Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 18:36:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verzilverde Marcus Aurelius/ zgn. "limesdenarius", disc. niet beeindigd  (gelezen 2520 keer)
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 27 Juli 2003 - 15:26:22 »

Ik heb gisteren dit muntje in een lotje uncleaned romans aan mogen treffen  Cheesy , ik weet er het volgende van:

Voorzijde: ANTONINVS AVG ARMENIACVS,
Keerzijde: C O S aan de linker kant rechts ?.

Wie kan mij iets meer vertellen over dit muntje, op wildwinds staan veel soortgelijke muntje maar niet exact hetzelfde. Ik vermoed dat op de keerzijde Liberalitas staat, maar in combinatie met de losse C O S zie ik hem nog niet staan.

Hoe zou ik dit muntje verder het beste reinigen, er is nog wat vuil, maar kan ik ook onbedoeld het zilver eraf borstelen?

Ik hoor het graag.

MvG,
Thijs

PS: Kwaliteit is in het echt beter dan op de scan de gegeven legenda klopt 99% zeker

« Laatste verandering: 26 Februari 2005 - 21:16:10 door aurelianus » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juli 2003 - 16:28:30 »

Hallo Thijs,

De term "Armeniacus" komt overeen met COS III in het jaar 164 na Christus. De munt zou wat verder moeten op gepoetst worden. Haar in een badje gedistilleerd water laten en dan borstelen met een oude zachte tandenborstel en wat afwasprodukt. Goed spoelen nadien. Met geen zuur aankomen. Waarom dank je dat deze munt verzilverd is ? Normaal is ze volledig in zilver.
groetjes
Michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juli 2003 - 16:36:47 »

Is het somtijds deze munt met Diana ?
---
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juli 2003 - 16:48:36 »

Hallo Michel,

Ik zie op wildwinds ook alleen maar complete zilvere munten ik ben toch tamelijk zeker dat deze fourrée is, ik zal zo een foto met de digitale camera maken, dan is het verschil in materialen duidelijk te zien.

Zou dit als consequentie kunnen hebben dat het een imitatie is?

Overigens is de munt die je laat zien een andere dan de mijne, hij heeft trpxiii oid aan de rechtervoorzijde staan in plaats van armeniacvs bij mij.

Thijs
Michel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juli 2003 - 16:57:26 »

Hallo Thijs,
Ik had vooral de achterzijde van de munt bedoeld. Ik moet nog eens kijken in een ander boek, maar het probleem is de keerzijde. Die is niet al te goed te zien. Overigens, een "fourree" munt is geen immitatie, het is een gewone geldige munt, geslagen in een herkend muntatelier. Fourree-munten zijn dikwijls het gevolg van een slechtere economische periode. Zie maar naar onze euromunten. De eurocenten zijn in feite in ijzer met een dun laagje koper over.. Grin. Er veranderd niet veel onderde zon.
Ik ga kijken naar denarii met een voorzijde en een keerzijde die kloppen met jouw munt.
groetjes
michel Wink
---
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juli 2003 - 17:08:13 »

Hallo Michel,

Alvast bedankt voor de moeite, en ik denk dat die keerzijde inderdaad erg veel van mijn muntje wegheeft, waarschijnlijk is het diana dus.

Thijs
---
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 27 Juli 2003 - 17:26:28 »

Bij deze de foto, ik had wat weinig licht maar het is denk ik duidelijk fourree, de hogere gedeeltes zijn namelijk donker, en lagere gedeeltes zilver, bij een massief zilveren zou dit andersom moeten zijn.

Thijs
« Laatste verandering: 27 Juli 2003 - 17:26:50 door BlackIce » Gelogd
Michel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Juli 2003 - 18:08:36 »

Inderdaad, dat is duidelijk ! Aan de keerzijde staat daar na COS III geen TRP en nog iets ?
Ik blij verder zoeken....
Michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juli 2003 - 19:00:57 »

Hallo Thijs,

Voor mijn opzoekingen, baseer ik mij op het werk van Cohen.
Deze munt staat er niet in beschreven. Het zou kunnen dat ze beschreven is de in de RIC. Ik heb dat werk niet maar ik denk dat Gert en/of Guido dat wel hebben. Tijd dus om even aan hun deur te gaan aankloppen. Deze munt moet bestaan, maar ik denk niet dat ze veel voorkomt. Ze zou wel eens bij de zeldzamere types kunnen horen.
groetjes
miche ;)l
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Juli 2003 - 11:26:42 »

Dag heren,

Het wordt duidelijk door de - onafgekorte - eretitel 'Armeniacus' op de voorzijde (zonder andere, doorsnee-titulatuur als IMP CAES en voorletters van de naam) dat de munt geslagen is om Marcus' overwinningen in Armenie te propageren.

Het is dan ook waarschijnlijk dat de keerzijde daarmee in overeenstemming is, dus: een trofee, een treurende personificatie van Armenia, Victoria; en mijn eerste gedachte op grond van de scan: Mars. De godin Diana (maangodin, jacht) is niet echt toepasselijk voor de voorzijde. Vergelijk eens RIC 123 op Wildwinds.

Groeten,
Gert
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juli 2003 - 11:32:38 »

Nog even dit: Liberalitas zoals je dacht kan erg goed; maar die heeft altijd een telraam of abacus in haar rechterhand, die moet dus te herkennen zijn.

Gert
---
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 28 Juli 2003 - 17:16:21 »

Hallo Gert,

Mijn grootste probleem is dat bij alle munten die ik op wildwinds zoek met antonin armenia op de keerzijde NIET de losse C O S op de linkerkant hebben staan, op mijn munt zijn duidelijk de C en de O te zien, dus zal de S er ook wel gestaan hebben.

Op de munt die Michel heeft geplaatst is dit wel het geval, maar daarbij klopt de voorkant niet bepaald.

Ook bij RIC 123 staan op de keerzijde veel meer symbolen dan bij mij, de voorkant is identiek (in letters).

Thijs
Michel
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Juli 2003 - 17:54:53 »

Hallo iedereen,

Dat is hem net, op wildwinds staan niet alle munten afgebeeld. In mijn "Cohen" zijn er ook munten die niet beschreven zijn( in die tijd nog niet bekende munten). Volgens mijn moeten er munten bestaan hebben met de tekst op de voorzijde, zoals die van Thijs en keerzijden zoals die ik op wildwinds gevonden heb (laat staan Diana, Liberalitas of Mars). Ik heb in Sear gezocht zonder resultaat. Moest iemand de RIC bezitten, dan is mogelijk dat er daar een beschrijving van de munt instaat. Ondertussen....... Roll Eyes
groetjes
michel Wink
---
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 07 November 2003 - 14:17:43 »

Ik kwam bij het opruimen dit muntje weer tegen en ik heb al weer een paar uurtjes gebladerd/gesurft maar ik kan hem gewoon weg niet vinden, een opsomming:

voorzijde : ANTONINVS AVG ARMENIACVS (laureate bust)
keerzijde : C O S III (diana?)
Geheel : verzilverde munt

Rest mij een paar vraagjes:

Zijn er überhaupt verzilverde munten van marcus aurelius bekend?

Onder de rechter hand van "diana?" lijkt een rek te staat of een zak je hangen tot de grond?

Kan het een munt zijn met twee verschillende stempels (een kruising tussen twee munten), maar geldt vraag 1 voor mij nog even?

Wanneer deze munt echt niet te vinden is waar zou ik dan bevestigd kunnen krijgen dat hij unlisted is of is er iemand die er meer over kan zeggen?

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

MvG,
Thijs
---
Volledig lid

« Antwoord #14 Gepost op: 13 November 2003 - 15:00:47 »

Is er echt niemand die hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft? Dan tenminste over mijn laatste vraag, waar ik eventueel verder kan gaan zoeken/vragen?

MvG,
Thijs
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: