bezitten.
Echt als er niet meer geantwoord wordt dan is het omdat de mensen het niet verder meer weten, denk ik.
Je kunt niet vragen dat we ALLES weten, sorry !
groetjes
michel Wink
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #16 Gepost op: 13 November 2003 - 19:31:18 »

Thijs,

Ik ga morgen naar een bibliotheek waar ook een RIC aanwezig is. Ik zal even kijken of ik je verder kan helpen.

Groeten,
Gert
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #17 Gepost op: 13 November 2003 - 23:43:14 »

Aan Michel,

Misschien dat ik een beetje opdringerig klonk, maar ik heb over deze munt als conclusie gevonden dat er dezelfde voor- en achterkanten zijn maar (met Ric daar gelaten) niet op één munt, en die munten zijn dan van puur zilver en niet met een verzilvering, dit overtuigt mij dat dit een aparte uitgave betreft.
2 bijzonderheden, een verwisseling van stempels OK, arme tijden dus verzilvering OK... samen vind ik het apart.

En dus blijven er voor mij vragen dus waag ik nog een poging voor ik hem opberg...

Aan Gert,

Ik zou het zeker waarderen als je dat voor me zou willen doen, alle setail staan denk ik gegeven, alleen kan het COS II of III zijn.

In wat voor bibliotheek zou ik een RIC kunnen inzien, hier in Den Bosch hebben we een grote bieb met grote archieven maar geen RIC, ik kom dagelijks in Tilburg, maak ik in de universiteitsbibliotheken een kans?

Dank voor alle moeite

Thijs
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #18 Gepost op: 14 November 2003 - 13:50:30 »

Thijs,

Een normale bibliotheek zal geen RIC hebben. Ik denk dat je alleen kans maakt in universiteitsbibliotheken (met een vakgroep oude geschiedenis - archeologie). Dus Leiden, Utrecht, Amsterdam (ikzelf woon in Utrecht en daar hebben ze niet alle delen). Een andere optie is de bibliotheek van het Munt en Penning kabinet in Leiden. Die is ook vrij toegankelijk voor iedereen

Groeten,
Gert
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #19 Gepost op: 17 November 2003 - 13:49:26 »

Hoi Thijs,

Ik heb het even opgezocht: in de RIC staat voor jouw voorzijde geen keerzijde die begint met COS [Huh]. Ook bestaat er geen keerzijde waarop een persoon met een patera (offerschaal, het kleine 'o'-tje) staat met deze voorzijde.

Dit kan een aantal dingen betekenen:
0 We hebben het nog steeds niet goed gelezen allemaal.
1 Jouw munt is zgn. 'unlisted' in de RIC.
2 Jouw munt is een 'mule' of hybride munt. Een verkeerde keerzijde dus (of een verkeerde voorzijde, het is maar hoe je het bekijkt). Dit komt percentueel meer voor bij verzilverde, fourree munten, dus dat zou goed kunnen.

groeten,
Gert
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #20 Gepost op: 18 November 2003 - 17:32:14 »

Hallo Gert,

Bedankt voor de info, ik denk hiermee wel een goed beeld van de munt te hebben, opties 1 en vooral 2 lijken mij redelijk, ik weet 100% zeker dat er Antoninus aug armeniacus staat en ook de C O S is zeker, samen is dit een combinatie die op internet, en dus ook in de ric niet te vinden.

Misschien dat ik op een beurs oid ooit nog eens in de gelegenheid kom meer info te krijgen hierover, voor nu is dit voor mij afgesloten.

Thijs
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: